Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

HoReCa rośnie około 5 proc. rocznie

  • Autor: Roman Wieczorkiewicz, portalspożywczy.pl
  • Data: 30-03-2017, 16:26
HoReCa rośnie około 5 proc. rocznie
Rynek HoReCa stale rosnie

Wartość rynku HoReCa w Polsce szacowana jest na około 25 mld PLN i w ostatnich latach rośnie średnio o 4 – 5% rocznie. Potencjał rozwojowy tej branży oceniany jest jako duży – powiedział serwisowi portalspożywczy.pl Paweł Kowalski, ekspert Banku Pekao S.A.

Upatruje się go w dwóch czynnikach o charakterze popytowym, mianowicie: w szybkim wzroście płac, wynikającym z ogólnie korzystnej koniunktury gospodarczej, względnie wysokiej dynamiki PKB, rosnącego zatrudnienia; oraz w polityce społecznej rządu (głównie program 500+, lecz także inne wdrażane bądź planowane działania mające na celu zwiększyć dochody lub obniżyć koszty utrzymania gospodarstw domowych).

Jak mówi Paweł Kowalski, oba czynniki przekładają się na wzrost dochodów rozporządzalnych gospodarstw domowych, co z kolei powinno zwiększać ich skłonność do przeznaczania wyższych kwot na wydatki o charakterze bardziej „luksusowym” – m.in. na korzystanie z usług gastronomicznych. Pod tym względem w Polsce istnieje duża przestrzeń do zagospodarowania - udział wydatków na konsumpcję w hotelach i restauracjach w budżetach gospodarstw domowych w naszym kraju należy do najniższych w Europie i wynosi niewiele ponad 3%. Dla porównania, w Niemczech jest to ponad 5%, we Francji ponad 6%, w Wlk. Brytanii i Włoszech blisko 10%, a są w Europie kraje, gdzie udział ten sięga kilkunastu procent. Oczekuje się, że wraz ze wzrostem dochodów (a także ze zmianą trybu życia w kierunku większej intensywności i aktywności kosztem czasu dostępnego m.in. na sporządzanie posiłków w domu) Polacy przeznaczali będą na gastronomię coraz większą część swoich budżetów.

- Perspektywy współpracy branży spożywczej z sektorem HoReCa – biorąc pod uwagę oczekiwany wzrost tego sektora – można oceniać pozytywnie. Warto przy tym pamiętać, że zmiana nawyków konsumpcyjnych w skali całego społeczeństwa nie będzie raczej oznaczała wzrostu całkowitego popytu na żywność, a jedynie przesunięcie kanałów zaspokajania potrzeb w tym zakresie (tzn. w długim okresie wzrostowi konsumpcji w lokalach gastronomicznych może towarzyszyć spadek indywidualnego popytu detalicznego na artykuły służące do przygotowywania posiłków). Nawiązanie relacji z branżą HoReCa może stanowić pewne zabezpieczenie przed skutkami tego procesu. Z drugiej strony trzeba wziąć pod uwagę fakt, że z punktu widzenia producentów żywności współpraca z rynkiem HoReCa wiąże się z pewnymi ograniczeniami. Jest to rynek wymagający jeśli chodzi o jakość i parametry produktów, a dostęp do niego odbywa się często przy udziale wyspecjalizowanych pośredników agregujących towary (marża pośrednika wpływa zatem na cenę uzyskiwaną przez producenta) – mówi ekspert Banku Pekao SA.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE: (1)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • Jan 26-04-2017, 18:59:
Coś mi się wydaje, że dzięki takim appkom jak powermat może jeszcze wzrosnąć!

Zobacz wszystkie komentarze (1)

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (11 347) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.