Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Magdalena Piróg, wiceprezes Da Grasso - duży wywiad

  • Autor: Paulina Mroziak, portalspozywczy.pl
  • Data: 27-06-2013, 14:55
Magdalena Piróg, wiceprezes Da Grasso - duży wywiad
Magdalena Piróg, wiceprezes zarządu Da Grasso ds. rozwoju sieci

O planowanych zmianach w sieci Da Grasso, nowej strategii oraz o wpływie kryzysu na rynek gastronomiczny i przyszłości rynku pizzerii w Polsce, rozmawiamy z Magdaleną Piróg, wiceprezes zarządu Da Grasso ds. rozwoju sieci.

- Czy Da Grasso odczuwa kryzys na rynku gastronomicznym?

Polacy szukają oszczędności, co przekłada się chociażby na poziom wydatków przeznaczanych na gastronomię. Efektem jest wyraźne obniżenie marż i zysków oraz działania zmierzające do obniżenia kosztów. Wiele lokali, szczególnie restauracji, zamknęło swoją działalność, co oznacza zagęszczenie konkurencji. Warto również zwrócić uwagę na fakt, że o ile sytuacja na rynku gastronomicznym jest trudna, to bary szybkiej obsługi (fast-food'y) radzą sobie dość dobrze, stale notując wysokie przychody. Kryzys, powoduje, że pieniędzy na rynku jest mniej i klienci rozsądniej gospodarują swoimi środkami co przekłada się na zdecydowanie silniejszą rywalizację. Wszystkie te elementy wpłynęły na decyzję o zmianach w strategii i modelu biznesowym Da Grasso. Mają one nie tylko ułatwić funkcjonowanie franczyzobiorcom, ale także podnieść przychody. Szacujemy, że wprowadzane przez nas zmiany spowodują ich wzrost do 30 proc. do końca 2014 roku. Różnorodność naszych restauracji, ich lokalizacji i warunki, w jakich funkcjonują powodują jednak, że ich wyniki są również różne.

Jak franczyzobiorcy oceniają planowane zmiany w wystroju sieci? Czy wszyscy je akceptują i poddadzą się nim?

Proces rebrandingu został przez nas bardzo starannie przygotowany. Po wielu konsultacjach z franczyzobiorcami i specjalistami uznaliśmy, że optymalnym okresem, w którym przeprowadzony powinien zostać rebranding to rok. Trzeba pamiętać, że nie rozpoczynamy go "od zera". Każdy partner otwierając własną restaurację, będzie ją tworzył zgodnie z nowymi wytycznymi. Z kolei funkcjonujący już w naszej sieci franczyzobiorcy, będą mieli stworzone komfortowe warunki do przeprowadzenia zmian. Wierzymy, że ta inwestycja zwróci się naszym partnerom bardzo szybko. Swoje przekonania opieram na wynikach badań przeprowadzonych wśród właścicieli lokali, którzy sami akcentowali potrzebę ujednolicenia wystroju i strategii komunikacji marketingowej. Jesteśmy przekonani, że w przeważającej większości przypadków franczyzobiorcy podzielają nasze zdanie i możemy liczyć na pełną współpracę w tym zakresie. Trzeba także pamiętać, że na punktach gastronomicznych spoczywa obowiązek wymiany wyposażenia co 3 lata. Także dlatego jestem spokojna o efekt wdrażanych zmian.

Jak Pani ocenia rynek pizzerii w Polsce? W ostatnich latach pizza z dowozem robiła furorę na rynku. Czy nie ma obaw, że ta formuła się wyczerpie?

Polska, mimo, że na tle innych państw europejskich notuje dodatni PKB, nie jest wolna od efektów kryzysu gospodarczego. Odbija się on także na branży gastronomicznej. Warto jednak zwrócić uwagę na dwa ważne elementy. Po pierwsze rynek restauracji nie jest jeszcze nasycony, na co zwraca uwagę Euromonitor International w swoich badaniach. Według analityków ośrodka, liczba lokali będzie stale rosła. Po drugie branża gastronomiczna, jako jedna z pierwszych zaczęła odbudowywać się po kryzysie, już w 2011 roku notując wzrost wartości o 0,8 proc. Biorąc pod uwagę chociaż te dane, jestem pełna optymizmu.

Jeżeli chodzi o dostawy posiłków do klienta myślę, że będzie podobnie. Dla Da Grasso jest to jeden 
z ważniejszych kanałów dotarcia do naszych klientów. Świadczą o tym chociażby wprowadzane zmiany w naszej sieci. Uruchamiamy system zamówień pizzy przez Internet, a dodatkowo wprowadzamy możliwość zapłaty kartą płatniczą u każdego z naszych dostawców. Opisane przeze mnie zmiany mają służyć podniesieniu jakości we wszystkich naszych lokalach. Zarówno tej dotyczącej serwowanego jedzenia, jak i obsługi naszych klientów. To drugie uzyskamy także dzięki rebrandingowi, który ujednolici wyposażenie wszystkich naszych lokali i sprawi, że goście będą czuć rodzinną atmosferę naszych lokali. Chcemy, aby Da Grasso było pizzerią pierwszego wyboru.

Jakie Da Grasso ma plany związane z segmentem restauracyjnym? Czy lokale z podwyższonym standardem zdały egzamin i planowane są nowe otwarcia?

Da Grasso wdraża szereg zmian biznesowych, komunikacyjnych i marketingowych, 
a istotnym ich aspektem jest proces rebrandingu wszystkich naszych lokali. U podstaw tych decyzji leżą dokładne badania, jakie przeprowadzaliśmy zarówno wśród naszych klientów, jak i partnerów. Wskazywali oni, że powinniśmy wrócić do naszych źródeł, czyli prowadzenia sieci lokali oferujących wysokiej jakości pizze, które można zjeść w rodzinnej atmosferze. Stąd decyzje o ujednoliceniu naszych pizzerii. Chcemy, żeby restauracje były miejscem spotkań dla rodzin i przyjaciół. Okres wzrostu mamy już za sobą. Teraz przyszedł czas na stabilizację. Chcemy, aby nasi franczyzobiorcy otwierali restauracje, które będę funkcjonowały na rynku przez wiele lat. Stąd decyzja o otwieraniu 15-20 lokali rocznie. Liczba ta pozwala nam ona jednak na stabilizację i zachowanie odpowiedniej jakości ponad ilość.

Czy w Polsce są jeszcze obszary nie do końca zagospodarowane przez sieć 
Da Grasso?

Da Grasso ma 200 restauracji w blisko 140 miastach. Tak dynamiczny rozwój jest efektem bardzo atrakcyjnych warunków przystąpienia do sieci dla franczyzobiorców. Nasze pizzerie często znajdują się w mniejszych ośrodkach, gdzie mieszkańcy 
nie mają możliwości spędzenia wolnego czasu w przyjemnej restauracji oferującej wysokiej jakości posiłki. Jesteśmy tam, gdzie sieciowe restauracje i pizzerie się nie pojawiają. Są miasta, gdzie nasi partnerzy nie uruchomili lokali z szyldem Da Grasso, ale naszą ambicją nie jest obecność w każdym miejscu w Polsce. Uznaliśmy, że przyszedł czas na stabilizację i integrację. Stąd decyzja o wprowadzeniu zmian biznesowych i komunikacyjnych. Naszym celem jest uruchamianie 15-20 restauracji rocznie. Taki przyrost pozwoli nam przede wszystkim na zachowanie najwyższej jakości, która jest dla nas kluczowym elementem prowadzenia biznesu.

Jak zapatrują się Państwo na otwarcia lokali w mniejszych miastach? 
Czy to ma sens biznesowy i - co najważniejsze - czy są realne szanse na utrzymanie się takich lokali na rynku?

Historia oraz doświadczenia pokazują, że Da Grasso jest odpowiednim konceptem 
dla mniejszych miejscowości i większość naszych pizzerii znajduje się właśnie w takich miejscach. Mamy na tyle atrakcyjne warunki przystąpienia, że wielu lokalnych przedsiębiorców decyduje się na współpracę z nami. To, że jesteśmy największą polską gastronomiczną siecią franczyzową tylko to potwierdza. Poza tym, jako silna grupa, możemy stworzyć jeszcze atrakcyjniejsze warunki dla naszych partnerów. Bez względu na lokalizację ich pizzerii. U podstaw wdrażanych właśnie zmian biznesowych leżą dwa czynniki: obniżenie kosztów funkcjonowania lokali oraz wzrost przychodów franczyzobiorców - do 30 proc. do końca 2014 roku. 

Ile pizzerii Da Grasso działa na terenie centrum/galerii handlowych? Czy 
ta formuła się sprawdza? Jakie są jej plusy, minusy?

Obecnie pizzerie Da Grasso są obecne w 12 galeriach handlowych w 10 miastach. Większość funkcjonuje od dłuższego czasu, więc chociażby dlatego można uznać 
tę formułę za jedną z możliwych i skutecznych. Nasza sieć oparta jest na modelu franczyzowym i decyzje dot. miejsca, w którym partnerzy chcą otworzyć lokal jest zależna od ich biznesplanu, prognoz i potrzeb. Plusy prowadzenia restauracji w centrach handlowych są powszechnie znane. Największym jest możliwość dotarcia do większej liczby konsumentów. Minusem są oczywiście wyższe koszty utrzymania takiego miejsca. Jak już jednak wspominałam, stawiamy na dużą autonomię naszych franczyzobiorców i to oni najlepiej oceniają możliwości prowadzenia restauracji w swoim mieście w tym lub innym miejscu. Bez względu na to, jaka będzie ich rekomendacja mogą liczyć na wsparcie Centrum Da Grasso. Stąd decyzja o wprowadzeniu stanowiska opiekuna franczyzobiorcy, który będzie wspierał naszych partnerów na każdym etapie funkcjonowania ich restauracji.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (23 529) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 271)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH