Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Zmiany zakupowe polskiego konsumenta - cały wywiad

  • Autor: OW, portalspozywczy.pl
  • Data: 05-07-2016, 09:36
Zmiany zakupowe polskiego konsumenta - cały wywiad
Prof. dr hab. Krystyna Gutkowska, Dziekan Wydziału Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji SGGW. Fot. SGGW

O popularności sklepów convenience, o różnicy między deklaracjami klientów a ich realnymi zachowaniami zakupowymi, o etnocentryzmie konsumenckim i modzie na kuchnie świata oraz o tym, dlaczego zainteresowanie internetowymi sklepami spożywczymi będzie rosło, z panią prof. dr hab. Krystyną Gutkowską, Dziekanem Wydziału Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie rozmawia Olimpia Wolf.

Jakie zmiany zachowań zakupowych można zauważyć u Polskich konsumentów?

Bardzo wyraźnie widać zmiany zachowań zakupowych w odniesieniu do kategorii mięso i przetwory mięsne. Jeszcze kilka lat temu konsumenci zwykli kupować mięso i przetwory mięsne w sklepach branżowych, tzw. sklepach mięsnych oraz na bazarach. Unikali natomiast sklepów wielkopowierzchniowych a i dyskonty prawie nie były przez nich zauważane. W ostatnich latach obserwuje się wzrost sprzedaży w sklepach wielkopowierzchniowych, a odchodzenie od targowisk i bazarów. Ale sklepy jednobranżowe i specjalistyczne w dalszym ciągu pozostały jako preferowane miejsce zakupu.

Można również zauważyć zmianę w zakresie rodzaju kupowanego mięsa z punktu widzenia pakowania. Polscy konsumenci jeszcze do niedawna bardzo wyraźnie dywersyfikowali ocenę mięsa kupowanego luzem i pakowanego. Konsumenci uczestniczący w badaniach realizowanych w Katedrze Organizacji i Ekonomiki Konsumpcji SGGW wyrażali opinie, że mięso pakowane jest produktem, „mniej naturalnym”, „poddanym konserwacji żeby zachować trwałość”. Konsumenci mieli też podobne zdanie o wędlinach. Ale z czasem zmienili swoją postawę, ponieważ  jako znacznie ważniejsze uznali kryteria higieny aniżeli przypuszczenia, które nie mają realnego uzasadnienia przy nowoczesnych systemach pakowania.  

Zmiany zachowań konsumenckich dotyczą również wyboru formatów sklepowych. Kilka lat temu klienci preferowali hipermarkety na obrzeżach miast. Obecnie chętnie wybierają tzw. sklepy osiedlowe nazywane inaczej sklepami convenience.

Klienci wybierają sklepy convenience, gdy chcą zrobić drobne zakupy, np. pani domu stwierdza, że zabrakło jej produktu do przygotowania obiadu albo pieczywa. Wtedy trudno się dziwić, że wybiera się sklep najbliżej miejsca zamieszkania. Nikt nie będzie jechał po bochenek chleba do hipermarketu, ponieważ koszty dojazdu zniwelowałyby zupełnie oszczędność związaną z zakupem. Z drugiej strony sklepy convenience charakteryzują się relatywnie wyższymi cenami niż supermarkety i hipermarkety. A cena wciąż jeszcze jest kryterium znaczącym dla większości polskich konsumentów. Oczywiście są też tacy, którzy przedkładają jakość żywności, miejsce jej sprzedaży z punkty widzenia higieny obsługi i wystroju wnętrza. Ale dla przeciętnego klienta wyznacznik ceny wciąż jest kryterium decydującym. Biorąc pod uwagę ogromną ekspansję niektórych sklepów wielkoformatowych jak np.  Biedronka, nie wydaje mi się żeby popularność sklepów convenience w niedalekiej przyszłości znacznie wzrosła.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (23 691) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 663)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH