Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Pawał Kowalewski, prezes Mex Polska - wywiad

  • Autor: Paulina Mroziak, portalspozywczy.pl
  • Data: 25-06-2012, 09:37
Pawał Kowalewski, prezes Mex Polska - wywiad
Paweł Kowalewski, prezes zarządu Mex Polska SA

- W ciągu 2-3 lat spodziewamy się znacznej poprawy sytuacji w branży, na którą bez wątpienia duży wpływ będą miały Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej. Liczymy, że piłkarska gorączka zaktywizuje Polaków i wciągnie ich w konsumpcyjny wir, który powinien utrzymać się również po zakończeniu turnieju. Pozwoli to przekonać Polaków, że większe wydatki na gastronomię pozostają bez wpływu na budżet domowy - mówi serwisowi www.portalspozywczy.pl, Paweł Kowalewski, prezes Mex Polska SA.

Jak obecna sytuacja ekonomiczna Polaków wpływa na rozwój gastronomii w Polsce oraz na rozwój Państwa sieci? Czy branży pomoże Euro 2012?
Polski rynek gastronomiczny jest na dość wczesnym stadium rozwoju, ale bez wątpienia dysponuje ogromnym potencjałem. Na usługi restauracyjne i hotelarskie Polacy przeznaczają około 3,5 proc. ogółu swojego budżetu domowego, gdzie przeciętna dla konsumentów z krajów UE wynosi 9,5 proc. W ciągu 2-3 lat spodziewamy się znacznej poprawy sytuacji w branży, na którą bez wątpienia duży wpływ będą miały Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej. Liczymy, że piłkarska gorączka zaktywizuje Polaków i wciągnie ich w konsumpcyjny wir, który powinien utrzymać się również po zakończeniu turnieju. Pozwoli to przekonać Polaków, że większe wydatki na gastronomię pozostają bez wpływu na budżet domowy.

Jak oceniają Państwo rentowność lokali w kontekście drożejącej żywności? Czy udało się Państwu zachować ceny potraw na niezmienionym poziomie? Czy konieczna była zmiana dostawców lub ostre negocjowanie warunków umów z dostawcami?

Walka o ceny jest zjawiskiem powszechnym w branży gastronomicznej: każdy chciałby mało wydać, a dużo zarobić. Jednak oszczędzanie na kosztach zakupu żywności często niestety przekłada się na gorszą jakośc potraw. Konsekwentnie realizujemy politykę możliwie jak najniższych cen, przy jednoczesnym utrzymaniu wysokiego poziomu serwowanych dań. Dotychczas wprowadzone podwyżki były jedynie symbolicznej. Aby zachować marże, staramy się przyciągnąć jak największą grupę gości, kładąc nacisk na działania promocyjne i innowacje. Do tej pory nasz przepis na biznes odnosi sukcesy.

Ile nowych restauracji i klubów planują Państwo otworzyć w 2012 roku? Która sieć będzie rozwijać się najprężniej (dlaczego). W jakie miasta Państwo celują?

Mex Polska SA zarządza obecnie siecią 22 lokali w trzech różnych konceptach, zlokalizowanych w całej Polsce - od Sopotu do Zakopanego. Konsekwentnie realizujemy cele emisyjne i stale monitorujemy rynek pod kątem nowych możliwości dla naszego biznesu. Nie inwestujemy jednak na siłę - stawiamy na jakość, a nie na ilość. Dla naszych placówek wybieramy wyłącznie lokalizacje, które gwarantują wysoką stopę zwrotu z inwestycji. Jesteśmy obecnie na zaawansowanym etapie projektu otwarcia nowej restauracji w Warszawie. Do końca 2012 roku planujemy również otworzyć cztery nowe Pijalnie Wódki i Piwa, dla których obecnie poszukujemy odpowiednich lokalizacji. Nie oznacza to, że nie zamierzamy rozwijać pozostałych konceptów. Liczba zrealizowanych inwestycji jest jednak uwarunkowana dostępnością atrakcyjnych lokalizacji z akceptowalnym czynszem.

Czy w planach jest rozwój systemu franczyzowego?

Zamierzamy rozwijać system franczyzy, co pozwoli nam na zwiększenie efektywności prowadzonego przez Mex Polska biznesu. Obrany przez nas kierunek rozwoju jest powszechnie stosowaną formą ekspansji rynkowej - co potwierdzają doświadczenia światowych potentatów gastronomicznych. Umowy franczyzy podpisane zostaną z najlepszymi kierownikami restauracji, którzy od teraz dbać będą o sprawne funkcjonowanie poszczególnych lokali, równocześnie pracując na ‘własny rachunek'. Ponadto, do współpracy przy rozbudowie sieci Mex Polska zaangażujemy inwestorów. Przyjęta strategia gwarantuje umocnienie pozycji naszych marek przy równoczesnym zwiększeniu przychodów. Innymi słowy - to opłacalna inwestycja. Pierwsze pilotażowe kontrakty podpisane będą prawdopodbnie na przełomie II i III kwartału tego roku.

Prowadzą Państwo sieć restauracji meksykańskich The Mexican? Jak oceniają Państwo potencjał dla tego konceptu? Czy Polacy polubili tego rodzaju kuchnię? Czy Państwa zdaniem segment restauracji specjalistycznych w Polsce będzie się rozwijał?
Jak pokazują ogólnoświatowe statystyki (z wyłączeniem danych z Wielkiej Brytanii) najwiąkszą popularnością wśród mieszkańców danego kraju cieszą się dania lokalne. Nie oznacza to jednak że kuchnie zagranicznych krajów nie mają swoich zwolenników - wręcz przeciwnie! W restauracjach The Mexican i Browar The Brasil stałych gości nie brakuje, co pozwala sądzić, że zaleźliśmy niszę rynkową, którą stopniowo wypełniamy, wyprzedzając przy tym konkurencję. Polacy lubili kuchnię orientalną, w szczególności turecką, czego dowodem jest liczba punktów serwujących kebaby w całej Polsce. Wraz z rzeszą fanów kuchni japońskiej, rośnie też liczba japońskich restauracji i sushi barów. Ciekawość świata oraz możliwość poznania nowych smaków skłania do eksperymentów kulinarnych, które - jeśli spotkają się z aprobatą - często włączane są również do domowego menu.

Skąd sentyment Polaków do barów zakąskowych typu Pijalnia Wódek i Piwa? Czy ten koncept baru będzie - Państwa zdaniem - rozwijany przez inne firmy? Czy to będzie przyszłość rynku gastronomicznego w Polsce?
Obecna sytuacja rynkowa sprzyja rozwojowi tego konceptu. W Pijalniach Wódki i Piwa jest tanio, szybko, wygodnie i bezpretensjonalnie. Lokale otwarte są 24/7, a goście nie muszą czuć się skrępowani często zbyt inwazyjną obsługą kelnerską. Założenia konceptu świetnie trafiają w gust i wymagania grupy docelowej 20+, którzy z przyjemnością zaglądają do lokali z czasów młodości ich rodziców. Oczywiście - wszystko co modne, szybko znajduje naśladowców. Na rynku funkcjonuje wiele marek, które swoją działalność opierają o prowadzoną przez Mex Polska konwencję. Polskie społeczeństwo ma jednak wysokie oczekiwania jeśli chodzi o usługi gastronomiczne, a prowadzenie lokali w koncepcie Pijalni Wódki i Piwa nie jest łatwe. Wymaga dużego zaangażowania, profesjonalizmu i doświadczenia. Obserwujemy już nawet pierwsze nieudane przypadki tego rodzaju inwestycji. Gości zawsze przyciągnie bowiem podmiot dobrze zorganizowany i oferujący lepszą jakość usług. Chcemy wziąć udział w tej branżowej rywalizacji i zdobyć spory udział rynkowy.
Rynek gastronomiczny w Polsce podlega wielu czynnikom i ciagłym zmianom. Każdy koncept czy produkt ma swoją krzywą życia i będzie utrzymywać się na fali do czasu, kiedy trendy przeminą lub rynek zmieni się. Aby przetrwać - trzeba maksymalnie wykorzystać swoje 5 minut, a następnie poddać się zmianom ewolucyjnym, podyktowanym przez branżę.

Jak oceniają Państwo potencjał rozwoju dla segmentu browarów restauracyjnych na przykładzie sieci Browar de Brasil?
Browary restauracyjne - takie jak Browar The Brasil - powoli zastępują tradycyjne puby, wprowadzając na rynek nową jakość lokali: połączeniue pubu i restauracji w bardzo przystępnej formie. Oferując niestandardowe piwo - niedostępne w sklepach czy supermarketach - czy też umozliwiając śledzenie transmisji ważnych imprez sportowych i wydarzeń na dużych ekranach TV, stają się miejscem spędzania wolnego czasu - zarówno dla kobiet, jak i mężczyzn. Dlatego jestem przekonany, że atmosfera tych miejsc zostanie doceniona przez gości i w niedługim czasie browary restauracyjne zdobędą dużą popularność.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (21 946) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 271)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH