REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Wicedyrektor Deloitte: Na rynku handlu czeka nas walka o lokalizacje

  • Autor: www.portalspozywczy.pl, Paulina Bełżecka
  • Data: 30-09-2011, 10:27
Wicedyrektor Deloitte: Na rynku handlu czeka nas walka o lokalizacje

Zdaniem Krzysztofa Rudnika, wicedyrektora Deloitte, konsolidacja na rynku handlu będzie dokonywać się nie tylko poprzez przejęcia sieci, ale także jako walka o lokalizacje. Uważa on, że duże sieci zagraniczne nieobecne jeszcze w Polsce mogą nie być zainteresowane wejściem na nasz rynek poprzez zakup sieci detalicznych od Emperii, gdyż interesuje je większy format sklepów.

REKLAMA

Jakie tendencje na rynku handlu detalicznego w Polsce są widoczne w ostatnim czasie?

Polska jest krajem, w którym liczbowo dominują tradycyjne sklepy i supermarkety osiedlowe, najczęściej prowadzone niezależnie. Natomiast pod względem struktury generowanej sprzedaży, sklepy te mają już tylko ok 50 proc. udziału w rynku. Wynika to stąd, że małe, często rodzinne sklepy mają mniejszą sprzedaż na metr kw. powierzchni niż zorganizowane sieci supermarketów.

Ostatnio dosyć wyraźny jest trend wchodzenia sieci w mniejsze formaty. Robią tak np. Carrefour, Tesco czy Auchan, widać to także po sukcesie Żabki.

Polacy są narodem, który lubi robić zakupy często i kupować świeże produkty - np. pakowane wędliny nie są silnym segmentem rynku. Dlatego sklepy osiedlowe, i rodzinne i sieciowe, będą dalej mocne i będą dalej się rozwijały.

To oznacza, że duże sieci będą starały się wchodzić w osiedla, co będzie stanowiło naturalną konkurencję dla sklepów już tam działających. Zacznie się wojna o lokalizacje. Jeśli sieć znajdzie dobrą lokalizację, będzie walczyć o nią do skutku.

Wszystkie dobre lokalizacje są już prawdopodobnie zmapowane i zidentyfikowane przez sieci, które intensywnie myślą o rozwoju. Pozostała tylko kwestia negocjacji warunków i przekonywania właścicieli do przyłączenia się do sieci.

W jaki sposób będzie przebiegała walka o lokalizacje?

Na wszelkie możliwe sposoby. W ścisłych centrach miast, gdzie nie ma dużo wolnej przestrzeni, sieci będą wykorzystywały te sklepy, które już są tam obecnie, np. poprzez przejmowanie ich od właścicieli. Możemy też być świadkami przejmowania lokali, z których da się zrobić sklep.

Im dalej od centrów, tym więcej jest działek, na których można wybudować coś od podstaw. Taka strategia będzie dominować też przy wchodzeniu do mniejszych miejscowości.

Za kilka lat prawdopodobnie będzie coraz mniej niezależnych sklepów. Sklepy będą wzmacniały więzi, czy to z siecią, do której należą, czy z dostawcami. Niezależne sklepy będą funkcjonowały tylko w dobrych lokalizacjach, których jednak nadal jest sporo.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (10 004) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 663)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH