REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Amerykańscy kucharze wolą marki własne od brandów

  • Autor: portalspozywczy.pl
  • Data: 09-10-2013, 17:12

Kucharze wiedzą, że markowa nazwa używanych produktów nie ma wpływu na smak ich potraw. Nowe badania przeprowadzone przez profesora marketingu z Chicago Booth School of Business na Uniwersytecie w Chicago, Jean-Pierre’a Dubé, oraz profesorów ekonomii, Matthew Gentzkowa i Jesse M. Shapiro, wykazały, że zawodowi kucharze robiąc zakupy w supermarkecie częściej sięgają po tańsze niemarkowe wersje podstawowych artykułów spożywczych. Zdaniem naukowców, takie samo zachowanie dotyczy aptekarzy, którzy dla własnych potrzeb zaopatrują się częściej w leki generyczne, a nie lekarstwa znanych marek.

REKLAMA

W badaniu założono, że świadomi klienci mogą łatwiej odnaleźć się w chaosie informacyjnym powodowanym przez reklamę i budowanie wizerunku markii i w ten sposób oszczędzają pieniądze.

Okazało się, że gdy kucharze nabywają artykuły spożywcze, również dla osobistych potrzeb, ponad 80 procent zakupów przypada na marki własne, w porównaniu z 61 procentami wśród przeciętnych klientów. Ogólnie, kucharze są o 13 procent bardziej skłonni niż przeciętni konsumenci, by kupić niemarkową wersję. Podobnie wygladają zakupy leków dokonywane przez aptekarzy. Dla przykładu, 90% kupowanych przez nich leków przeciwbólowych to leki niemarkowe. Tylko 71% statystycznych konsumentów dokona podobnego wyboru.

Gdyby każdy w Stanach Zjednoczonych robił zakupy tak jak kucharze, badacze szacują, że wydatki na podstawowe markowe produkty spadłyby o 24%, a konsumenci zaoszczędziliby 20 milionów dolarów rocznie na podstawowych produktach i 340 milionów na innych kategoriach żywności i napojów objętych badaniem.

„Jeśli przyjrzymy się przypadkom, gdzie produkty niemarkowe i markowe są bardzo podobne, gdyby konsumenci byli dobrze poinformowani, nie kupowaliby produktów markowych" - mówi profesor Gentzkow.

Badacze analizowali dane dotyczące zakupów produktów spożywczych pozyskane w ramach współpracy z Centrum James M. Kilts Center for Marketing w Booth School of Business z firmą Nielsen. Następnie porównali dane z wynikami oddzielnego badania, w którym ponadto proszono respondentów o podanie zawodu.

Badanie przeprowadzone przez zespół z Chicago Booth School of Business, zatytułowano „Czy farmaceuci kupują produkty Bayera? Klienci-znawcy i efekt marki." Współautorem tekstu był Bart J. Bronnenberg z Uniwersytetu w Tilburg w Holandii. Wyniki badania przedstawiono szczegółowo w jesiennym wydaniu Capital Ideas.

Badanie wsparła Fundacja Rodzinna Neubauerów, Inicjatywa w sprawie Rynków Globalnych z Chicago Booth School of Business na Uniwersytecie w Chicago, Instytut Nauk Marketingowych i Holenderska Fundacja na rzecz Badań Naukowych.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (11 924) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 664)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH