Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Wojna cenowa pomiędzy sieciami uległa lekkiemu złagodzeniu

  • Autor: portalspozywczy.pl/KPMG
  • Data: 11-06-2015, 14:03
Wojna cenowa pomiędzy sieciami uległa lekkiemu złagodzeniu
Sklep sieci Dino (Fot. Dino)

- W tym momencie obserwujemy pewne złagodzenie rywalizacji na obniżki cen i promocje, choć oczywiście nadal jest ona zaciekła. Nawet największe i najsilniejsze sieci nie mogą przecież w nieskończoność obniżać marż, a mają przecież niemal stały, inherentny wzrost po stronie kosztowej, chociażby w postaci kosztów pracy - komentuje Michał Kędzia, partner w Enterprise Investors (udziałowiec sieci supermarketów Dino) w komentarzu do raportu KPMG "Na rozdrożu. Wyzwania i priorytety sieci spożywczych w Polsce".

Jak tłumaczy Kędzia, pięć lat temu, gdy Enterprise Investors zaczynało swoją inwestycję w Dino, presja cenowa była znacznie mniejsza - supermarkety mogły być na wiodących markach droższe o 5-10 proc. od dyskontów. W tej chwili nie jest to już możliwe, bowiem klient stał się dużo bardziej wyedukowany i oczekuje dyskontowych cen także w innych formatach.

- To oczywiście skutek długotrwałej wojny cenowej między największymi sieciami, która przybrała szczególnie dramatyczną formę w końcu 2013 roku i pierwszych trzech kwartałach roku 2014 - zauważa Kędzia.

Nowe wyzwania dla sieci handlowych pojawiły się także w obszarze ekspansji. Partner w Enterprise Investors przypomina, że pięć lat temu pozycja handlu tradycyjnego była silniejsza, a nowoczesne sieci mniej rozwinięte.

- W 2010 roku, tj. w momencie dokonywania inwestycji w Dino przez Enterprise Investors, sieć tej marki liczyła niecałe 100 sklepów, a obecnie ma ich ponad 420. Zważywszy, że kilka innych sieci również rozwijało się w niezłym tempie, nic dziwnego, że pozyskanie atrakcyjnych lokalizacji stało się trudniejsze, czytaj: droższe - mówi Kędzia.

Nie oznacza to jednak, że skończyło się miejsce na dalszą ekspansję. Kędzia wskazuje, że zarówno w dużych miastach, jak i poza nimi nadal jest bardzo dużo miejsc na dobrze zarządzany format supermarketu blisko domu, do codziennych zakupów.

- Stale powstają nowe inwestycje mieszkaniowe, i nie są to jak dawniej "osiedla duchów", pełne pustych mieszkań kupowanych jako inwestycje finansowe, tylko normalne osiedla pełne ludzi potrzebujących zrobić zakupy blisko domu. Dalszy rozwój będzie miał jednak miejsce w mniejszych formatach niż klasyczny duży supermarket, tj. w segmencie proximity supermarket czy convenience store - przewiduje Michał Kędzia w komentarzu do raportu KPMG.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (23 228) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 270)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH