Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Zagadka jednolitego europejskiego rynku cyfrowego

  • wnp.pl
  • Autor: WNP.PL (WOJCIECH KWINTA)
  • Data: 25-04-2015, 13:31
Zagadka jednolitego europejskiego rynku cyfrowego
(fot. PTWP)

Inwestycje w infrastrukturę, likwidacja barier prawnych i wsparcie przedsiębiorstw w internetowym handlu zagranicznym to część pomysłów wynikających z sesji "Europejski Jednolity Rynek Cyfrowy" przeprowadzonej podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.

Komisja Europejska naciska na stworzenie wspólnego, unijnego rynku cyfrowego, jednak mimo podejmowanych działań, wciąż mamy do czynienia z licznymi problemami. Na razie nie ma mowy o zuniformizowanym rynku ze wspólnymi rozwiązaniami prawnymi, handlowymi i gospodarczymi.

- Do tej pory tylko 315 mln z ok. 500 mln korzysta z e-usług. Co więcej 57 proc. z tej grupy korzysta z e-usług amerykańskich, 39 proc. z usług europejskich, a tylko 4 proc. zajmuje się europejskimi usługami transgranicznymi. W ubiegłym roku tylko 15 proc. konsumentów dokonywało zakupów za granicą. To dane Komisji Europejskiej, która szacuje, że wolny handel w całej UE może przynieść konsumentom oszczędności na poziomie 11,7 mld euro rocznie - komentuje prof. Wojciech Cellary z Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.

Oszczędności wynikałyby z różnicy cen produktów w poszczególnych krajach. Jednak problem granic i różnych regulacji prawnych to także problem przedsiębiorstw z sektora mikro, małych i średnich firm, które wciąż napotykają na liczne bariery, jak choćby róże regulacje prawne wśród członków UE. W efekcie tylko 7 proc. przedsiębiorstw z sektora MŚP decyduje się na sprzedaż transgraniczną. A małe i średnie firmy wnoszą około 50 proc. w PKB w Polsce. Co więcej firmy od działalności zagranicznej odstraszają koszty dostosowania działań do lokalnych regulacji. Zdaniem KE wprowadzenie jednolitego prawa na obszarze całej UE przyniosłoby 57 proc. oszczędności. Samo zróżnicowanie podatku VAT to dla przedsiębiorstw rocznie nawet 80 proc. wyższych kosztów.

Kolejny problem to kwestia praw autorskich, zwykle lokalnych, które powodują, że obywatele UE nie mogą korzystać za granicą z usług krajów pochodzenia (blokady treści związane z miejscowym prawem własności intelektualnej. Następne wyzwanie to nowoczesne technologie i np. usługi w chmurze oraz megadane (tzw. BigData), w Europie słabo wykorzystywane. Z danych KE, gdyby 100 największych firm europejskich efektywnie wykorzystywały megadane, przyniosłoby to nawet 425 mld euro oszczędności.

Co gorsza 47 proc. obywateli UE nie ma umiejętności cyfrowych umożliwiających korzystanie w cyfrowej gospodarki. Paradoksalnie w Polsce jest to 10 mln osób - to wynik znacznie lepszy od unijnego, a dowodem może być wykorzystanie e-deklaracji PIT, z których do 20 kwietnia skorzystało ponad 5,5 mln osób, a przypuszczalnie skorzysta nawet 7 mln.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 294) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.