REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Zła odpowiedź dla rzeczywistych problemów

  • Autor: Maria Andrzej Faliński
  • Data: 30-03-2009, 21:57

Muszę skomentować wynik głosowania nad raportem Pani Poseł Kateriny Batzeli (Grecja) przypisującym sieciom handlowym działania niecne wobec partnerów biznesowych, a szczególności polegające na sztucznym zaniżaniu cen (a więc przychodów ) płaconych rolnikom za ich produkty. Jest to klasyczny przykład działania objawów ego, sięgającego po najprostsze i łatwo widoczne fakty - bez refleksji nad ich przyczynami.

REKLAMA

Te fakty, to poziom cen płaconych rolnikom - faktycznie dość niskich oraz poziom cen produktów mniej lub bardziej przetworzonych (nieprzetworzone produkty żywnościowe to w detalu margines) na półkach wielkich detalistów, istotnie wyższych od „cen zerowych" (ale za to najniższych na rynku konsumenckim). A co jest w środku?

W środku jest parę okoliczności i faktów do odnotowania. Przede wszystkim rzadko, niemal akcydentalnie sieć handlowa kupuje u rolnika. 99% żywności pochodzi od innych dostawców - specjalistycznych hurtowni, producentów-przetwórców, itd. Na cenę produktu więc na wejściu do marketu składa się więc wiele cen i pośrednich marż - każdy przecież musi coś zarobić po drodze. Do centrum zakupowego sieci wchodzi więc produkt „omarżowany" przez wiele ogniw pośrednich. I tu ciekawa rzecz - swoją marżę dokłada detalista, ale nie jest to tak, jak sugeruje Raport, że całą „słodycz zlizuje" zlizuje handel.

Nawet jeśli różnica między ceną płaconą rolnikowi, a ceną płacona przez konsumenta jest tej pierwszej pięciokrotnością (co zapisano w raporcie), to i tak handel ma w tym jedynie kilkunastoprocentowy udział. Poziom marż w dużym handlu to dla żywności kilka do kilkunastu procent (wyjątkowo jest tych procentów kilkadziesiąt) - inna sprawa, od czego ów procent jest liczony. Kto więc zarabia? - wszyscy. Ale w porównaniu do ponoszonych kosztów i naliczonych marż, nie wolno wrzucać kamienia ani do ogródka detalisty, ani głównego przetwórcy.

Koszty "pompujące" cenę (co nie znaczy są one do uniknięcia) powstają gdzie indziej i Pani poseł o tym musi wiedzieć, choć nie musi pisać - i nie pisze. To żadna sztuka porównać cenę zerową wytwórcy surowca żywnościowego do ceny detalicznej lub ceny w HORECA - wynik oczywisty i z góry znany: czysty wyzysk, ale... to nie jest ani prawda, ani nawet mądra sugestia.

Dziwi mnie zatem wynik głosowania i głuchota na argumenty EuroCommerce'u (nasze -POHiDu, również). Okazuje się, że zawsze warto (i ładnie u ludu wygląda) „przedzwonić" po brukselsku (i po warszawsku również) w markety, nie zważając na proporcje cen detalicznych w innych profilach i formatach handlowych, na stosunki w hurcie, w produkcji, logistyce, w sektorze finansowym („golącym do skóry" za kredyty obrotowe na wszystkich etapach łańcucha dostaw), consultingu i doradztwie jakościowym, itd. Dla polityków nie istnieje ani pojęcie łańcucha dostaw, ani rozkładu kosztów i marż - trudno, to nie jedyna ich niekompetencja.

KOMENTARZE: (3)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • KKrajewski. Kat. Handlu i Usług AM Gdynia 01-04-2009, 19:24:
Witaj Maciek! Rozumiem Twoje sugestie o niewinności sieci i braku wiedzy urzędników EU. Ale w polskich warunkach wystarczy porównać ceny zbytu producentów dostarczających do sieci handlowych z cenami tych samych produktów na półkach i jasno widać poziom marży! Zdecydowanie nie jest to kilka procent!! Gdyby będzie potrzeba jestem w stanie zebrać wszystkie niezbędne dane od producentów mleczarskich i zbiorę dane o cenach tych samych produktów z półek marketów! Prawda będzie boleć!
Proszę o trochę skromności w głoszeniu sądów naiwnym czytelników! Są jednak niektórzy, co rozumieją i znają fakty! Pozdrawiam
  • s 01-04-2009, 11:06:
do przedmówcy - też mnie zainteresowało w trakcie czytania, co z tego - bezsprzecznie inteligentnego - puste/próżne przelewania miałoby wyniknąć. czyżby forma 'blogowania' pozwalała na miałkość wypowiedzi
  • AG 31-03-2009, 18:15:
Szanowny Mario Adrzeju,
Trudno odmówić logiki Twojej wypowiedzi, choć spodziewam się, że nastepne komentarze będą mniej pochlebne. Jednakże nie rozumiem Twojego narzekania. Wielkopowierzchniowe sieci handlowe mogą mówić o wielkim szczęściu i nie powinny skarżyć się na Parlament Europejski, gdyż ten zamiast zająć się na serio regulacjami, które w końcu ucywilizowałyby warunki współpracy(nie chodzi o marże) i obniżyły jej koszty (co niewątpliwie dla sieci byłoby bolesnym przeżyciem), bawi się w kolejne, nic nie znaczące w realnej ekonomii rezolucje. Ale przecież idą wybory, a gospodarka nie głosuje, rolnicy natomiast już tak i trzeba pokazać, że pilnuje się ich dochodów :)
Marketing społeczny mówi, że firmy które są odbierane jako działające na niekorzyść społeczeństwa, wczesniej czy później upadną. Może zarówno w Polsce jak i Brukseli czas na poważne rozmowy, co do warunków współpracy sieci ze swoimi dostawcami, no chyba, że poczekamy na następną rezolucję w tej sprawie.
pozdrawiam.


Zobacz wszystkie komentarze (3)

PARTNER SERWISU
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (12 382) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 663)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH