Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Wywiad z Piotrem Juchą, dyrektorem generalnym McDonalds Polska

  • Autor: portalspozywczy.pl
  • Data: 25-06-2012, 09:27
Wywiad z Piotrem Juchą, dyrektorem generalnym McDonalds Polska
Piotr Jucha, dyrektor generalny McDonalds Polska

- Jako polski oddział mamy ogromną swobodę w podejmowaniu decyzji dotyczących inwestycji i tempa rozwoju. Nasze działania dopasowujemy do realiów rynkowych i pojawiających się możliwości, więc planowane inwestycje oraz liczby nowo otwieranych restauracji są dosyć płynne - mówi w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl, Piotr Jucha, dyrektor generalny McDonalds Polska.

Jaka jest strategia McDonalds na najbliższe 5 lat?

- Jako polski oddział mamy ogromną swobodę w podejmowaniu decyzji dotyczących inwestycji i tempa rozwoju. Nasze działania dopasowujemy do realiów rynkowych i pojawiających się możliwości, więc planowane inwestycje oraz liczby nowo otwieranych restauracji są dosyć płynne. Przez ostatnie lata otwieraliśmy około 20 lokali rocznie. W 2012 r. roku tempo jest porównywalne. W najbliższym czasie szansą dla Mcdonald's jest rozwój infrastruktury drogowej.

Inwestycje infrastrukturalne przyspieszą rozwój sieci w Polsce? Czy szansa aby liczba nowo otwieranych restauracji wzrosłą np. z 20 do 30?

Byliśmy pierwszą marką gastronomiczną, która pojawiła się przy autostradach. Były to tzw. MOP-y (Miejsca Obsługi Podróżnych - red.) wraz stacjami paliw Lotos przy drogach A2 i A4. Te doświadczenia okazały się bardzo pozytywne, więc postanowiliśmy kontynuować rozwój w tym kierunku. Inwestycje w tym obszarze związane są z ilością nowo budowanych dróg i autostrad.

Długoterminowo jesteśmy zainteresowani inwestycjami przy autostradach i trasach szybkiego ruchu. Ostatnio nawet wspólnie z siecią stacji paliw BP uruchomiliśmy dwa obiekty przy trasie z Poznania do granicy z Niemcami. W budowie są kolejne obiekty przy autostradzie A1 (Toruń-Gdańsk). Obserwujemy postępy w inwestycjach infrastrukturalnych i dopasowujemy swój rozwój do tych zmian.

Z drugiej strony, jeśli chodzi o rozwój przy autostradach, nie zależy on bezpośrednio od nas. W przetargach na zagospodarowanie MOP-ów mogą uczestniczyć konsorcja, które tworzone są przez operatorów stacji paliw, a te rozmawiają z różnymi podmiotami. Jesteśmy optymistami, ponieważ mamy doświadczenie w rozmowach oraz inwestycjach z różnymi partnerami.

Na rozwój sieci restauracji będzie ma także trwający od kilku lat boom na rynku centrów handlowych, w których McDonald's chętnie się pojawia?
Jesteśmy bardzo selektywni w ekspansji w centrach handlowych. Uważamy, że lokalizacje, które pozyskujemy powinny być tymi "najlepszymi". Nie każde centrum handlowe jest w naszym obszarze zainteresowania, więc szybki rozwój rynku nieruchomości komercyjnych nie musi przekładać się na rozwój McDonald's Polska.

Z drugiej strony, w wielu przypadkach dzieje się tak, że McDonald's przyciąga klientów i wpływa na zwiększenie atrakcyjności oferty obiektu. Nie chcemy bić rekordów, ale jeśli pojawiają się atrakcyjne okazje i lokalizacje to korzystamy i możemy przyspieszyć rozwój.

Na ile obiektów McDonald's szacuje Pan polski rynek

Gdy w 1992 r. McDonalds wchodził na rynek polski, otworzyliśmy w pierwszym roku trzy lokalizacje i było to wielkie osiągnięcie. Kolejny wielki sukces odnotowaliśmy po otwarciu 50. restauracji, a następny, gdy przekroczyliśmy 100. Teraz portfolio wynosi 288 restauracji i naturalnie zbliżamy się do liczby 300, a na tym nie poprzestaniemy.

Chcemy się rozwijać, wykorzystujemy możliwości pozyskania atrakcyjnych lokalizacji i przyspieszenia rozwoju, ale nie zabijamy się za liczby. Trzeba wziąć pod uwagę, że działamy na zasadzie franczyzy, więc bardziej od ilości restauracji zależy nam na jakości lokalizacji.

Czy McDonalds będzie rozwijał franszyzę? Czy nowe restauracje spółki będą już tylko franczyzowe?

- Są lokalizacje, które my jako McDonalds chcemy prowadzić, aby analizować rynek, natomiast w równym stopniu licencjobiorcy, którzy prowadzą już lokale w pobliżu nowo powstającego obiektu, mogę decydować się na kolejną inwestycję.

Ponadto nadal zamierzamy oddawać działające już restauracji we franszyzę. Ten proces, może wolniej niż do tej pory, ale będzie postępował. Przez ostatnie lata duża część (ponad 50 proc.)obiektów została przekazana w ręce franczyzobiorców.

Jak wygląda rozwój poszczególnych konceptów McDonalds?

- W większych obiektach powstają koncepty McCafe i Gym'n'fun, czyli kąciki zabaw dla dzieci. Te inwestycje determinuje powierzchnia obiektów. Otwierane są np. w obiektach przy trasach.

Czy jest szansa na to, że McCafe "wyjdzie" poza restauracje i stanie się samodzielną siecią kawiarni?

- Nie planujemy wielkiego rozwoju McCafe poza restauracjami McDonalds. Nie mieści się to w naszej strategii, ale całkowicie nie wykluczamy takich działań. Gdyby do tego doszło, działania poprzedzone byłyby testami w wybranych lokalizacjach.

Czy są rozwiązania za granicą, które pasowałyby do działań McDonalds w Polsce?

- Jesteśmy marką, która bardzo mocno się zmienia. Są róże pomysły i idee, które testowane są na różnych kontynentach i w różnych krajach. Polska była np. prekursorem w nowościach produktowych typu McWrap, które w tej chwili dostępne są w całej Europie. Bardzo możliwe, że polskie restauracje wprowadzą także nowinki technologiczne, o czym poinformujemy niezwłocznie po wdrożeniu.

Czy rośnie potencjał dla McDonald's w małych i średnich miastach?

Interesuje nas rozwój na terenie całej Polski - otwieramy restauracje w takich miejscowościach jak Sanok, Mielec i Tarnobrzeg, czyli w mniejszych miastach w Polsce południowo-wschodniej. Mamy plany, aby pójść w tym kierunku. Rynek polski się zmienia i już nie tylko metropolie są dla nas atrakcyjnym kierunkiem rozwoju.

Jaka jest perspektywa współpracy z sieciami handlowymi na przykładzie restauracji we wnętrzu hipermarketu Carrefour?

- Cały czas jest to eksperyment i nie mamy innych planów rozwoju we współpracy z sieciami handlowymi.

Wyniki tej restauracji są akceptowalne, ale nie jest to rozwiązanie, które chcemy zaaplikować dla całej marki w Polsce. Dla nas liczą się obiekty wolnostojące czy typu drive. Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE: (1)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • mona 05-05-2015, 15:55:
Nie mylcie pojęcia franszyza a franczyza. to o co pytacie go to franczyza. A franszyza dotyczy runku ubezpieczeń i mówi o odpowiedzialności ubezpieczającego.

Zobacz wszystkie komentarze (1)

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (26 689) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 267)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH