Żabka chce mieć w Polsce 7,5 tys. sklepów

Poznańska firma zapowiada utrzymanie szybkiego tempa rozwoju i otwieranie ponad 200 placówek rocznie. - Szacujemy, że polski rynek pomieści ok. 7,5 tys. sklepów Żabka - mówi prezes sieci Jacek Roszyk.
POWIĄZANE TEMATY
Firma nie określiła przedziału czasowego w jakim będzie chciała osiągnąć wspomnianą liczbę sklepów można więc przyjąć, że strategia jest "niezwykle" długoterminowa. Przyjmując, że sieć będzie każdego roku otwierać po 200 sklepów to poziom 7,5 tys. placówek (dziś sieć Żabka liczy prawie 2 tys. sklepów) może osiągnąć dopiero za 25 lat.
Dlatego, aby przyspieszyć rozwój, firma prowadzi rozmowy dotyczące przejęć podmiotów z branży. - Bardzo trudno na polskim rynku o sklepy, które odpowiadałby profilem i formatem naszej sieci i pasowałyby do naszej strategii rozwoju. Nie mniej kilka takich podmiotów działa na rynku i obecnie prowadzimy z nimi rozmowy. Pewnym problemem jest to, że funkcjonują one w systemie franczyzowym zaś my rozwijamy się w systemie ajencyjnym - wyjaśnia Jacek Roszyk. Jednocześnie zaznaczył, że do ewentualnych akwizycji nie dojdzie już 2008 r.
Prezes Żabki potwierdził, że spółka prowadzi prace nad nowym formatem sklepów. - Obecnie prowadzimy badania rynkowe, aby znaleźć odpowiednią formułę i niszę dla naszych nowych sklepów. Wszystko powinniśmy wiedzieć już pod koniec tego roku - mówi Jacek Roszyk. Wiadomo jednak, że nowa sieć będzie tworzona w oparciu o format supermarketu - niewiadomo jednak jakie będzie jej pozycjonowanie oraz charakter (jak donosiła prasa mogą to być sklepy delikatesowe).
Zresztą asortyment w samych w Żabkach będzie ewoluował w stronę produktów delikatesowych. - Chcemy zaoferować więcej artykułów świeżych i gotowych do spożycia - tłumaczy prezes sieci. - Polacy bogacą się i coraz chętniej kupują droższe, bardziej przetworzone produkty - dodaje.
Obecny właściciel spółki Żabka Polska czyli czesko-słowacki fundusz private-equity Penta Investments chce dzięki miliardowym inwestycjom podnieść wartość spółki (oraz innych firm należących do funduszu), a następnie sprzedać spółkę z dużym zyskiem. - Sprzedaż Żabki nastąpi nie wcześniej niż za 3-5 lat. Rozważane będą trzy sposoby wyjścia z inwestycji: sprzedaż spółki inwestorowi branżowemu, finansowemu lub wprowadzenie jej na giełdę - wyjaśnia Jacek Roszyk, prezes Żabki. - Obecnie skupiamy się na budowaniu wartości spółki - dodaje.
Firma inwestuje także w Czechach gdzie otworzyła już 10 sklepów, a do końca roku przybędzie 30 kolejnych. Planuje także budowę sieci na Słowacji i na Ukrainie. Przedstawiciel firmy nie chce zdradzić kiedy pierwsze sklepy pojawią się u naszych wschodnich sąsiadów. - Obecnie badamy rynek, aby jak najlepiej przystosować asortyment sklepów do potrzeb i oczekiwań konsumentów - tłumaczy prezes.
Żabka jest największą siecią sklepów typu convenience w Polsce, która liczy obecnie ok. 2 tys. placówek. W zeszłym roku sieć osiągnęła 1,6 mld zł przychodów, co oznacza 21 proc. wzrost w porównaniu z rokiem 2006. Zysk nett spółki w 2007 r. wyniósł 40 mln zł czyli 150 proc. więcej niż dwa lata temu.

KOMENTARZE: (2)
Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!
Zobacz wszystkie komentarze (2)