Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Handel

Wiceprezes UOKiK na EEC 2016: Będziemy mieli porządny system lokowania skarg konsumenckich

Jak ocenia Dorota Karczewska, wiceprezes UOKiK, konsumenci mają problem w dochodzeniu roszczeń indywidualnych. - W takich przypadkach przydatnym narzędziem będzie system alternatywnego rozwiązywania sporów konsumentów. Komitet Stały Rady Ministrów przyjął już projekt ustawy dotyczącej ADR. Będziemy mieli zatem porządny system lokowania skarg konsumenckich - mówiła Dorota Karczewska podczas panelu "15 lat e-commerce w Polsce" na Europejskim Kongresie Gospodarczym.

Wiceprezes UOKiK na EEC 2016: Będziemy mieli porządny system lokowania skarg konsumenckich
Dorota Karczewska, wiceprezes UOKiK, fot. PTWP

Dorota Karczewska zwróciła uwagę, że ustawodawstwo nie jest jedyną rzeczą, która chroni konsumentów.

– Aby mieć wysoki poziom ochrony konsumenta potrzeba odpowiednich postaw przedsiębiorców. Oczywiście pewne rzeczy są uregulowane, ale pojawiają się nowe zjawiska, które regulacji się nie doczekały. Wszystko zależy przecież od tego, jak zachowują się przedsiębiorcy. Wiemy, że konsument zaczyna czuć się niepewnie w pewnych obszarach. Przykładem może być dropshipping (w którym przedsiębiorcy wyłączają swoją odpowiedzialność), platformy internetowe typu Uber (tutaj konsument nie wiem z kim naprawdę zawiera umowę), geoblokowanie, czy dysponowanie e-tożsamościami. W tych przypadkach wszystko zależy od tego, jak zachowają się przedsiębiorcy – jeżeli będzie taka potrzeba, wtedy pojawią się nowe regulacje - wyjaśniała wiceprezes UOKiK.

- W mojej ocenie UOKiK przychodzi na czas jeśli chodzi o zbiorowe interesy konsumentów, natomiast mam wrażenie, że konsumenci mają problem w dochodzeniu roszczeń indywidualnych. Tutaj w mojej ocenie przydatnym narzędziem będzie system alternatywnego rozwiązywania sporów konsumentów (red. ADR - postępowania prowadzone są bez udziału sądu powszechnego; jego kompetencje przejmuje niezależna osoba trzecia – np. mediator lub arbiter). Komitet Stały Rady Ministrów przyjął już projekt ustawy dotyczącej ADR, a prawdopodobnie w przyszłym tygodniu zostanie on przedstawiony na Radzie Ministrów. Będziemy mieli zatem porządny system lokowania skarg konsumenckich. Dzisiaj jest z tym problem - mówiła Dorota Karczewska.

- W internecie dzieją się rzeczy niebezpieczne, które trzeba nazwać przestępstwami. UOKiK od dwóch lat silnie współpracuje z prokuraturą generalną, żeby jak najszybciej w masie transakcji wychwytywać przedsiębiorców, którzy łamią przepisy prawa. Dla prokuratora, do którego trafia pojedyncza skarga, nie zawsze jest ona wychwytywana jako niebezpieczny masowy proceder. Dlatego właśnie oczekujemy aktywnej postawy konsumentów. Nadal odnoszę wrażenie, że konsumenci nie opanowali elementarza konsumenckiego i nie pamiętają o swoich prawach - podsumowała wiceprezes UOKiK.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Dorota Karczewska RSS ALERT    /    UOKiK RSS ALERT    /    e-commerce RSS ALERT    /    EEC 2016 RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.221.147.93
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku

Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

portalspozywczy.pl w social media

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.