Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Według ekspertów restauracje powinny szkolić personel, jak obsługiwać niewidomych

  • Autor: PAP
  • Data: 20-03-2017, 14:38
Według ekspertów restauracje powinny szkolić personel, jak obsługiwać niewidomych
fot. shutterstock

- Dostosowanie do potrzeb słabowidzących i niewidzących stron internetowych, menu napisane alfabetem Braille’a, szkolenia dla kelnerów ro czynniki, które według ekspertów mogą poprawić dostęp klientów z niepełnosprawnościami do restauracji - podaje PAP.

Na początku 2016 r. stołeczni restauratorzy przeszli szkolenie w tym, jak obsługiwać niewidomych klientów (w tym też korzystających z psów przewodników).

Impulsem do przeprowadzenia szkoleń była sprawa pary niewidomych, którzy pozwali warszawską restaurację za to, iż nie wpuszczono ich tam z psami przewodnikami. Na początku 2016 r. sąd Okręgowy w Warszawie oddalił pozew. Powodowie twierdzili, że pewnej niedzieli w 2013 r. chcieli wejść z psami do jednej z warszawskich restauracji i schronić się w niej, bo na dworze zapowiadała się nagła ulewa. Personel miał im zaoferować tylko miejsce na patio argumentując, że w lokalu są dzieci, które psy mogą pogryźć. Sąd uznał, że nie było odmowy wejścia do lokalu z powodu niepełnosprawności i poruszania się z psami. Niewidomym zaproponowano miejsce, jakie było możliwe, ale go nie przyjęli.

Szkolenia dla personelu w ostatnich dniach przeprowadziła sieć restauracji Aioli. Szefowa marketingu lokalu Kinga Rylska zwróciła uwagę w rozmowie z PAP, że pracownicy najpierw zostali wysłani na "Niewidzialną wystawę", która imituje sposób postrzegania rzeczywistości przez niewidzące osoby.

- Tam mogli dowiedzieć się, jak to jest być niewidomym. Na wystawie wchodzi się do przestrzeni, w której jest całkowicie ciemno. W niej zaaranżowane są kuchnia, salon, łazienka, las czy ognisko. Tam dostrzega się, jakich zmysłów używamy - mówiła.

Jak podkreśliła, podczas szkolenia wyjaśniano, że dla niewidzących bardzo ważny jest dotyk. - Nie możemy takiej osoby wziąć za rękę. Prowadzić ją, pchając za ramię. Nie możemy przekroczyć pewnej granicy intymności. Bo jak byśmy się czuli, gdyby cały czas ktoś nas macał czy dotykał - stwierdziła Rylska.

Zwróciła uwagę, że osoba niewidoma musi czuć się w lokalu swobodnie, a nie jak ktoś, kto potrzebuje specjalnej troski. - Kelner za każdym razem, kiedy odchodzi od stołu musi o tym powiedzieć, musi powiedzieć o temperaturze dania. Powiedzieć, co i gdzie mieści na stole. Jeśli np. chcemy zaprowadzić kogoś do toalety, to nie możemy z nią tam wejść. Musimy odprowadzić do pewnego miejsca - dodała.

Rylska zaznaczyła, że w restauracji przygotowano też menu napisane alfabetem Braille'a.

W szkoleniu pracowników pomagali inicjatorzy "Niewidzialnej Wystawy". Dyrektorka projektu Małgorzata Szumowska wyjaśniała w rozmowie z PAP, że ma on za zadanie - wrzucić osoby widzące w świat osób niewidzących. W całkowitej ciemności dajemy godzinę na to, aby poczuć się, jak to jest żyć, jako osoba, która nie widzi lub niedowidzi w znacznym stopniu - mówiła.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (23 643) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 270)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH