Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Handel

ZPP: Dramatyczne skutki rosyjskiego embarga to mit

Twierdzenia o druzgocącym wpływie rosyjskiego embarga na stan polskiej gospodarki były i są w dalszym ciągu u swych podstaw fałszywe, co znajduje swoje odzwierciedlenie w oficjalnych statystykach na temat polskiego eksportu - czytamy w raporcie "Skutki rosyjskiego embarga na polskie produkty" przygotowanego przez Związek Przedsiębiorców i Pracodawców.

ZPP: Dramatyczne skutki rosyjskiego embarga to mit
fot. shutterstock

Autor: portalspozywczy.pl
Data: 20-09-2016, 12:00

Niemal od samego początku wojny na wschodzie Ukrainy Unia Europejska nałożyła na Federację Rosyjską szereg sankcji o charakterze gospodarczym.

Jak czytamy w raporcie ZPP Polska od samego początku była jednym z gorętszych orędowników zaostrzania sankcji i wprowadzania kolejnych. Skutkiem twardej polityki wobec Kremla okazało się być rosyjskie embargo na niektóre z polskich produktów żywnościowych. 

- Dramatyczny ton, w którym na temat rzekomo opłakanych rezultatów owego embarga wypowiadała się część uczestników polskiego życia publicznego był o tyle szkodliwy, że podłamywał jednogłośność, z jaką większa część poważnych komentatorów odnosiła się do sprawy ukraińskiej, sugerując że w obliczu konfliktu lepiej jest zachować bezpieczną neutralność - czytamy we wstępie do opracowania.

Jak przypominają autorzy raportu w 2015 roku głównymi rynkami eksportowymi dla Polski były Niemcy (27,1 proc. polskiego eksportu), Wielka Brytania (6,7 proc.), Czechy (6,6 proc.), Francja (5,5 proc.), Włochy oraz Holandia.

- Widać więc, że zdecydowanie największym partnerem handlowym dla Polski były Niemcy, gdzie wyeksportowaliśmy towary o ponad czterokrotnie większej wartości niż do następnej kolejno Wielkiej Brytanii, i o prawie dziesięciokrotnie większej wartości niż do Rosji, podczas gdy w roku 2014 była to zaledwie sześciokrotna różnica - czytamy w opracowaniu.

Analitycy ZPP podkreślają fakt, że do stosunkowo niewielkiego liczebnie państwa, jakim są Czechy wyeksportowaliśmy więcej towarów niż do niemal czternastokrotnie liczebniejszej Rosji. Analogiczna sytuacja jest w przypadku Holandii, do której Polska wyeksportowała w 2015 roku istotnie więcej towarów, niż do Rosji. Co ciekawe, w roku 2014 wartość eksportu do Holandii była nieznacznie niższa, niż wartość eksportu do Rosji.

W opinii ZPP oznacza to, że polscy eksporterzy skutecznie znaleźli sposób na odrobienie z nawiązką ewentualnych trudności związanych z embargiem. Warto zauważyć, że rozkład procentowy polskiego eksportu do poszczególnych państw jest względnie stały i rosyjskie embargo nie wywołało w jego zakresie drastycznej zmiany.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

embargo RSS ALERT    /    Rosja RSS ALERT    /    ZPP RSS ALERT    /    Związek Przedsiębiorców i Pracodawców RSS ALERT    /    rosyjskie embargo RSS ALERT    /    polski eksport RSS ALERT    /    eksport RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.233.215.231
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.
iii

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.