Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Sąd: Żywność i napoje z przedrostkiem 'Mc' lub 'Mac' tylko dla McDonald's

  • Autor: www.portalspozywczy.pl
  • Data: 05-07-2016, 14:49
Sąd: Żywność i napoje z przedrostkiem 'Mc' lub 'Mac' tylko dla McDonald's
fot. shutterstock.com

Zdaniem Sądu Unii Europejskiej renoma znaków towarowych spółki McDonald’s pozwala uniemożliwić rejestrację, w odniesieniu do produktów żywnościowych lub napojów, znaków towarowych łączących przedrostek „Mac” lub „Mc” z nazwą produktu żywnościowego lub napoju.

W 2008 r. spółka Future Enterprises z Singapuru zgłosiła do rejestracji unijny znak towarowy MACCOFFEE w odniesieniu do produktów żywnościowych i napojów, a zgłoszenie zostało przyjęte w 2010 r. przez EUIPO (Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej, dawniej OHIM). Amerykańska spółka McDonald’s wniosła wówczas o unieważnienie tego znaku towarowego, powołując się na swój wcześniejszy unijny znak towarowy McDONALD’S oraz na 12 innych znaków towarowych, które posiadała w odniesieniu do usług w zakresie barów szybkiej obsługi i które obejmowały elementy słowne „Mc” lub „Mac” jako przedrostki. W 2013 r. EUIPO uwzględnił wniosek spółki McDonald’s z uwagi na reputację znaku towarowego McDONALD’S w odniesieniu do usług w zakresie barów szybkiej obsługi oraz na związek, jakiego krąg odbiorców mógł dopatrywać się między spornymi znakami towarowymi (Future Enterprises mogła w ten sposób czerpać nienależną korzyść z renomy znaku towarowego McDONALD’S). Future Enterprises wniosła do Sądu Unii Europejskiej o stwierdzenie nieważności decyzji EUIPO.

W ogłoszonym dzisiaj wyroku Sąd oddalił skargę wniesioną przez Future Enterprises i utrzymał tym samym w mocy decyzję EUIPO.

Sąd wskazał przede wszystkim, że znak towarowy MACCOFFEE oraz chronione znaki towarowe spółki McDonald’s wykazują określony stopień podobieństwa pod względami fonetycznym i konceptualnym, zaś owo podobieństwo wynika z ich odpowiedniej początkowej części, mianowicie elementów „mac” i „mc”.

Następnie Sąd potwierdził dokonaną przez EUIPO ocenę, zgodnie z którą, z uwagi w szczególności na połączenie w znaku towarowym MACCOFFEE elementu „mac” z nazwą napoju, właściwy krąg odbiorców może kojarzyć ten ostatni znak z rodziną znaków towarowych „Mc” spółki McDonald’s i dostrzegać domyślnie związek między kolidującymi ze sobą znakami towarowymi. Element „mac” w MACCOFFEE jest bowiem postrzegany jako identyczny lub równoważny z elementem początkowym „mc” występującym w znakach towarowych spółki McDonald’s. Ponadto struktura znaku towarowego MACCOFFEE jest bardzo podobna do struktury znaków towarowych z rodziny znaków Mc, które łączą przedrostek „Mc” z nazwą produktu żywnościowego.

KOMENTARZE: (10)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • biznok 09-07-2016, 22:06:
Bez sensowny wyrok, stronniczy i chroniący bezprawnie koncern, który nie należy do liderów "zdrowego żywienia". Jest to wykorzystanie bardzo stronnicze, pokazujące, że liczą się tylko wielkie koncerny i ich słono opłacani prawnicy. Nie można chronić przedrostków nazw własnych, to absurdalny wyrok. Co przepraszam zaraz okażę się, że nie można wymyślać żadnego produktu z początkiem nazwy iXXXXX bo będzie ochrona Apple, albo nic nie może zaczynać się od MS XXXXX bo będzie naruszać interesy Microsoftu? A w ogóle kto je te śmieci za pół euro? To cena poniżej jakichkolwiek i wszelkich możliwych kosztów i choćby nie wiem jaki tu zastosować "efekt skali" na świecie.
  • bar 06-07-2016, 16:50:
co za bzdura...
ciekaw jestem czy "mac kupa" też jest zastrzeżone.
A tak na poważnie czy inne znane marki zaczynające się na mac czy mc (a jest ich wiele) nie mogą już sprzedawać żywności ani napojów?
  • bar 06-07-2016, 16:30:
co za bzdura...
ciekaw jestem czy "mac kupa" też jest zastrzeżone.
A tak na poważnie czy inne znane marki zaczynające się na mac czy mc (a jest ich wiele) nie mogą już sprzedawać żywności ani napojów?

Zobacz wszystkie komentarze (10)

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 491) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.