Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

WKG 2016: Polskie firmy łatwiej wejdą do Afryki dzięki partnerom z Chin lub Zatoki Perskiej

  • Autor: portalspozywczy.pl
  • Data: 26-09-2016, 19:12
WKG 2016: Polskie firmy łatwiej wejdą do Afryki dzięki partnerom z Chin lub Zatoki Perskiej
Piotr Soroczyński, główny ekonomista KUKE S.A., fot. PTWP

- Statystyki handlu zagranicznego wskazują na eksplozję sprzedaży do krajów Zatoki Perskiej. Jest jej więcej niż logicznie można by uplasować na tamtych rynkach. Dzieje się tak dlatego, że bardzo dużą cześć kupowanych od nas towarów tamtejsze firmy dystrybuują dalej, np. do Afryki - mówił podczas debaty "Daleki Wschód zastąpi Rosję? Polscy eksporterzy żywności szykują się do skoku na rynku Chin, Indii, Wietnamu. A może Afryka?" na III Wschodnim Kongresie Gospodarczym Piotr Soroczyński, główny ekonomista KUKE S.A.

Soroczyński zauważa, że barierą w ekspansji polskich firm do Afryki było przeświadczenie polskich przedsiębiorców z Polski, że nie będą umieli poruszać się w innym kręgu kulturowym.

- Dlatego ekspansja polskich firm w Afryce nie była szczególnie silna. Musimy pamiętać, że Afryka to nie jeden, a dziesiątki krajów. To jak wyglądają potrzeby rynków, gospodarki jest silnie zróżnicowane. Najczęściej Polacy byli obecni na rynkach Afryki Północnej. Mieliśmy tam pewne tradycje z czasów PRL, kiedy to realizowano duże kontrakty elektrotechniczne. RPA była z kolei jedynym przyczółkiem gospodarki, która jest dla nas zrozumiała. Pozostałe kraje nie były dotykane, bo nie wiadomo było jak się tam poruszać. Obecnie to się zmienia - dodał.

- Wiele polskich firm samodzielnie pozyskuje kontakty w Afryce i ich partnerzy wykorzystują je aby tam wejść. Inni szukają odpowiedniego partnera niekoniecznie w samej Afryce, ale np. w krajach Zatoki Perskiej lub na Dalekim Wschodzie. Partnerzy z Chin bardzo dobrze poruszają się po rynku Afryki, bo są tam od dziesiątek lat. Mają więc dobre rozeznanie. Tak więc będąc na rynku chińskim mamy szanse wejść do Afryki. Trzeba wtedy podzielić się czasem niską marżą, ale jeśli chcemy klienta przyzwyczaić do naszych towarów warto to zrobić - przekonuje Soroczyński.

Jak zauważył główny ekonomista KUKE S.A., Polska wciąż ma przed sobą sporą drogę do rozwinięcia odpowiednio scentralizowanej pomocy państwa w zakresie promocji i tworzenia marek, które moglibyśmy pokazywać jako polskie.

- Niektóre kraje mają jedną markę żywności, pod którą sprzedają wszyscy producenci. Jest wtedy zdecydowanie prościej ją promować. My konkurujemy nie na poziomie całego narodu, ale między koncernami. Nasi producenci są mniejsi i są krócej na rynku, a więc mają trudniej - dodał.

Zdaniem Soroczyńskiego najskuteczniejszą ochroną przed narastającymi w Europie tendencjami protekcjonistycznymi jest patriotyzm konsumencki.

- Klient powinien być lojalny wobec swoich wyrobów. Na Zachodzie podstawą jest to co można kupić od lokalnego przedsiębiorcy i jeśli ktoś tak nie robi to jest wytykany palcami. Pragmatyką sieci jest sprzedaż na danym rynku wyrobów lokalnych, bo są dopasowane smakiem i lojalnością. Sieci mogą być naszą forpocztą. Często kupując na każdym rynku towary mają nadwyżkę i redystrybuują ją po innych rynkach jako żywność egzotyczną. Czasami część tych towarów „egzotycznych” zaczyna być tak popularna, że trafiają już na te półki podstawowe. Dzięki temu jest lepiej widziana przez lokalnych konsumentów, jak w Niemczech czy Wielkiej Brytanii - podsumował Soroczyński.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (22 451) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 270)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH