Amerykańscy kucharze wolą marki własne od brandów
Kucharze wiedzą, że markowa nazwa używanych produktów nie ma wpływu na smak ich potraw. Nowe badania przeprowadzone przez profesora marketingu z Chicago Booth School of Business na Uniwersytecie w Chicago, Jean-Pierre’a Dubé, oraz profesorów ekonomii, Matthew Gentzkowa i Jesse M. Shapiro, wykazały, że zawodowi kucharze robiąc zakupy w supermarkecie częściej sięgają po tańsze niemarkowe wersje podstawowych artykułów spożywczych. Zdaniem naukowców, takie samo zachowanie dotyczy aptekarzy, którzy dla własnych potrzeb zaopatrują się częściej w leki generyczne, a nie lekarstwa znanych marek.
W badaniu założono, że świadomi klienci mogą łatwiej odnaleźć się w chaosie informacyjnym powodowanym przez reklamę i budowanie wizerunku markii i w ten sposób oszczędzają pieniądze.
Okazało się, że gdy kucharze nabywają artykuły spożywcze, również dla osobistych potrzeb, ponad 80 procent zakupów przypada na marki własne, w porównaniu z 61 procentami wśród przeciętnych klientów. Ogólnie, kucharze są o 13 procent bardziej skłonni niż przeciętni konsumenci, by kupić niemarkową wersję. Podobnie wygladają zakupy leków dokonywane przez aptekarzy. Dla przykładu, 90% kupowanych przez nich leków przeciwbólowych to leki niemarkowe. Tylko 71% statystycznych konsumentów dokona podobnego wyboru.
Gdyby każdy w Stanach Zjednoczonych robił zakupy tak jak kucharze, badacze szacują, że wydatki na podstawowe markowe produkty spadłyby o 24%, a konsumenci zaoszczędziliby 20 milionów dolarów rocznie na podstawowych produktach i 340 milionów na innych kategoriach żywności i napojów objętych badaniem.
„Jeśli przyjrzymy się przypadkom, gdzie produkty niemarkowe i markowe są bardzo podobne, gdyby konsumenci byli dobrze poinformowani, nie kupowaliby produktów markowych" - mówi profesor Gentzkow.
Badacze analizowali dane dotyczące zakupów produktów spożywczych pozyskane w ramach współpracy z Centrum James M. Kilts Center for Marketing w Booth School of Business z firmą Nielsen. Następnie porównali dane z wynikami oddzielnego badania, w którym ponadto proszono respondentów o podanie zawodu.
Badanie przeprowadzone przez zespół z Chicago Booth School of Business, zatytułowano „Czy farmaceuci kupują produkty Bayera? Klienci-znawcy i efekt marki." Współautorem tekstu był Bart J. Bronnenberg z Uniwersytetu w Tilburg w Holandii. Wyniki badania przedstawiono szczegółowo w jesiennym wydaniu Capital Ideas.
Badanie wsparła Fundacja Rodzinna Neubauerów, Inicjatywa w sprawie Rynków Globalnych z Chicago Booth School of Business na Uniwersytecie w Chicago, Instytut Nauk Marketingowych i Holenderska Fundacja na rzecz Badań Naukowych.


Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
KOMENTARZE
Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!