Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Znikome szanse na 1,7 proc. inflacji w przyszłym roku

  • Autor: Konfederacja Lewiatan
  • Data: 16-12-2015, 15:48

- Od 17 miesięcy wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych w ujęciu rocznym spada. A poniżej celu inflacyjnego (2,5 proc.) pozostaje od grudnia 2012 r. W okresie 11 miesięcy br. spadek cen wyniósł 1 proc. Grudzień niewiele tu zmieni, co oznacza że rok 2015 zamkniemy jednoprocentową deflacją. Jest ona wywołana przede wszystkim spadkiem cen paliwa, a także odzieży i obuwia i oczywiście żywności. Aczkolwiek w ciągu ostatnich dwóch miesięcy ceny żywności nieznacznie „drgnęły" - podkreśla Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek, główna ekonomistka Konfederacji Lewiatan.

Dla gospodarstw domowych oznaczało to i oznacza wyższe realne wynagrodzenia (wzrost o ok. 4.5 proc.), co przekłada się na ponad 3 proc. dynamikę spożycia indywidualnego. Dla firm z sektora transportowego oznaczało to i oznacza obniżenie kosztów działalności i poprawę wyników finansowych. W przypadku firm z pozostałych sektorów gospodarki - niestety słaby wzrost przychodów ze sprzedaży, którego nie kompensowały niższe koszty paliw. Po 3. kwartałach br. przedsiębiorstwa 50+ osiągnęły bowiem wzrost przychodów ze sprzedaży jedynie o 3,1 proc. przy wzroście kosztów o 3,3 proc. Efektem deflacji jest więc spadek ich rentowności. „Przegranym" w wyniku deflacji jest także budżet państwa, który z powodu spadku cen ma niższe niż zaplanowano wpływy z podatku VAT.

- Wszystko wskazuje na to, że w 2016 r. nie nastąpi istotny wzrost cen ropy naftowej, a tym samym - wzrost cen paliw. Trendy które obserwujemy na światowym rynku ropy naftowej i ich przyczyny (w tym eksploatacja ropy z łupków przez USA) wyraźnie to potwierdzają. Firmy transportowe i kierowcy indywidulani mogą się cieszyć (chyba, że rząd w poszukiwaniu wpływów do budżetu zwiększy akcyzę na paliwa). Branża modowa (odzież i obuwie) będzie dalej narażona na spadki cen (bardzo silna konkurencja) - tu zatem także możemy spodziewać się deflacji. Ceny żywności powinny jednak zacząć rosnąć. Chyba, że ... KE będzie chciała wprowadzić nowe rozwiązania dotyczące ochrony zewnętrznych granic strefy Schengen (Agencja Ochrony Granic i Wybrzeża), a polski rząd się na to nie zgodzi, co już zapowiedział. W efekcie możemy pozostać poza strefą Schengen, a to negatywnie wpłynie na eksport artykułów rolno-spożywczych (innych także, ale w przypadku żywności wydłużenie czas transportu ma duże znaczenie). Podaż żywności na rynku polskim będzie wtedy większa, a jej ceny spadną. A wychodzenie z deflacji zdecydowanie się wydłuży, co dla budżetu państwa obarczonego znacznie wyższymi wydatkami będzie problemem, bo wpływy z VAT nie wzrosną w przewidzianej wielkości. Problemem będzie to także dla rolników i przetwórców żywności - zauważa Starczewska-Krzysztoszek

jak dodaje jeżeli jeżeli Polska nie wyjdzie ze strefy Schengen to i tak szanse na inflację na poziomie 1,7 proc. w 2016 r. są znikome. 

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 864) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.