Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu
HoReCa

Tomasz Sobierajski: Jedzenie służy różnym celom społecznym (wywiad)

– W restauracjach na najwyższym, światowym poziomie kelner poprosi osobę próbującą robić zdjęcie, by tego nie robiła. Niepisana etykieta jest taka, że zdjęć w tej restauracji się nie robi. Nikt nie wyjmuje telefonu, ani tym bardziej nie kładzie go na stół. Przyjęło się, że fotografowanie jedzenia nie jest zbyt eleganckie – mówi Tomasz Sobierajski, socjolog, badacz, adiunkt w Instytucie Stosowanych Nauk Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego.

Tomasz Sobierajski: Jedzenie służy różnym celom społecznym (wywiad)
Tomasz Sobierajski, socjolog, badacz, adiunkt w Instytucie Stosowanych Nauk Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego

Portalspozywczy.pl: Jakie funkcje pełni jedzenie oprócz funkcji podstawowej – dostarczania energii i składników?

Tomasz Sobierajski, socjolog, badacz, adiunkt w Instytucie Stosowanych Nauk Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego:

Jedzenie dostarczało nam energii i głównie temu służyło w czasach jaskiniowych, kiedy nie było zbudowanych złożonych społeczności. Potem służyło już bardzo różnym celom społecznym. Pozwala nam kogoś do siebie przekonać, gdy dla niego ugotujemy albo go ugościmy. Może być afrodyzjakiem lub drogą, by kogoś w sobie rozkochać („Przez żołądek do serca”). Jedzenie bywa też elementem prestiżu. Od bardzo dawna jest przyporządkowane do klasy społecznej. Ludzie się chwalą, że coś jedzą lub czegoś nie jedzą. Z punktu widzenia społecznego jedzenie składa się więc z mnóstwa elementów.

Jedzenie coraz częściej  trafia też social media. Dlaczego?

Social media służą do tego, żeby kreować swój własny wizerunek. To, jakie jedzenie ktoś przedstawia i w jakich miejscach bywa, buduje jego wizerunek. Jeśli ktoś fotografuje się w dobrych restauracjach przy dobrze podanym jedzeniu, daje sygnał światu:  „Zobaczcie, jestem bogaty, mam smak. Nie tylko jeśli chodzi o jedzenie, ale też o życie. Potrafię cieszyć się życiem”. Ktoś inny może na Instagramie zamieszczać zdjęcia ciast, które sam robi. Dzięki temu buduje swoją markę, która być może za jakiś czas pozwoli mu zarabiać na fotografowaniu jedzenia lub na jego robieniu. To jest informacja do innych ludzi – pochwalenie się. W większości jedzenie, które jest fotografowane i pojawia się w social mediach, to pięknie przygotowane dania  i prestiżowe miejsca. Chcemy przez to podkreślić swoją wartość. W Stanach Zjednoczonych widać już jednak kontrtendencję: nie wypada fotografować dań, ani fotografować się przy jedzeniu. W najlepszych restauracjach nikt jedzenia już nie fotografuje. Jest to bardzo źle widziane. A też osoby chodzące do tych restauracji nie potrzebują budować swojego wizerunku, ponieważ prestiż mają zbudowany w zupełnie inny sposób.

Czy oznacza to, że nie będzie już tzw. foodies, osób chodzących po ekskluzywnych, najdroższych restauracjach w celu podzielenia się wrażeniami z innymi za pomocą bloga czy Instagrama…

więcej informacji:

Tomasz Sobierajski RSS ALERT    /    foodporn RSS ALERT    /    mukbang RSS ALERT    /    restauracje RSS ALERT    /    social media RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.226.64.30
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.