Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Wiceprezes Da Grasso o procesie budowy systemu zakupów centralnych

  • Autor: Paulina Mroziak, portalspozywczy.pl
  • Data: 06-03-2014, 11:01
Wiceprezes Da Grasso o procesie budowy systemu zakupów centralnych
Magdalena Piróg, wiceprezes zarządu Da Grasso; fot. PTWP / ŻelaznaStudio; P.Pawłowski

- Wszystkie kluczowe produkty do przyrządzenia pizzy oraz opakowania oferujemy franczyzobiorcom w ramach zakupów centralnych. Współpracujemy z jednym, wiodącym dostawcą - firmą Eurocash, ale mamy także dostawcę wspomagającego. W ich asortymencie są wszystkie produkty dedykowane naszej sieci, ale także oferta produktów bez naszego logo. Są też takie, które - wspólnie z Eurocashem na podstawie badań jakościowych - zarekomendowaliśmy franczyzobiorcom - mówi serwisowi portalspozywczy.pl, Magdalena Piróg, wiceprezes Da Grasso.

- Czy także warzywa i owoce franczyzobiorcy mogą nabyć w systemie zakupów centralnych?

Warzywa i owoce to temat, nad którym pracujemy. Obecnie każda pizzeria dba o ich zakupy na rynku lokalnym we własnym zakresie. W sezonie wiosenno-letnim chcemy jednak dokładnie zbadać wszystkie potrzeby franczyzobiorców oraz dostępne na rynku oferty. Jesienią podejmiemy kluczowe decyzje w tej sprawie.

W naszym przypadku dostawy będą dotyczyć głównie warzyw, a szczególnie pieczarek, które używane są do najbardziej popularnej pizzy w naszej ofercie - capriciosy. Przy wyborze dostawcy tego konkretnie produktu, będziemy bardzo dokładnie analizować oferty rynkowe, ponieważ to od jakości pieczarek zależy smak ulubionej pizzy klientów Da Grasso. Będziemy także poszukiwali firm, które dostarczą do naszych pizzerii mieszanki do sałatek, tak aby były jednolite we wszystkich lokalach.

- Jak ocenia Pani oferty firm spożywczych dedykowanych branży HoReCa? Czy ich jakość i różnorodność zaspokaja potrzeby takiej sieci jak Da Grasso?

Mamy bardzo dobre doświadczenia związane z dostawami, choć wiele z nich wypracowaliśmy metodą prób i błędów.

Przez rozpoczęciem jakichkolwiek rozmów biznesowych, zawsze bardzo dokładnie badamy rynek. Zanim zaczniemy współpracę z danym dostawcą musimy określić potrzeby franczyzobiorców, które związane są z terminem przydatności do spożycia czy opakowaniem produktu. Staramy się także sami przeprowadzać testy i badać np. jak produkty zachowują się podczas obróbki termicznej. Wybieramy producenta, z którym najbardziej smakowo i jakościowo jest nam "po drodze". Wszystkie inne kwestie, takie jak opakowania czy sposób realizacji dostaw, ustalamy z nim indywidualnie. Ceny nie są więc jedynym kryterium wyboru.

Obecnie jesteśmy bardzo zadowoleni ze wszystkich dostawców, z którymi współpracujemy. Proces budowy systemu zakupów centralnych trwał w Da Grasso prawie trzy lata. Była to bardzo ciężka praca, ale opłaciła się.

- Z jakimi problemami z dostawcami Da Grasso spotyka się najczęściej?

Największym problemem jest niestety utrzymywanie stałej jakości produktu w trakcie trwania umowy. Problem dotyczy głównie produktów mięsnych i wędliniarskich. Nie zawsze jednak zależy to od producenta. Czasem to po prostu wina surowca.

- Czy na rynku dostawców panuje duża konkurencja? Czy często zdarzają się próby przekupstwa (np. producenci napojów licytują się w sprawie ilości gratisów)?

W przypadku dostaw napojów nie ma zbyt dużej możliwości wyboru - na rynku działają jedynie dwa koncerny, które są w stanie zaoferować kompleksowe dostawy.

W branży HoReCa informacje rozchodzą się szybko i mało rzeczy można ukryć. Nie jest więc tajemnicą, że Da Grasso współpracuje z PepsiCo i można łatwo policzyć ile ten kontrakt trwa. Nie jesteśmy jednak zamknięci na zmiany, w związku z tym, za każdym razem kiedy kończy się czas trwania umowy, podejmujemy rozmowy z konkurencją, wybierając najkorzystniejszą ofertę.

- Wydaje się, że tak dużej sieci, jak Da Grasso łatwiej pozyskiwać dostawców, ponieważ we współpracy z nią widzą efekt skali, więc można wynegocjować atrakcyjniejsze ceny?

Tajemnica tkwi właśnie w efekcie skali i wolumenie, który jest na tyle atrakcyjny, że producent jest w stanie zejść z ceny, a jednocześnie sprostać oczekiwaniom klienta sieciowego. Proszę pamiętać, że na końcu łańcucha znajduje się franczyzobiorca, dla którego cena także musi być atrakcyjna. A my - jako sieć - musimy go pozyskać i utrzymać. Atrakcyjne warunki dostaw bardzo nam w tym pomagają.

- Czy zdarza się, że franczyzobiorcy są niezadowoleni z dostawców? Co wtedy, gdy na rynku mogą kupić dany produkt taniej niż w ramach dostaw centralnych?

Wszystkie zastrzeżenia i reklamacje franczyzobiorców dotyczące centralnych dostaw spływają do naszego doradcy. Wspólnie ze specjalnie wybranym specjalistą, który doskonale zna wszystkie warunki umów z dostawcami, analizujemy każde zgłoszenie tego typu.

Zawsze bierzemy pod uwagę skargi jakościowe franczyzobiorców i staramy się wyjaśnić te uwagi z producentem. W przypadku gustów producentów i smaków konkretnych produktów, to jednak my jako Sieć dokonujemy wyboru i dbamy o jednakowe standardy jakościowe w każdym lokalu.

Dzięki wdrożeniu systemu centralnych dostaw, franczyzobiorcy dali nam wiele ciekawych informacji. Tak naprawdę to od nich dowiedzieliśmy się, jakie produkty powinny znaleźć się w naszej ofercie. Dzięki temu także problemy z dostawcami - głównie z dystrybutorami - są coraz mniej uciążliwe. W ostatnich 3-4 latach zauważyliśmy znaczny postęp i profesjonalizację ich usług.

- Wybór jakich produktów do skompletowania centralnych dostaw sprawił największy problem?

Największy problem - z resztą do dziś aktualny - sprawił dobór odpowiednich produktów mleczarskich, czyli serów. Jest to dla nas jeden z kluczowych produktów jakościowych. Rynek mleczarski w Polsce jest dość niestabilny i ceny sera wahają się bardzo znacznie na przestrzeni nawet kilku miesięcy. Ponadto często zdarzają się braki konkretnego rodzaju sera w Polsce.

Rynek mleczarski, w tym serowarski pozostają dla nas wyzwaniem. Na szczęście od kilku miesięcy mamy w ofercie produkt dedykowane Da Grasso. Jego jakość jest na oczekiwanym przez nas poziomie.

- Czy chemia gospodarcza też jest w ofercie dedykowanej pizzeriom sieci?

Posiadamy sporą wiedzę na temat środków czyszczących. W związku z tym, rekomendujemy wszystkim franczyzobiorcom wybrane przez nas produkty.

- Czy sprzęty, takie jak piece czy kasy fiskalne, też są rekomendowane przez sieć?

Współpracujemy z kilkoma dostawcami, co pozwoliło przygotować dla franczyzobiorców ofertę pełnego wyposażenia zaplecza pizzerii Da Grasso. Rekomendowane przez nas firmy przygotowują również projekty technologiczne dla lokali. Mamy też dedykowanych dostawców infrastruktury informatycznej. Wszystkie firmy są przez nas sprawdzone, dlatego też z pełnym zaufaniem możemy rekomendować ich usługi naszym partnerom.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (22 394) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 271)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH