REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Wyniki sprzedaży detalicznej - nieuprawniony pesymizm

  • Autor: Maria Andrzej Faliński, POHiD
  • Data: 27-07-2012, 15:02

Nie rozumiem pesymizmu w stosunku do sprzedaży detalicznej. Wskaźnik 6,4 proc. r/r nie jest przecież zły, tym bardziej, że - jak napisano - wyliczenie nie obejmuje sprzedaży w gastronomii (co tzw. retail mniej interesuje, ale cieszy lub niepokoi cash & carry, a to też sektor handlu) oraz nie ujęto sprzedaży podmiotów mniejszych, zatrudniających poniżej 9 pracowników (niekoniecznie zatrudnionych, bo to już poziom firm rodzinnych).

REKLAMA

Jeśli dodać do tego niezłe wyniki hurtu (średnio w ostatnim roku w okolicach 10 proc.), to zarówno ton pesymistyczny, moim zdaniem nieuprawniony na tle ogólnoeuropejskiej recesji, jak i same „twarde dane" skłaniają do krytycyzmu w stosunku opisie i interpretacji tego co w handlu się dzieje. Jest kilka zasadniczych dla tezy krytycznej argumentów - oto one.

Wprawdzie czerwiec akurat nie był okresem „żniw turniejowych" dla handlu detalicznego, ale generalnie sprzedaż na tym zyskała, choć niewiele. Pomimo entuzjastycznych zapowiedzi , handel skorzystał umiarkowanie, głównie w miastach rozgrywek piłkarskich. Za to w miastach tych były żniwa, ale w gastronomii i w niektórych mniejszych sklepach, nie koniecznie z żywnością (gadgety, stroje, napoje itd.). Także w sprzedaży ulicznej podejmowanej przez różne firmy, nota bene należą się tu brawa, bo było to na poziomie i bynajmniej nie przypominało odpustowego sprzedaj co się da i jak się da. Zatem owe fragmentaryczne, choć wyraźnie zauważalne czerwcowe wzrosty, niestety nie odnotowane w podanym wyliczeniu, z całą pewnością zmieniłyby wskaźnik 6,4 proc., i to w górę - niewiele, ale jednak."

Dla handlu turniej piłkarski to jednak tylko okazjonalny czynnik, a istnieją - i moim zdaniem zasługują na poważne potraktowanie - czynniki trwałe i systemowo istotne, zdolne więc podważyć pesymistyczny ton oceny czerwca i w ogóle sytuacji w handlu. W sektorze dzieje się bardzo wiele, gdyż zmieniają się główne linie konkurowania formatów i sklepów - owszem dyskonty rozwijają się najszybciej, podnosząc poprzeczkę konkurencyjną, ale nie jest ich wcale dużo i wywierają o wiele mniejszy wpływ na handel niż się im przypisuje.

Główna oś konkurencyjna przebiega teraz na powierzchniach mniejszych (tych nie odnotowanych!), które wchodząc do systemów integrujących je, np. poprzez umowy franczyzowe, czy partnerskie, podnoszą sklepom integrowanym zdolności konkurencyjne, czym czynią je głównym wyzwaniem dla sklepów niezależnych. Powstaje sytuacja - integruj się albo giń. Z jednej strony bowiem mają one do czynienia ekspansją mniejszych obiektów sieci wieloformatowych i sieci dyskontowych, z drugiej jednak z bezpośrednim sąsiedztwem do niedawna porównywalnego konkurenta, który kupując licencję franczyzową kupił przewagi sieciowe i oddziałuje bezpośrednio i bardzo lokalnie."

WIĘCEJ INFORMACJI

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (23 409) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 663)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH