Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu
HoReCa

Prezes Sfinksa o presji kosztowej, rynku pracy w gastronomii i perspektywach dla branży

- W ostatnim czasie można zauważyć, że nie wzrosła liczba klientów lokali gastronomicznych, ale za to wzrosły średnie wydatki na jedzenie poza domem. To tylko potwierdza, że jesteśmy w przededniu wzrostu liczby odwiedzin lokali gastronomicznych - mówi serwisowi www.portalspozywczy.pl, Sylwester Cacek, prezes Sfinks Polska SA, operatora sieci restauracji Sphinx, Wook i Chłopskie Jadło.

Prezes Sfinksa o presji kosztowej, rynku pracy w gastronomii i perspektywach dla branży
Sylwester Cacek, prezes zarządu Sfinks Polska SA. fot. P.Pawłowski/zelaznastudio.pl

Autor: PM, www.portalspozywczy.pl
Data: 09-09-2016, 16:01

- Rośnie presja kosztowa w branży gastronomicznej. Co jest największym problemem firm?

Presja kosztowa nie byłaby tak uciążliwa, gdyby wszyscy na rynku działali uczciwie - na tych samych zasadach. A bolączką dużych sieci gastronomicznych w Polsce jest nieuczciwa konkurencja ze strony innych podmiotów, które np. nie wydają paragonów. 

Jedną z głównych bolączek firm z branży są ceny surowców, które są wrażliwe na czynniki okresowe. Drugą z presji są wahania kursów walut, które wpływają na ceny czynszów za dzierżawę lokali (najczęściej płacone w euro). Każde osłabienie złotówki to dla nas wyższe koszty. To ma także oczywiście wpływ na ceny surowców, ponieważ część z nich jest kupowanych przez naszych dostawców w „twardej” walucie.

Trzeci problematyczny obszar na rynku gastronomicznym to rynek pracy. Tu wpływ na naszą branżę ma rosnąca emigracja Polaków oraz wzrost przyjazdów obcokrajowców do Polski. Jednak zwiększona liczba cudzoziemców nie równoważy strat ilościowych i jakościowych związanych z emigracją Polaków. Różnice kulturowe, znajomość języka szczególnie utrudniają szkolenie, powodują, że najlepiej zatrudniać pracowników z krajów bliskich nam kulturowo czy językowo, takich jak Ukraina. Także nowe regulacje dotyczące płacy minimalnej mogą mieć duży wpływ na gastronomię – większy niż na inne branże. To związane jest ze specyfiką płac. Dylematem jest bowiem to, czy napiwek może być wliczany jako składnik minimalnej płacy. Jeśli tak, to okazuje się, że znakomita większość kelnerów w Polsce zarabia znacznie powyżej minimalnego wynagrodzenia w Polsce. Ale jak to udokumentować skoro prawo w tej kwestii nie jest jednoznaczne?...

Presje kosztowe były, są i będą – na różnych poziomach. Trzeba umiejętnie zarządzać biznesem, aby zrównoważyć straty z nimi związane.

- Wielu przedsiębiorców zaczyna narzekać na efekt „500+”, który objawia się zmniejszoną podażą młodych pracowników. Czy branża gastronomiczna dostrzega ten problem?

więcej informacji:

Sylwester Cacek RSS ALERT    /    Sfinks Polska RSS ALERT    /    Sphinx RSS ALERT    /    rynek gastronomiczny RSS ALERT    /    rodzina 500 plus RSS ALERT    /    rynek HoReCa w Polsce RSS ALERT

KOMENTARZE (1)

  • Pablo 2016-09-09 22:39:16
    Z tego co rozumiem mniejsza ilość pracowników ma wykonać pracę za tych co odeszli.Ciekawe rozumowanie typowe dla Polski!

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 107.23.176.162
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.