Sfinks: Kolejne zmiany w restauracjach wpływają na wzrost rentowności

Grupa Sfinks Polska - do której należą sieci Sphinx, Wook i Chłopskie Jadło - w 2013 r. zwiększyła skonsolidowane przychody ze sprzedaży do 176,65 mln zł z 171,12 mln zł w 2012 r. Jednocześnie grupa poprawiła w ubiegłym roku skonsolidowany wynik na działalności operacyjnej o 7,2 mln zł, a skonsolidowany wynik netto o 9,44 mln zł. Oznacza to, że Sfinks w 2013 r. osiągnął skonsolidowany zysk na działalności operacyjnej w wysokości 3,55 mln zł wobec straty -3,66 mln zł rok wcześniej, zaś skonsolidowana strata netto wyniosła w minionym roku zaledwie -0,55 mln zł wobec -9,99 mln zł w roku 2012. W czwartym kwartale 2013 r. Sfinks odnotował skonsolidowany zysk netto 0,92 mln zł wobec straty -0,87 mln zł rok wcześniej.
- Dalszy wzrost rentowności to w dużej mierze wynik konsekwentnie realizowanych zmian organizacyjnych równolegle z prosprzedażowymi. Obecnie franczyza w Sfinksie ma miejsce tylko w sytuacjach, gdy franczyzobiorca ponosi wydatki na inwestycje w lokal. Jeśli inwestycja leży po stronie Sfinksa - restauracja działa w modelu operatorskim, w ramach którego wszystkie przychody i zyski należą do spółki, natomiast operator otrzymuje wynagrodzenie zależne od obrotów lokalu. Zgodnie z tym podziałem otwieramy nowe restauracje, a już działające przekształcamy według tych reguł - komentuje Sylwester Cacek, prezes zarządu Sfinks Polska SA.
- Zmiany te mają znaczący wpływ na nasze wyniki. Szacujemy, że docelowo rentowność EBITDA restauracji operatorskiej ma wynosić 20 proc., podczas gdy opłata franczyzowa to 7 proc. Ponadto, wraz ze wzrostem liczby restauracji operatorskich następuje wzrost przychodów jednostkowych spółki matki, jak też zwiększa się jej udział w skonsolidowanym zysku. Zgodnie z tymi zasadami będzie następował dalszy rozwój sieci - wyjaśnia Sylwester Cacek.
Konsekwentna polityka inwestycyjna, prace nad zmianą struktury sieci i realizowane działania posprzedażowe, jak kampanie marketingowe czy zmiany organizacyjne w restauracjach, przełożyły się na wzrost skonsolidowanego zysku brutto na sprzedaży w Sfinks Polska w 2013 r. do poziomu 25,32 mln zł, czyli o 86% w porównaniu z rokiem 2012. Jednocześnie EBITDA sieci zwiększyła się z 19,23 mln zł do 24,43 mln zł, tj. o 27%. Działania prosprzedażowe i marketingowe znalazły też swoje odzwierciedlenie we wzroście średniego rachunku w największej sieci restauracji zarządzanej przez Sfinks Polska - Sphinx - z 55,56 zł do 60,57 zł.
- Zmiany prowadzone w naszych restauracjach są bardzo pozytywnie odbierane przez klientów. Według badania realizowanego przez Millward Brown w listopadzie 2013 roku dla sieci Sphinx aż 99 proc. klientów tych restauracji jest zadowolonych ze zmian w wystroju, a 86 proc. ze zmian w menu. Badania pokazują również, że Sphinx to marka posiadająca lojalnych klientów i generująca ruch. Aż 56 proc. odwiedzających nasze restauracje przychodzi do nas w ramach zaplanowanego wyjścia. Najczęściej są to spotkania towarzyskie i rodzinne - deklaruje tak 89 proc. klientów restauracji Sphinx - mówi Sylwester Cacek.
Wyniki za 2013 rok są podane na podstawie informacji z czterech kwartałów. Będą one jeszcze podlegały weryfikacji audytora przed opublikowaniem raportu rocznego za 2013 rok.
Sfinks Polska zarządza 109 restauracjami na terenie Polski, w tym siecią 93 restauracji Sphinx (segment casual dining), 10 restauracjami Chłopskie Jadło (segment premium) i 6 restauracjami Wook (segment casual dining).


Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
KOMENTARZE
Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!