Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Widmo krąży nad Europą...

  • Autor: Maria Andrzej Faliński
  • Data: 02-07-2008, 07:02

Widmo krąży nad Europą...To początek niemodnego dziś dzieła i zarazem ton politycznych oświadczeń w sprawie wzrostu cen i tendencji w światowej gospodarce, głównie żywnościowej. A ja uważam, że nie ma co biadolić i wieszczyć koniec świata, bo mądry zarabia i wówczas, gdy są spadki i wówczas, gdy wzrosty - także cen.

Nie wyrwiemy Polski i jej sektora żywnościowego z ogólnej tendencji światowej, ale... Pisałem już kilkakrotnie o tym, by być z polska ofertą tam, gdzie rośnie sprzedaż i - co oczywiste - rosną ceny. „Być" ma jednak specjalne znaczenie - być z ofertą, z produktem, z przewagą komparatywną, z gotowością do stanięcia w szranki z konkurencją z wszystkich zakątków świata. Uważam, że w sprzedaży masowej, produktu o dobrej, ale nie przekraczającej standardu (także kulturowego) jakości mamy szanse jedynie w rynkach mniejszych lub w systemach zakupowych firm handlowych (detal, hurt) na rynkach większych. Wielkich wolumenów nie uruchomimy w sposób na tyle interesujący , by wyeliminować królów rynku żywnościowego. Pobiją nas skalą, mniejszymi kosztami, elastycznością dostawy i tzw. układami u odbiorców.

Ale (znowu „ale")..., idąc w bój w rozmowach handlowych z sieciami handlowymi na nowych rynkach (uprzednio zaprosiwszy działających w Polsce eksponentów tych sici do poważnej rozmowy konsultacyjnej o możliwościach polskiego rynku producenta żywności), idąc w bój o produkty niszowe, dobrze wypromowane, idąc w bój o specyficzne uzupełnienia produktów już gdzieś tam istniejących (np. grzyby, zioła, inne przyprawy i alkohole, ach alkohole)- można zatańczyć na pozornie smutnej uroczystości ku czci wzrostu cen światowych.

Pamiętajmy, towar jeszcze i jeszcze jakiś czas, mieć będziemy tańszy, bo koszty mniejsze. Jakość mamy OK., trochę na umiejętnościach i kontaktach nam zbywa - szczególnie w gronie mniejszych firm, bo koncerny sobie radzą (tutejsze i „tamtejsze" ). Może by więc przestać zbierać kolejne zespoły, a tym bardziej urządzać spektakle polityczne pod tytułem „drożyzna" i „komu to słuzy"? Po prostu i lepiej będzie zbudować system wsparcia publicznego dla sprzedaży żywności w eksporcie i na rynku wewnętrznym. Radziłbym też (gdy pojawią się trudności lub dekoniunktura) nie szukać łatwych celów politycznych pod tytułem „to oni temu winni", bo rynek to rynek, a tradycyjne polowanie z nagonką na firmy zagraniczne w sektorze produkcji i dystrybucji żywności może być polowaniem chybionym.

Pamiętać warto, ze indeks cen w ponad 40 proc. tworzą sieci handlowe i tam właśnie ceny są najniższe, z czego konsument się cieszy, a dostawca zaciskając pasa kosztów podnosi efektywność i konkurencyjność polskiego rynku i polskiego eksportu. Zatem, bez łatwych łez (i jeszcze łatwiejszych egzekucji domniemanych winnych) w trudnych czasach - tkwi w nich wiele uroku i potencjalnej korzyści. Ale działać trzeba z głową, to warunek wstępny i właściwie jedyny - reszta już jest w zasięgu ręki.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (20 611) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 263)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH