REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Zmiany na rynku handlu zagrażają hipermarketom

  • dlahandlu.pl
  • Autor: dlahandlu.pl
  • Data: 23-04-2014, 11:40

Handel ewoluował i hipermarkety muszą stawić czoła coraz bardziej skomplikowanej sytuacji na rynku. Małe sklepy dopasowują swoją ofertę do okolicznych mieszkańców, ponieważ lepiej rozumieją potrzeby swoich klientów. Trend eko wzmacnia pozycję zaufanych warzywniaków, ryneczków i straganów. Ponadto, prawie wszystko można zamówić w Internecie z dostawą do domu w dogodnych godzinach. Ewoluował również kupujący. Jest bardziej świadomy, mobilny i nie boi się pytać o radę. Zna swoją wartość i lubi być wyjątkowo traktowany. Dodatkowo, ze względu na niesprzyjającą sytuację gospodarczą wzrosła racjonalizacja potrzeb konsumenckich.

REKLAMA

Wszystkie te zmiany stały się istotnym zagrożeniem dla pozycji hipermarketów w umysłach i portfelach konsumentów. Żeby zniwelować wpływ tych efektów na obroty, sklepy oferują coraz większe ilości towarów promocyjnych cenach, co z kolei niekorzystnie odbija się na marży. Walka o konsumenta odbywa się w dużej mierze w sferze promocyjnej. Budżety reklamowe opiewają na setki milionów złotych, a łączny budżet Lidla i Jeronimo Martins (właściciel Biedronki) stanowił w 2013 r. prawie 60 proc. nakładów wszystkich marketów na reklamę. W ten sposób zaprzyjaźniają się z klientem i kreują swój pozytywny wizerunek, zachęcając do wizyty w sklepie.

Obecnie można wyznaczyć trzy kluczowe kierunki digitalizacji w sieciach sprzedaży: technologia asystująca klientowi, technologia asystująca sprzedawcy oraz technologia zapewniająca konsumentowi rozrywkę. Najbardziej skutecznym działaniem jest rozwijanie wszystkich trzech dróg, ponieważ dwa pierwsze trendy charakteryzuje cel biznesowy. Trzeci z kolei jest elementem marketingu relacji, wzmacnia lojalność wobec konkretnej sieci.

- Przy półkach zaczynają pojawiać się ekrany, które zastępują tradycyjne materiały POS z elastycznym i interaktywnym kontentem - mówi Katarzyna Anders z PMT Marketing System (Upright Group). Powszechne stają się także systemy digital signage, które umieszczone w strategicznych miejscach w sklepie pozwalają zwiększyć sprzedaż nawet o ok. 26 proc. (wskaźnik konwersji wg badań Instytutu Millward Brown SMG/KRC). Sieci inwestują również w narzędzia komunikacji - strony www, aplikacje mobilne, które otwierają zupełnie nowe możliwości komunikowania się z konsumentem także wtedy, kiedy dopiero planuje zakupy.

W przyszłości punkty sprzedaży będą rewitalizowane i modernizowane, dzięki czemu klienci będą mogli robić zakupy w coraz przyjemniejszych warunkach. Hipermarkety będą mniejsze powierzchniowo, ponieważ nieco zawężą asortyment, raczej skupią się na cięciach produktów ze "średniej półki", nie będą redukowały produktów luksusowych czy też pierwszej potrzeby. Już istniejące miejsca sprzedaży będą zmieniać poprzez wdrażanie nowej jakości oferty. Zwiększy się liczba store-in-store, czyli wyraźne podziały na strefy związane z określoną kategorią produktów. W sieciach handlowych mogą pojawiać się również nowe usługi, restauracje i bary, darmowe wi-fi.

- W czasach, kiedy klient może łatwo wybrać i zmieniać sklepy, w których kupuje, sieci handlowe powinny mieć na uwadze, że zakupy to nie tylko zaspokajanie potrzeb, ale również doświadczenie, które powinno być jak najlepsze, ponieważ zwiększa się szansa, że konsument do nich wróci - dodaje Katarzyna Anders z PMT Marketing System.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (25 618) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 664)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH