REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Przeczytaj cały wywiad z zarządem LOT Catering

  • Autor: Paulina Mroziak, portalspozywczy.pl
  • Data: 14-05-2012, 09:45
Przeczytaj cały wywiad z zarządem LOT Catering
Krzysztof Wiśniewski, prezes zarządu LOT Catering

- Stale obserwujemy wzrost sprzedaży nielotniczej i udział tego segmentu w naszych przychodach. Naszym celem jest rozwój na tym rynku, dynamiczny wzrost, a co za tym idzie - zmniejszanie się udziałów procentowych obrotów uzyskiwanych z rynku lotniczego - powiedział serwisowi portalspozywczy.pl, Krzysztof Wiśniewski, prezes zarządu LOT Catering. O planach firmy rozmawiamy z zarządem - prezesem oraz wiceprezesem Łukasze Calińskim.

REKLAMA
- Przychody z rynku naziemnym to 30 proc. działalności Państwa firmy. Czy w najbliższym czasie ten udział będzie się zmieniał?

Krzysztof Wiśniewski, prezes zarządu:
Stale obserwujemy wzrost sprzedaży nielotniczej i udział tego segmentu w naszych przychodach. Naszym celem jest rozwój na tym rynku, dynamiczny wzrost, a co za tym idzie - zmniejszanie się udziałów procentowych obrotów uzyskiwanych z rynku lotniczego. Po I kwartale br. udział rynku naziemnego już przekracza 31 proc., co nas bardzo cieszy, szczególnie, że notujemy wzrost w porównaniu do I kwartału poprzedniego roku o 25 proc. Tymczasem jeśli porównamy tylko segment b2b, czyli dostawy do placówek gastronomicznych i sklepów, to wzrost sprzedaży kwartał do kwartału wynosi 54 proc. Ta dynamika pokazuje, że udział sprzedaż nielotniczej będzie się zwiększał.

- Rozwój na rynku nielotniczym jest oparty głównie na trzech markach: dań gotowych Vivanta, wyrobów cukierniczych Biscuterie oraz sieci restauracji Tomatillo. Czy w najbliższym czasie planują Państwo wprowadzać inne nowe marki?


Łukasz Caliński, wiceprezes: W tej chwili skupiamy się na tych trzech markach, które wykreowaliśmy. Staramy się promować produkty i rozwijać ich sprzedaż. Główny nacisk kładziemy na brand Vivanta - czyli szeroko pojęte dania gotowe, ale także sałatki, kanapki czy wrapy. Są one dostarczane zarówno do sieci kawiarnianych, jak i sieci super- i hipermarketów. W tych drugich chcemy zwiększyć asortyment oraz zakres sprzedaży. Planujemy zdobywać także nowe sieci handlowe. W tej chwili jesteśmy obecni w Tesco, E.Leclerc, ale rozmawiamy z wieloma innymi.
Ponadto stale modyfikujemy naszą ofertę, aby jak najlepiej zadowolić konsumentów i szybko reagować na ich potrzeby. Bardzo duży nacisk kładziemy na dział kreacji produktu - zatrudniliśmy rynkowych ekspertów, którzy stale pracują nad naszą ofertą.

- Jak oceniają Państwo sektor dań gotowych w Polsce? Czy jest w nim miejsce na innowacje?


ŁC: LOT Catering jest w stanie zaoferować swoim klientom bardo szeroki wybór produktów i potraw. Są to zarówno dania tradycyjne, jak i oparte na kuchni greckiej czy śródziemnomorskiej. Wzrost sprzedaży utwierdza nas w przekonaniu, że podążamy we właściwym kierunku, a te dania, które są bardziej wymyślne, sprzedają się bardzo dobrze.

- Jak będzie wyglądał rozwój marki Biscuterie? Czy będą Państwo inwestować w samodzielne placówki?


ŁC: Jest to element naszej strategii. Posiadamy już wyspę cukierniczą w centrum handlowym na stołecznym Targówku, a obecnie finalizujemy otwarcie lokalu "wolnostojącego" w centrum Warszawy. Celujemy w lokalizacje, które pomogą nam wyeksponować markę.

Na razie chcemy wypracować model biznesowy na kilku punktach, a potem pomyślimy o rozwoju sieci poprzez franczyzę.

- Ile restauracji Tomatillo mają Państwo w portfolio? Jaki jest plan rozwoju dla tej marki?

ŁC: Prowadzimy obecnie kilkanaście punktów tej sieci - oprócz lotniska w Krakowie - wszystkie znajdują się w Warszawie. Szukamy nowych lokalizacji i na ten rok planujemy otworzyć 3-5 lokali Tomatillo. Chcemy, aby były to miejsca gwarantujące stałych odbiorców, czyli biurowce zaadaptowane w 100 proc. powierzchni użytkowej.

W tym segmencie pracujemy głównie nad zmianą menu i podążaniem za potrzebami ludzi spożywających posiłki w kantynach pracowniczych czy lunch barach.

- Jak oceniają Państwo rozwój w segmencie cateringu i gastronomii. Czy kryzys dosięgnął ten rynek?

ŁC: Nie widzimy kryzysu, wręcz przeciwnie - nasze wyniki w tych segmentach rosną. Na rynku usług bankietowych i cateringowych zwiększyliśmy sprzedaż o 44 proc., a w segmencie b2b - blisko o 25 proc. Spotykamy się więc ze zjawiskiem progresu. Klienci zamawiają więcej i zamawiają coraz to nowe produkty. Wspólnie z nimi ustalamy nowe koncepty i widzimy stały rozwój. Wiąże się to z tym, że polski segment usług bankietowych utrzymuje się na bardzo wysokim poziomie jakościowym, a popyt na dobra luksusowe jest zawsze duży - niezależnie od kryzysu.

- Jak na wyniki spółki wpływają wysokie ceny surowców rolnych? Czy renegocjują Państwo umowy z dostawcami?

Krzysztof Wiśniewski: Mamy bardzo skuteczną politykę zakupową oraz dział optymalizacji kosztów, który zajmuje się nie tylko kupowaniem taniej, ale i lepiej. W związku z tym wzrost cen surowców nie przekłada się na wzrost cen naszych wyrobów. Jesteśmy w stanie tak optymalizować procesy produkcyjne, zwiększać wydajność pracy oraz modernizować cały proces, aby utrzymać konkurencyjne ceny dla klienta. Rynek nielotniczy jest bardzo konkurencyjny. Dużo jest podmiotów, które produkują żywność, a mało jest tych, które produkują wysokiej jakości powtarzalną żywność. A dla sieci gastronomicznych kluczowe są: jakość, bezpieczeństwo produktu oraz powtarzalność (aby codziennie, we wszystkich lokalizacjach w całej Polsce był jednakowy). My jesteśmy w stanie to zagwarantować.

Nie odczuliśmy dużego wzrostu cen surowców i osiągnęliśmy wręcz oszczędności, dzięki dobrej polityce zakupów.

- Jak wygląda polityka dostaw w firmie - czy są one konsolidowane, czy jest wielu dostawców? Jaki model bardziej się opłaca?

KW: Nie konsolidujemy dostaw. Mamy obecnie około 200 podmiotów, które dostarczają różnego rodzaju artykuły. Rozdrobnienie to wynika głównie z wielorodności naszej oferty. Firma produkuje kilka tysięcy różnych wyrobów, a sam warszawski zakład wytwarza dziennie ok. 500 różnego rodzaju dań i produktów gotowych. Samych kanapek produkujemy ponad 50 rodzajów podczas jednej dobry. W związku z tym potrzeba nam bardzo dużo różnorodnych surowców. Nieekonomicznym byłoby komasowanie tych dostaw w rękach jednego bądź kilku podmiotów. Gama surowców rolnych czy opakowań jest tak szeroka, że dostarczają nam je wyspecjalizowani producenci bądź dystrybutorzy. Nasi dostawcy pochodzą nie tylko z Polski, ale także z wielu innych krajów Unii. Produkty, które pochodzą z innych krajów, to głównie opakowania czy różnego rodzaju pieczywo. Rynek europejski stał się bardzo dostępny. Dlatego możemy konkurować jakością i powtarzalnością naszych wyrobów, ponieważ mamy alternatywne źródła zaopatrzenia.

- Czy w najbliższym czasie zamierzają Państwo rozszerzać ofertę o produkty bardziej ekologiczne czy zdrowe (fit)?

Łukasz Caliński: Od niedawna pracujemy z zespołem naukowym SGGW, który pomaga nam opracować linię produktów cukierniczych z obniżoną zawartością tłuszczu. Myślimy też o modernizacji oferty sałatkowo-kanapkowej w kierunku obniżenia kaloryczności produktów. Nasi odbiorcy b2b są żywo zainteresowani tego typu wyrobami.

W kierunku wprowadzenia ekologicznych produktów jeszcze nie podążamy. Nie wykluczamy żadnych innowacji, jeśli klienci będą zainteresowani taką ofertą.

- Czy widzą Państwo dalsze perspektywy rozwoju na tynku lotniczym?


KW: Oczywiście nie zapominamy o korzeniach. Potencjał na tym rynku nie jest tak duży, jak na rynku usług nielotniczych, gdyż nie od nas zależy, kto ląduje i jakich przewoźników mamy na lotniskach. Możemy jednak tych przewoźników obsługiwać coraz lepiej oraz w szerszym zakresie. Wzrastają nam przychody z segmentu lotniczego (ok. 7 proc. w 2011 r.). Dzieje się to choćby dlatego, że rozwija się sprzedaż pokładowa w samolotach linii niskokosztowych, którą my obsługujemy. Ponadto tego typu usługi stale wzrastają, ponieważ produkty oferowane przez nas (np. wyroby alkoholowe i tytoniowe) sprzedawane są po atrakcyjnych cenach. W ostatnim czasie uruchomiliśmy także specjalny e-sklep dla załóg samolotów (na stronie internetowej można złożyć zamówienie na alkohol czy wyroby tytoniowe, a przesyłka dostarczana jest bezpośrednio na pokład). Ta usługa dotyczy rejsów poza unijnych, a tu mamy najbardziej konkurencyjne ceny.

Segment usług lotniczych ma w Polsce duże perspektywy rozwoju. Polacy jeszcze dość rzadko korzystają z usług linii lotniczych. W związku z tym ULC (Urząd Lotnictwa Cywilnego) prognozuje duże zwiększeniu ruchu pasażerskiego w Polsce. A więcej pasażerów, więcej przewoźników i więcej lotnisk to także większe zainteresowanie usługami cateringowymi i sprzedażą pokładową. Tu upatrujemy również potencjał, ale segment ten będzie rósł powoli - razem z rynkiem.

- Jak plany rozwoju przełożą się na inwestycje LOT Catering. Spółka posiada zakład w Warszawie, oddziały w Gdańsku, Krakowie i Poznaniu oraz spółkę zależną w Katowicach. Czy planowane są kolejne przedsięwzięcia?

KW: Nie planujemy budowy nowych zakładów produkcyjnych. Obecne główne zakłady - w Warszawie i Krakowie - pozwalają na zwiększenie produkcji jeszcze kilkakrotnie. Oddziały w Gdańsku, Poznaniu i Katowicach produkują na swoje potrzeby i taki stan będzie utrzymany. Otwierając nowe placówki, chociażby w noto otwieranym porcie w Modlinie, będziemy prowadzić komplementację wyrobów. Zamierzamy dostarczać gotowe zestawy, bądź kompletować produkty na miejscu i dostarczać je na pokłady samolotów. Nowe oddziały nie będą prowadzić całościowej produkcji.

Tymczasem od 2010 r. stale prowadzimy inwestycje i modernizacje w naszych kluczowych zakładach. Wymieniamy maszyny i inwestujemy w wyposażenie. Jednak większość procesów produkcyjnych to ręczna praca rąk ludzkich i w tej kwestii nie mamy możliwości znaczących innowacji maszynowych. Z istotnych zmian jakie dokonujemy wymienić można choćby obniżenie temperatury na produkcji, co jest wymogiem sanitarnym, inwestycje w kuchnię gorącą w Krakowie (zakład ten prowadzi olbrzymią produkcję na potrzeby IKEA), czy zakup nowych samochodów do załadunku samolotów, który będzie dokonany przed Euro 2012.

Stale zamierzamy modernizować nasze zakłady i unowocześniać produkcję. Te i inne inwestycje czynione są z zysków.

- Czy szykują Państwo specjalną ofertę na Euro 2012? Czy firma liczy na zwiększoną sprzedaż w tym okresie?

ŁC: Jesteśmy gotowi na Euro 2012 i widzimy szereg pół, na których możemy zaistnieć. Jedną z tych szans jest restauracja Tomatillo na Expo, która będzie obsługiwała międzynarodowych dziennikarzy. Nie jesteśmy oficjalnym dostawcą potraw na Euro, ale spodziewamy się, że będziemy musieli spontanicznie reagować na różne zamówienia i zlecenia podmiotów, które obsługują mistrzostwa. Jesteśmy na to przygotowani, ponieważ żadna inna firma w Polsce nie jest w stanie tak szybko zareagować na jednorazowe wyprodukowanie np. 10-20 tys. kanapek na jedną konkretną imprezę lub stadion.

Jesteśmy gotowi zarówno pod względem sanitarnym i jakościowym. Potwierdzają to choćby wzmożone kontrole sanepidu na lotniskach przed Euro 2012, które przeszliśmy pozytywnie.

Jednak mistrzostwa to nie jest cel, jaki sobie stawiamy, a jedynie szansa dodatkowego zarobku.

KOMENTARZE: (2)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • majek 31-05-2015, 11:29:
Sprawdzałem ot o zastąpieniu pracowników na ich forum gowork.pl/opinie_czytaj,728 podobno nic takiego nie miało miejsca.
  • zbityPolak 24-06-2013, 13:38:
Gdzie po pomoc!? W Lot Catering duża część pracowników została już zastąpiona przez pracowników z Ukrainy mimo że Polacy zarabiają tam nie wiele ponad płacę minimalną są stopniowo wymieniani i zastępowani pracownikami na umowy czasowe związki zawodowe Solidarność z nie wiadomo jakich przyczyn nic nie robią!!

Zobacz wszystkie komentarze (2)

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (28 147) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 664)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH