Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Zakaz handlu w niedzielę zdaniem konsumentów (raport)

  • Autor: www.portalspozywczy.pl
  • Data: 28-11-2016, 09:00
Zakaz handlu w niedzielę zdaniem konsumentów (raport)
fot. shutterstock.com

Jak wynika z badań SW Research, prezentowanych podczas targów Orzeł Dystrybucji FMCG, opinie konsumentów w kwestii ograniczenia handlu w niedzielę są podzielone. Zarówno zwolennicy, jak i przeciwnicy stanowią niewiele ponad 39 proc. W przypadku zwolenników zakazu sprzeciw uzasadniany jest często dobrem osób pracujących w sklepie. Osoby przeciwne ograniczeniom odwołują się natomiast w zdecydowanej większości do prawa własnego wyboru.

W listopadzie 2016 roku Agencja Badań Rynki i Opinii SW Research przeprowadziła wśród konsumentów ankietę, której celem było określenie preferencji zakupowych Polaków oraz zdiagnozowanie, jakie mogą być one w sytuacji, gdyby wprowadzono ograniczenie handlu w niedzielę i święta. W badaniu wzięło udział 760 osób, które odpowiadają w swoim gospodarstwie domowym na zakupy.

Badanie potwierdziło tezę, że w dni robocze tygodnia najchętniej robimy zakupy w mniejszych sklepach osiedlowych czy dyskontach, zlokalizowanych bliżej pracy czy miejsca zamieszkania. Po zakupy „na kilka dni” udajemy się natomiast do większych sklepów – najczęściej w piątek (26 proc.) oraz w sobotę (38 proc.). Wówczas rośnie popularność super- i hipermarketów.

Według raportu w niedzielę większe zakupy robi zaledwie 7,5 proc. badanych, a niedzielna wizyta w sklepie wiąże się przede wszystkim z zakupem artykułów spożywczych (65,6 proc.).

Badani wskazali też powody decydujące o zakupach w ten dzień tygodnia. Zdaniem 48,5 proc. badanych robienie zakupów w niedzielę wiąże się z większym komfortem – możliwością kupowania bez pośpiechu. Brak czasu w inne dni wskazało 40,8 proc badanych, natomiast 9,9 proc przyznało,  ze wiąże niedzielne zakupy z formą rozrywki.

W raporcie starano się również określić, czy Polacy chcą ograniczenia handlu w niedzielę. Wedlug uzyskanych statystyk zarówno zwolennicy, jak i przeciwnicy stanowią niewiele ponad 39 proc. Zdecydowanie za wprowadzeniem zakazu handlu w niedzielę i święta opowiedziało się 21,2 proc, raczej za - 18 proc, zdecydowanie przeciw zakazowi - 23,6 proc, a raczej przeciw - 18,8 proc. 18,5 proc odpowiedziało, że nie wie. W przypadku zwolenników zakazu sprzeciw uzasadniany był często dobrem osób pracujących w sklepie. Osoby przeciwne ograniczeniom odwoływały się natomiast w zdecydowanej większości do prawa własnego wyboru.

Badani odpowiedzieli też na pytanie, gdzie i kiedy kupowaliby produkty nabywane w niedzielę, gdyby zakaz handlu w niedzielę został wprowadzony. Zdecydowana większość zadeklarowała, że będzie robiła większe zakupy w inne dni tygodnia (75,6 proc.). 32,9 proc zadeklarowała, że robiłaby zakupy w niedzielę w małym sklepie, gdzie właściciel jest sprzedawcą. 11 proc. zamawiałaby natomiast więcej produktów w sklepach internetowych, a 10 proc. skierowałoby swoje kroki na stacje benzynowe.

Raport SW Research pt. Zwyczaje zakupowe Polaków został zaprezentowany podczas targów Orzeł Dystrybucji FMCG.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE: (2)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • Apoloniusz 29-11-2016, 09:50:
Inkwizytorzy z PISu dążą do totalnej kontroli społeczeństwa - nie pozwólmy im na to. Pis już i tak zbyt dużo spaskudził w Polsce a grozi nam cały czas dyktatura.
  • aaa 29-11-2016, 09:17:
Wszyscy powinniśmy mieć prawo wyboru. Klienci prawo wyboru dnia do zakupów a sprzedający prawo wyboru czy chcą pracować w handlu czy nie. Handel to specyficzne miejsce pracy i wszyscy dobrze o tym wiedzą. A ja dobrze wiem o czym mówię bo sama przez klika lat pracowałam sklepie. Bardzo mnie dziwi i denerwuje cała ta dyskusja a właściwie całe to zamieszanie.

Zobacz wszystkie komentarze (2)

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (14 948) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.