REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Wsi potrzebna jest koncentracja podaży, a nie jasełka polityczne o marże

  • Autor: Maria Andrzej Faliński
  • Data: 08-08-2009, 14:08

Usytuowanie w rynku i interesy biznesowe członków PFPŻ i członków POHiD nie są zgodne i zgodne być z natury swej nie mogą - z kilkoma wszakże wyjątkami.

REKLAMA

Oba środowiska zainteresowane są poszanowaniem i poważnym traktowaniem prawa, stabilnymi warunkami prowadzenia swej działalności, brakiem jasełek pod hasłem "łapaj złodzieja", w roli którego nasi politycy chętnie obsadzają sieci handlowe (szczególnie zagraniczne) oraz oczekiwaniem na merytoryczną reakcję tychże polityków na prezentowane publicznie argumenty.

Dlatego też czytając wypowiedź Andrzeja Gantnera z "blogu" w serwisie portalspozywczy.pl, w sprawie ostatniej zawieruchy na temat cen sugerowanych , marż i temu podobnych „powodów" do nadaktywności regulacyjnej, wychodzących z Ministerstwa Rolnictwa (i w ogóle ze środowiska polityków działających "dla wsi") powiem krótko - Święte Słowa, Andrzeju. Nic dodać nic ująć.

Choć chyba z tym "nic dodać" nieco przesadziłem i nie będę milczeć. Zatem „nieco" spróbuję dodać, niczego wymienionemu nie ujmując (choć nie raz bywało różnie).

Zacznę od tezy, że jest rzeczą niepokojącą fakt, że rolnictwo w łańcuchu dostawy produktu do konsumenta ma stosunkowo niewielki udział (wedle mej wiedzy od 10 proc. do 20 proc., czyli średnio kilkanaście), zaś wkład pracy i znaczenie niewspółmiernie duże. Równie niepokojącą rzeczą jednak jest i to, że w trakcie 20 lat transformacji wieś zmieniła się może nie najmniej, ale nie w kierunku, który w realiach rynku światowego i - tym bardziej - wspólnotowego UE, nie za dobrze jej wróży.

Podobnie niepokojąca rzeczą jest szukanie tematów i kampanii zastępczych, miast zająć się tworzeniem polityki rolnej, na miarę wyzwań XXI wieku. Bo tematem zastępczym, jasełkami jest zabawa w ceny sugerowane (wątpliwa prawnie - art. 15 Dyrektywy Usługowej w pkt. bodaj „f" zabrania ustanawiania referencji cenowych, czyli cen maksymalnych bądź minimalnych). Podobną naturę ma próba ingerencji w marże. W sytuacji, gdy rolnictwo (zresztą świetne jakościowo, na dobrych glebach, z potężnym etosem wiejskim, dumą z zawodu i środowiska, znakomitą młodzieżą, techniką dostępną, itp.) pozostaje rozdrobnione, słabo wyposażone w infrastrukturę organizującą i uefektywniającą handel, z brakiem dostępu do skutecznego i taniego finansowania, obsługi prawnej, doradczej itd.

KOMENTARZE: (1)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • L'Osservatore 29-10-2009, 18:42:
Ale sobie słodzicie.... :-)

Zobacz wszystkie komentarze (1)

PARTNER SERWISU
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (26 202) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 664)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH