Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu
HoReCa

Food Show 2018: Polski konsument uczy się palety smaków zaczynając od pizzy i kebaba

- Rynek gastronomiczny jako całość dynamicznie się rozwija, ale jego różne segmenty rosną w odmiennym tempie. Na pewno prostsze koncepty rozwijają się bardziej dynamicznie, rynek restauracji premium rośnie raczej powoli. Wynika to z faktu, że polski konsument wciąż uczy się palety smaków zaczynając od pizzy i kebaba - mówi Krzysztof Janiszewski, restaurator podczas debaty "Polska gastronomia u progu wielkiego rozkwitu" na Food Show 2018.

Food Show 2018: Polski konsument uczy się palety smaków zaczynając od pizzy i kebaba
Krzysztof Janiszewski, fot. PTWP

Krzysztof Janiszewski, właściciel 9 restauracji w Warszawie, m.in. Genesis i nagrodzonej gwiazdką Michelin "Senses", wspominając swoją niedawną wizytę w Hiszpanii, powiedział, że największą popularnością cieszą się tam lokale serwujące prostą kuchnię.

- Natomiast restauracje oferujące wyższe przetworzenie produktu, większą finezję, są zdecydowanie mniej obłożone. Tam już trend na fine dining został przerobiony, zmęczyli się tym i dzisiaj chcą próbować kuchni prostej, ale opartej na znakomitych produktach. W Polsce od kuchni prostej wróciliśmy do...kuchni prostej. Zabrakło czasu na pogłębienie palety smaku - dodał.

Janiszewski wskazał, że zazwyczaj, aby sprawdzić czy restauracja przyjmie się na rynku wystarcza rok, natomiast w przypadku lokali premium są to nawet trzy lata.

- Wysiłek, który musi podjąć personel, właściciel poprzez dobór produktu, analiza wyboru lokalizacji, nacisk marketing jest dużo większy. Segment premium jest dużo cięższy. Kolejną pizzerię można zrobić w 3 miesiące, kuchni premium nie podrobi się w rok. Otwarcie lokalu premium serwującego fine dining to koszt nawet 10-krotnie wyższy niż w przypadku klasycznej restauracji, na który młodzi kucharze nawet wracający z Anglii rzadko mogą sobie pozwolić. Muszą znaleźć inwestora, który uwierzy w ich koncept i będzie miał cierpliwość - dodał.

Krzysztof Janiszewski odniósł się także do obecnego kształtu rynku pracy w gastronomii.

- Serwis traktowany jest jako praca dorywcza, jako łatwy pieniądz. Inaczej jest w przypadku kucharzy. Młodzi kucharze, którzy poważnie wiążą swoją przyszłość z branżą, wykazują duże zaangażowanie, ambicje, chęci i nie liczą czasu spędzanego w kuchni. Często z własnej inicjatywy spędzają w niej więcej czasu niż jest to konieczne. Rynek kucharzy rozwija się pozytywnie i obserwuję kompletną zmianę podejścia. Kucharze chcą trzymać się jednego pracodawcy jeśli widzą drogę rozwoju i sens swojej pracy. Ja jestem w stanie zapewnić im u siebie taką drogę rozwoju, migrują miedzy restauracjami. Natomiast jeśli chodzi o serwis nie mamy szkół ani poważnego przygotowania. Zmienia się to trochę na rynku specjalistycznym jeśli chodzi o baristów, barmanów i sommelierów - dodał. 

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Food Show 2018 RSS ALERT    /    Krzysztof Janiszewski RSS ALERT    /    gastronomia RSS ALERT    /    restauracje RSS ALERT    /    rynek pracy w gastronomii RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 35.172.201.102
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku

Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

portalspozywczy.pl w social media

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.