Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
HoReCa

Food Show 2017: Turystyka kulinarna (pełna relacja)

Turystyka napędzała gastronomię od dawna. Teraz jednak role się odwróciły i to gastronomia zaczyna napędzać turystykę. Co prawda w Polsce turystyka kulinarna dopiero raczkuje, ale mamy spore szanse na przyciągnięcie turystów zagranicznych, którym przejadły się zachodnioeuropejskie smaki - mówili uczestnicy debaty "Turystyka kulinarna" która odbyła się podczas Food Show 2017 w Katowicach.

Food Show 2017: Turystyka kulinarna (pełna relacja)
Karolina Buczkowska-Gołąbek, prezes Polskiego Stowarzyszenia Turystyki Kulinarnej, Agnieszka Sikorska, dyrektor Śląskiej Organizacji Turystycznej, Ryszard Skotniczny, właściciel Dworu Kombornia, Michał Sobieszuk, założyciel Eat Polska

Co to jest turystyka kulinarna?

Karolina Buczkowska-Gołąbek, prezes Polskiego Stowarzyszenia Turystyki Kulinarnej, stwierdziła na wstępie, że w Polsce od pewnego czasu możemy mówić o rozwoju turystyki kulinarnej, czyli podróżowaniu tylko po to, aby smakować lokalne potrawy. Różnych definicji turystyki kulinarnej jest jednak dużo. Z nich wszystkich można wysnuć jedną maksymę, że turystyka kulinarna jest jednym ze sposobów doświadczania innych kultur. Kultur w rozumieniu regionów.

– Turysta, który kieruje się tą maksymą nie tylko je i degustuje, ale też podąża szlakami kulinarnymi, zwiedza manufaktury, zakłady i farmy, czyli wszystkie te miejsca w których jest wytwarzana regionalna żywność. Ludzie chcą zobaczyć gdzie rośnie, gdzie produkuje się żywność, chcą brać udział w dedykowanych eventach i warsztatach. Poszukują również gotowych ofert wycieczek. Na świecie są dostępne dedykowane oferty winiarskie, serowe, herbaciane. W Polsce takich ofert jeszcze nie ma. U nas dominuje turystyka regionalna. Tak naprawdę w Polsce o turystyce kulinarnej możemy mówić dopiero od 5 lat – podkreślała ekspertka.

Dziś w Polsce istnieje ok. 30 szlaków kulinarnych. Sektor się jednak sukcesywnie rozwija. 
- Na pewno w naszym kraju można mówić o zalewie wydarzeń kulinarnych. Jest ich kilkaset. Mamy natomiast mało placówek tematycznych o charakterze muzealnym, gdzie ktoś mógłby ciekawie opowiadać o historii kulinarnej regionu. Nie mamy również na rynku ofert gotowych wycieczek. Są oferty dla gości zagranicznych, ale są to propozycje za drogie dla polskiego turysty. Musimy przygotować ofertę skrojoną na polską kieszeń – podsumowała Karolina Buczkowska-Gołąbek.

Czego szuka zagraniczny turysta?

Michał Sobieszuk, założyciel Eat Polska, zwraca uwagę, że zachodni turysta już się najadł zachodnioeuropejskich smaków i teraz szuka nowych, co może być szansą dla Polski.

- Faktem jest, że polski rynek jest jeszcze nieodkryty, a turyści zagraniczni przejedli się Europą Zachodnią, mam na myśli Francję czy Włochy. Polska pojawia się na szlakach zagranicznych turystów, ponieważ inne rynki już się znudziły. Turyści zagraniczni są zainteresowani doświadczaniem innych kultur nie tylko przez zabytki, ale na własnej skórze. Turystyka kulinarna świetnie się do tego nadaje. Jeśli do smaków dodatkowo dodamy opowieść, to budzi to zainteresowanie – mówił uczestnik debaty.

więcej informacji:

turystyka kulinarna RSS ALERT    /    Food Show 2017 RSS ALERT    /    Michał Sobieszuk RSS ALERT    /    Eat Polska RSS ALERT    /    Ryszard Skotniczny RSS ALERT    /    Śląskie Smaki RSS ALERT    /    Agnieszka Sikorska RSS ALERT    /    Karolina Buczkowska-Gołąbek RSS ALERT    /    Polskie Stowarzyszenie Turystyki Kulinarnej RSS ALERT    /    szlaki kulinarne RSS ALERT    /    wódka RSS ALERT    /    chleb RSS ALERT    /    pierogi RSS ALERT

KOMENTARZE (1)

  • Kubanek 2017-03-20 09:46:13
    Zajmuje się tym temat od dawna i niestety, nie jest dobrze. Dopóki nasz rynek kulinarny, rolnictwo nie będzie wyglądać jak w krajach o wysoko rozwiniętej tradycji kulinarnej, typu Grecja, Portugalia, Hiszpania, o Włoszech czy Francji nie mówiąc, to nic z tego nie wyjdzie. Przecież Szlak Kulinarny potrzebuje produktu! A u nas jest dużo produktów, ale mało producentów. Nie ma spółdzielczości, nie ma wspólnych inicjatyw. To powinno wyglądać tak, że rolnicy sami produkują żywności i ją sprzedają, także do restauracji i hoteli. I w ten sposób tworzy się Szlak Kulinarny \"Od Pola do Talerza\". Póki co, sa jakieś sporadyczne inijacyty o marginalnym znaczeniu. A polską prowincją i tak rządzą wielkie koncerny spożywcze i handel marketowy.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.206.48.142
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.