Branża rozlewnicza w krajach europejskich
Wojciech Rutkowski, KIG "Przemysł Rozlewniczy"
Niemcy - wskaźniki za 2008 rok
Podobnie jak rok 2007 również miniony rok okazał się trudny dla producentów naturalnych wód mineralnych i wód źródlanych w Niemczech. Większość firm rozlewających wody i napoje produkowane na bazie wody odnotowała spadek sprzedaży. Według informacji udostępnionych przez Verband Deutscher Mineralbrunnen (VDM) sprzedaż wody mineralnej i leczniczej oraz napojów wytwarzanych na bazie wód zmniejszyła się w 2008 r. o 3,9%, osiągając wartość nieco ponad 3,1 mld euro. W ujęciu wolumenowym spadek ten wyniósł 1,1% do poziomu 13,1 mld l. Zmniejszyła się również liczba przedsiębiorstw rozlewających wody i napoje do 211 (w roku 2007 było ich 217).
W przypadku naturalnej wody butelkowanej sprzedaż spadła do poziomu 9,5 mld l (-1,2%). Jeszcze większy spadek odnotowała sprzedaż wód leczniczych, która zmniejszyła się o 7,6% (113,7 mln l). Nadal natomiast wzrastała sprzedaż naturalnych wód mineralnych, wód niegazowanych, gdzie odnotowany został wzrost o 9,4% i ich spożycie osiągnęło w 2009 r. 846,4 mln l.
W przypadku wód nasyconych CO2, ich sprzedaż w 2008 r. spadła o 3,9%. Ze spożyciem 133,8 l na mieszkańca naturalna woda butelkowana pozostaje ciągle preferowanym napojem wśród niemieckich konsumentów, choć spożycie zmniejszyło się w ubiegłym roku w tej kategorii o prawie 3 l. Dalszemu spadkowi ma przeciwdziałać prowadzona przez Niemiecki Związek Producentów - VDM od wiosny bieżącego roku do chwili obecnej kampania społeczna, której celem jest edukacja konsumentów, w szczególności dzieci i młodzieży, w zakresie zalet i korzyści, jakie wynikają z picia naturalnych wód butelkowanych.
Wyraźnie wzrosła sprzedaż napojów orzeźwiających produkowanych na bazie wody mineralnej i aromatów. Ich spożycie zwiększyło się o 2,3% i osiągnęło poziom 152,1 mln l. Istotnie zmniejszyły się obroty producentów napojów zawierających wodę mineralną i sok lub syrop. W tym przypadku odnotowany został spadek o 2,6% (819,1 mln l) oraz tzw. napojów near water i wellness drink, gdzie sprzedaż zmniejszyła się o 12,2% do 331,3 mln l. Wspomnieć trzeba, iż w kategorii naturalnych wód w opakowaniach znaczący był spadek ich importu do Niemiec. Wyniósł on ok. 1,5 mld l, co oznacza spadek rzędu 9,3%. Równie duży był spadek niemieckiego eksportu, który zmniejszył się w ubiegłym roku o 8,3% w porównaniu z 2007 r., osiągając poziom nieco ponad 180 mln l.
- « Poprzednia
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- Następna »
KOMENTARZE
Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!