Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Żabka zamierza podwoić udziały w rynku sklepów małoformatowych w Polsce

  • Autor: PJ, www.portalspozywczy.pl
  • Data: 18-08-2015, 10:58
Żabka zamierza podwoić udziały w rynku sklepów małoformatowych w Polsce
Tomasz Blicharski, wiceprezes ds. finansowych Żabka Polska, Associate Director Mid Europa Partners (fot. Żabka)

Do spółki Żabka Polska należy już ponad 4 tys. sklepów Żabka i Freshmarket w Polsce. Udziały firmy w liczącym od 60 tys. do 80 tys. placówek (według różnych danych) rynku sklepów małoformatowych wynoszą obecnie ok. 5-6 proc. Tomasz Blicharski, wiceprezes ds. finansowych spółki Żabka Polska w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl zapowiada, że docelowo udziały firmy w tym rynku wzrosną do poziomu dwucyfrowego.

- Wciąż są w Polsce obszary, o dużym potencjale otwarć, gdzie zagęszczenie sklepów Żabka pozostaje niewielkie. Zamierzamy stopniowo realizować działania ekspansyjne w tych regionach - mówi Blicharski. Spółka planuje utrzymanie zbliżonego tempa rozwoju do tego z ostatnich lat. Otwierać będzie ok. 500 sklepów rocznie.

Wiceprezes firmy podkreśla, że zarówno Żabka, jak i Freshmarket to relatywnie małe placówki, które nie potrzebują szczególnie dużej liczby klientów do tego, aby być rentowne. Oznacza to, że sklepów pod tymi szyldami nadal można otwierać stosunkowo dużo. Z doświadczeń spółki wynika, że zjawisko kanibalizacji sklepów przestaje zachodzić już wówczas, gdy odległość między poszczególnymi placówkami wyniesie kilkaset metrów. A kilkaset czy kilka tysięcy osób mieszkających w okolicy sklepu wystarcza do tego, aby sklep wychodził na plus.

Żabka w ostatnich kilkunastu miesiącach zakupiła kilka sieci regionalnych, wśród nich częstochowski PS Food, gorzowski Agap, koszaliński Torg, jak również odkupiony od Kolportera Dobry Wybór. Po okresie licznych akwizycji, teraz przyszedł czas na spokojny wzrost organiczny. Z czego wynika taka korekta strategii?

- Wynika to z tego, że horyzont czasowy, inwestycyjny funduszu jest w jakimś stopniu ograniczony. Po to, żeby akwizycje przyniosły oczekiwany zwrot z zainwestowanego kapitału, potrzebny jest czas na ich integrację, co zwykle trwa trzy-cztery lata. Tymczasem horyzont Mid Europa Partners (właściciel Żabki - dop. red.) jest nieco krótszy. Decyzja o skupieniu się na samym rozwoju organicznym ma więc podłoże czysto finansowe - tłumaczy Blicharski w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl.

Nowe sklepy Żabki otwierane będą głównie w miastach, szczególnie tych zamieszkanych przez co najmniej 15 tys. osób. Firma nie ma w planach ekspansji na wieś, choć przyczyną tego wcale nie jest ponoć różnica w zasobności portfela klienta wiejskiego i miejskiego.

- Chodzi o to, czym tak naprawdę jest sklep convenience, gdzie można dokonywać zakupów blisko, szybko i wygodnie. Na obszarze, gdzie mamy 800 mieszkańców, może się otworzyć dyskont i każdy będzie mógł do niego przyjść w kapciach i zrobić szybkie zakupy. Taki dyskont na obszarze o niskiej populacji może spełniać rolę sklepu convenience - zauważa Blicharski.

Jak dodaje wiceprezes spółki, w mieście Żabka może lokować swoje nowe sklepy niemal „przy drzwiach do klatki schodowej”, ale na wsi coś takiego nie jest potrzebne. W małych miejscowościach rolę sklepu pierwszej potrzeby, sklepu convenience, może pełnić inna placówka, przez co dla Żabki wchodzenie na obszary wiejskie jest mniej atrakcyjne.

Czytaj także:
Tomasz Blicharski, wiceprezes Żabka Polska - pełny wywiad

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE: (2)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • Michał 20-08-2015, 13:58:
Nie łatwo będzie rozbudować sieć. Sztucznie pompowana obecnie sieć żabka )budowa poprzez przejęcie) kończy się fiaskiem. Przejęte sklepy to nie tylko towar to także ludzie - pracownicy. A Ci nie chcą za miskę ryżu pracować dla żydowskiego funduszu. Skończyły się czasy naiwnych i niedoinformowanych, których łatwo by było "złapać" na bycie przedsiębiorcą. Straty sieci rosnące z roku na rok dowodzą tego. Sieć musi liczyć się z tym że będzie się kurczyła, aż dojdzie do zamknięcia tych blaszaków z dnia na dzień ajenci porzucają ten pseudo-biznes. Nowych brak. Nie pomogą ogłoszenia wieszane na każdych drzwiach żabek, ogłaszanie nagrody za łeb nowego ajenta, ogłoszenia kłamliwe w prasie. Radzimy oddać towar do producenta, rozwiązać umowy z właścicielami lokali i do domu wracać a nie oszukiwać Polaków!
  • ..I.. 18-08-2015, 14:49:
Rothschildowie wiedzą, jak wyciągnąć kasę z kieszeni polaczków

Zobacz wszystkie komentarze (2)

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 611) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.