Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Wciągu 5 lat liczba sklepów spożywczych i spożywczo-przemysłowych w Polsce spadła o 18 proc.

  • Autor: portalspozywczy.pl
  • Data: 12-03-2010, 16:06
Wciągu 5 lat liczba sklepów spożywczych i spożywczo-przemysłowych w Polsce spadła o 18 proc.
fot. zakrzow.eko.org.pl

Według danych firmy Nielsen w 2009 r. liczba wszystkich sklepów zmalała do ok. 152 tys., oznacza to 6-proc. spadek w porównaniu z rokiem 2008, kiedy na rynku działało prawie 162 tys. punktów handlowych. Jest to drugi rok z rzędu kiedy placówki detaliczne znikają z rynku na masową skalę, w 2008 r. ubyło 5 proc. sklepów.

Jednocześnie od 2005 r. liczba sklepów spożywczych i spożywczo-przemysłowych w Polsce spadła o 18 proc. z czego największy spadek zanotowały małe placówki o powierzchni poniżej 40 mkw., których liczba spadła o 27 proc. Sklepy średniej wielkości zanotowały spadek jednoprocentowy, zaś duże placówki wzrost o 8 proc.

- Z rynku znikły najmniejsze i najsłabsze placówki handlowe większość z nich to sklepy poniżej 20 mkw. powierzchni. Te które przetrwały zanotowały wyższe obroty - mówi Joanna Adamska, z firmy Nielsen.

Według danych Nielsena w roku 2005 działało na polskim rynku 110665 sklepów spożywczych i spożywczo-przemysłowych, rok później było ich już tylko 107899, a w kolejnych latach ich liczba spadała coraz szybciej do 104154, dalej 97961, aby w roku 2009 r. osiągnąć liczbę 91026 placówek handlowych.

W tym samym czasie rosła na polskim rynku rola handlu nowoczesnego czyli hiper- i supermarketów oraz dyskontów, których liczba w ciągu ostatnich 5 lat wzrosła o 52 proc.

W tym liczba dyskontów wzrosła z 1613 w roku 2008 do 1777 w roku 2009., równie dynamicznie rozwijały się lokalne sieci supermarketów, których liczba wzrosła z 1631 do 1776. Spadła za to liczba supermarketów prowadzonych przez sieci zagraniczne z 672 do 648.

Pomimo nasycenia rynku dość szybko rozwijały się sieci hipermarketów, których przybyło w ub. roku 15, ich liczba wzrosła więc z 267 (w 2008 r.) do 282 (w roku 2009).

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE: (2)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • anastazja 16-03-2010, 09:04:
To oczywiste, że wraz ze wzrostem liczby hipermarketów padają drobni sklepikarze. Tylko czy chodzi nam o to , żeby utrzymywać drobne firmy czy wszyscy chcemy wpaść do jednego kotła jakim jest zagraniczny koncern? W prywatnym sklepie możesz być właścicielem lub ajentem, możesz przynajmniej w pewnych granicach dokonywać wyborów, możesz doradzić klientowi, bo znasz towar który sprzedajesz. W hipermarkecie jesteś pionkiem w systemie, a nie człowiekiem. Nawet nie możesz założyć związku zawodowego, który by bronił pracownika- człowieka. W hipermarkecie pracujesz świątek piątek i niedziela, a to oznacza, że pracodawcy zależy na pieniądzu a nie na tobie człowieku, któremu dotąd każda cywilizacja przyznawała czas dla ducha! Cywilizacja komercji nie zna ducha i nie szanuje człowieka. A ty człowieku, który nie pracujesz w handlu myślisz, że to fajnie, że możesz w niedzielę zrobić zakupy i nie widzisz , że sam w ten sposób już stałeś się tylko bezdusznym zjadaczem hamburgerów.
  • andrzej 15-03-2010, 10:13:
W roku 2005 było na pewno więcej sklepów niż 11665, jak to napisano w tekście powyżej. Tylko którą cyferkę z tej liczby zgubiono?

Zobacz wszystkie komentarze (2)

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (23 190) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 270)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH