Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Handel

Zadłużenie branży e-commerce wzrosło do 231 mln zł

Trzy czwarte firm z sektora e-commerce jest w złej lub bardzo złej sytuacji finansowej; liczba firm z zaległościami zwiększyła się w ciągu trzech kwartałów tego roku o jedną trzecią, a niespłacone zadłużenie sklepów internetowych w bazach BIG InfoMonitor oraz BIK wzrosło do blisko 231 mln zł.

Zadłużenie branży e-commerce wzrosło do 231 mln zł
fot. shutterstock

Autor: PAP
Data: 16-12-2019, 08:08

Według danych BIG InfoMonitor oraz BIK, na koniec III kw. 2019 niespłacone zobowiązania wobec kontrahentów i banków miało 4 tys. 277 firm z branży handlu elektronicznego, co oznacza, że od początku roku przybyło ich blisko 1,2 tys. Łączne zaległości tej branży wobec banków i partnerów biznesowych - czyli płatności przeterminowane o minimum 30 dni, na co najmniej 500 zł - to 230,6 mln zł.

Od stycznia 2019 r., jak wyliczył BIG, pojawiło się ponad 78 mln zł nowych długów. Według ekspertów biura przestrogą dla dostawców powinno być to, że szybciej przybywa zadłużenia pozakredytowego niż kredytowego. Stanowi ono również większość zaległości.

Jak wskazał prezes BIG InfoMonitor Sławomir Grzelczak, kłopoty z zaległymi zobowiązaniami wobec banków i kontrahentów dotyczą 4,9 proc. firm e-commerce. "To wciąż mniej niż wynosi średnia dla polskiej gospodarki, która kształtuje się na poziomie 6,2 proc., ale niestety branża szybko nadrabia dystans" - ocenił. Według niego prognozy mówiące o tym, że ten rynek osiągnie dojrzałość ok. 2030 r., kusi wielu nowych graczy do podejmowania ryzyka. "Nie każdemu się udaje, dlatego dostawcy powinni być ostrożni" - podkreśla.

Potwierdza to analiza wywiadowni gospodarczej Bisnode Polska, na którą powołują się eksperci BIG InfoMonitor. Wynika z niej, że blisko trzy czwarte podmiotów na rynku znajduje się w słabej kondycji finansowej (z czego 7,5 proc. w bardzo słabej). To o połowę więcej niż rok wcześniej. Według danych na rynku e-commerce funkcjonuje 31,7 tys. sklepów. Oznacza to, że w ostatnich dwunastu miesiącach ich liczba powiększyła się o blisko 2,8 tys. Zła kondycja finansowa oraz zadłużenie zmuszają jednak niektórych do zamknięcia działalności. Bisnode Polska wskazuje, że przyrost o 2 tys. 789 sklepów to wynik zarejestrowania 5 tys. 013 nowych sklepów internetowych przy jednoczesnym wykreśleniu 2 tys. 224 działalności. Zazwyczaj problemy dotykają mniejsze sklepy.

Wskazując na trzy kluczowe czynniki przy wyborze sklepu internetowego, konsumenci podkreślają znaczenie nie tylko atrakcyjnej ceny, ale także szybkiej i taniej dostawy oraz pozytywnych doświadczeń z danym sklepem - zwraca uwagę BIG, cytując dane e-Commerce Polska. Promuje to większych graczy, którzy mają odpowiednie doświadczenie w obsłudze klienta. A ci oczekują od zakupów online wygody. Na przykład ponad połowa kupujących wymienia możliwość darmowego odesłania produktów kurierem (tzw.door-to-door) jako zachętę do skorzystania z oferty danego sklepu.

więcej informacji:

BIG InfoMonitor RSS ALERT    /    e-commerce RSS ALERT    /    zadłużenie RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.232.55.175
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.