REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Za 10 lat hipermarketów może być mniej niż obecnie?

  • Autor: portalspożywczy.pl
  • Data: 29-01-2014, 10:41
Za 10 lat hipermarketów może być mniej niż obecnie?
Grzegorz Łaptaś, ekspert Roland Berger Strategy Consultants; fot. Żelazna Studio

Nie jest dziś jasne, co może być unikalną przewagą hipermarketów. Dotychczasowe funkcje tego typu obiektów są przejmowane przez dyskonty w połączeniu ze sklepami osiedlowymi - uważa Grzegorz Łaptaś, ekspert Roland Berger Strategy Consultants.

REKLAMA
Jak za 5-10 lat będzie wyglądała sytuacja hipermarketów?

Określenie tego, jaki funkcje będzie pełnił za 5-10 lat hipermarket jest bardzo problematyczne nawet dla jego operatora. Póki co do hipermarketu idzie się na duże, docelowe zakupy. Warto jednak zapytać jaka jest unikalna przewaga hipermarketów, która ma przekonać konsumenta? Na dzisiaj nie jest to jasne. De facto tę samą funkcję, którą pełni hipermarket, może pełnić dyskont w połączeniu ze sklepem osiedlowym. Zagęszczenie dyskontów i sklepów osiedlowych jest na tyle duże, że ludziom się nie chce jeździć do hipermarketu. A to zagęszczenie jeszcze będzie rosło.

Typowy wielkopowierzchniowy hipermarket, który ma kilka tys. mkw., musi zmierzyć się z problemem, który polega na tym, że zakupy w tym sklepie są bardzo czasochłonne. Z jednej strony hipermarket daje korzyść w postaci dużego wyboru i niskich cen, ale z drugiej strony ma duży minus w postaci czasochłonności. Jeżeli to jest lokal, który ma powiedzmy 10 tys. mkw. to ciężko będzie sprawić, aby nagle zakupy w nim stały się szybsze.
Hipermarkety próbują podążać w innym kierunku, widać to na przykład w działaniach Tesco. Ta sieć stara się o to, aby zakupy stały się nie tyle szybsze, co przyjemniejsze. Ta koncepcja polega na wdrażaniu swego rodzaju sklepów w sklepach, oddzielnych sekcji i na przykład gastronomii. Ma to za zadanie sprawić, że zakupy, które i tak muszą trwać godzinę, staną się rozrywką. 10 czy 15 lat temu było tak, że ludzie szli całymi rodzinami do hipermarketów i traktowali to właśnie jako rozrywkę. Teraz już nikt tego w ten sposób nie traktuje, ale jeżeli ten sklep się zmieni, poprawi się jakość tzw. experience, to może to ludzi zatrzymać. To jest coś, co Tesco rozpoznaje, widzimy to w formacie Tesco Extra.

Gdy pomyślimy o sklepie Ikea, to w nim również nie zrobimy zakupów w 5 minut, tylko w 2-3 godziny, dlatego w tym sklepie znajduje się mnóstwo atrakcji. Jest tam na przykład do nabycia hot dog za złotówkę oraz restauracja z klopsikami. Całe rodziny pójście do Ikei traktują właśnie w kategoriach „pozytywnego doświadczenia zakupowego". Wydaje się, że to jest jedyna droga dla tych naprawdę dużych hipermarketów.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNERZY SERWISU
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (22 870) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 663)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH