Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Będzie coraz więcej gastronomii w centrach handlowych

  • Autor: portalspozywczy.pl
  • Data: 27-07-2017, 11:19
Będzie coraz więcej gastronomii w centrach handlowych
fot. shutterstock

Zmiana stylu życia Polaków, którzy coraz chętniej stołują się poza domem i przeznaczają na to coraz większe budżety, motywuje właścicieli centrów handlowych do modyfikacji oferty na korzyść gastronomii. W nowych i planowanych obiektach zajmuje ona minimum 10-15 proc. GLA, jednak już wkrótce będzie to 20, a nawet 25 proc. - szacuje Colliers International.

Pierwsze food courty w centrach handlowych powstawały w latach 70. XX wieku w USA. Wówczas polegały na zebraniu kilku konceptów gastronomicznych na kilkudziesięciu metrach kwadratowych i zorganizowaniu wspólnego miejsca do jedzenia, głównie w centralnym miejscu obiektu. Zwykle przeznaczano na to od 5 do 8 proc. powierzchni GLA.

Dziś rola gastronomii w centrach handlowych zdecydowanie się zmieniła. W galeriach handlowych mamy obecnie do czynienia z coraz większym zróżnicowaniem konceptów gastronomicznych, form aranżacji i architektury lokali gastronomicznych.

Już na początku 2000 roku pojawiły się w centrach pierwsze restauracje z obsługą kelnerską, które zajmują kilkaset mkw. i zapewniają dużo szerszą ofertę. Obok nich, w strefach food courtów w ramach jednego obiektu handlowego, działają express bary, punkty impulsowych zakupów z kawą, sokami, lodami oraz stoiska z wszelkiego rodzaju nowinkami międzynarodowymi czy regionalnymi. Od jakiegoś czasu widzimy też pojawienie się oferty z alkoholami (barów czy piwiarni) – jest to szczególnie charakterystyczne dla obiektów ze znacznie rozwiniętą sekcją rozrywkową. 

— Obecnie przestrzeń gastronomiczna w obiekcie handlowym jest bardzo różnorodna. Znajdziemy tu zarówno stoły barowe, stoły biesiadne dla większych grup, miejsca z wygodnymi fotelami i sofami na dłuższy odpoczynek, a wszystko to dostępne jest w różnych aranżacjach i klimatach estetycznych. Takie food courty mają określoną tożsamość, charakter i są miejscem interakcji społecznych. Dzięki temu strefa gastronomiczna w galerii handlowej nie jest już tylko miejscem posiłków, ale strefą relaksu, wypoczynku, miejsca z klimatem, do którego chce się wracać i które się świadomie wybiera — mówi Marta Machus-Burek, dyrektor Działu Powierzchni Handlowych w Colliers International.

W nowych i planowanych obiektach na strefę gastronomiczną przeznaczane jest minimum 10-15 proc. powierzchni najmu, jednak już wkrótce będzie to 20, a nawet 25 proc.

— Obserwujemy to już w centrach Europy Zachodniej. Co więcej, możemy spodziewać się, że już wkrótce na wzór galerii handlowych u naszych sąsiadów i w Polsce coraz częściej zaczną się pojawiać strefy tzw. gourmet food, gdzie miesza się funkcje delikatesów spożywczych czy organicznych z możliwością degustacji, spożywania posiłków, bądź gdzie w ramach jednego miejsca przenikają się różne koncepty — dodaje Marta Machus-Burek.

To nie jedyna zmiana, za którą muszą nadążać właściciele obiektów handlowych. Pojawienie się klasycznych restauracji, barów czy śniadaniowni w obiektach handlowych wymusza dłuższe funkcjonowanie centrum albo przynajmniej strefy, gdzie znajdują się restauracje.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (26 689) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 267)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH