REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Duży wywiad z wiceprezesem KP SA

  • Autor: Paulina Mroziak, portalspozywczy.pl
  • Data: 11-03-2013, 09:21
Piotr Jurjewicz, wiceprezes Kompanii Piwowarskiej SA - WYWIAD
Piotr Jurjewicz, wiceprezes KP SA; fot. P.Pawłowski / ŻelaznaStudio

Możemy rosnąć, ale musimy tę branżą porządnie zarządzać i stale ją budować oraz rozwijać - mówi w wywiadzie dla serwisu portalspozywczy.pl, Piotr Jurjewicz, wiceprezes Kompanii Piwowarskiej SA.

REKLAMA
Kompania Piwowarska wprowadziła w ostatnim czasie na rynek 11 nowości produktowych. Jakie są plany na ten rok?

W ciągu zaledwie kilkunastu miesięcy wprowadziliśmy 11 nowych produktów po kilku latach, kiedy nasza intensywność działań innowacyjnych była dość ograniczona. Był to więc rok nadrabiania strat. W związku z tym nie jest możliwe, abyśmy w tym roku podobnie intensywnie działali w zakresie nowości produktowych. Mamy przygotowanych kilka pomysłów i będziemy je sukcesywnie realizowali. Na pewno nowa oferta będzie także bardzo ciekawa.

Czy tegoroczne innowacje będą nawiązywać do trendu na piwa smakowe, który obserwowaliśmy w ub.r.?

Oczekuję, że innowacje w tym roku będą poszerzać tzw. sferę smakową piwa i nasza firma zamierza się wpisać w ten trend. Jestem przekonany, że w tym sezonie browary będą wprowadzać nowe piwa smakowe na fali zeszłorocznej mody. Zapewne jest jednak więcej pomysłów na eksperymenty ze smakiem piwa.

Jak na tle wysypu innowacji i nowości prezentują się wyniki sprzedaży piw jasnych pełnych?

Mimo dużej popularności piw smakowych, tradycyjne marki nie ucierpiały - one stanowią trzon rynku i to do nich konsumenci mają zaufanie. I tak np. nasze Tyskie ma za sobą bardzo dobry rok. Wygrani i przegrani to bardziej konsekwencja aktywności marek piwnych w 2012 roku niż mody.
Często bywa tak, że w sklepie, który ma duży asortyment piw, klienci podświadomie nawigują do półek ze znanymi markami i dokonują szybkiego wyboru. W przypadku półek z piwami "ciekawymi", konsument rozgląda się, czyta i zastanawia - jego wybór to pewnego rodzaju eksperyment. W przypadku piw z tej drugiej półki poziom lojalności jest znikomy, dlatego producent musi zachowywać się tak, jakby każdą butelkę warzył dla zupełnie innego konsumenta.

Kompania Piwowarska stara się oferować konsumentom piwa inne i ciekawe, ale zazwyczaj za tymi innowacjami stoi jakaś znana marka. Tak było w przypadku nowej linii piw Książęce.

Czy tego typu działania są prowadzone naprzeciw rozwojowi lokalnych browarów?

Piwa z lokalnych browarów i ich konsumpcja odpowiada trendowi na poszukiwanie lokalnej autentyczności. Nowe smaki to tymczasem poszukiwanie niszy. I w tym przypadku dla konsumentów drugorzędne jest pochodzenie produktu - tu liczy się ten ciekawy, intrygujący, nowy smak. I nowa linia Książęcego ma właśnie do tego nawoływać.

Czy nadchodzi zmierzch mody na lokalne browary?

To zależy od tego jak sobie poradzą browary lokalne w najbliższych miesiącach. Jesteśmy w niezbyt sprzyjającej sytuacji gospodarczej (pesymizm konsumencki, rosnące koszty, nierosnący rynek), a cena realna piwa tak naprawdę nie wzrosła w ciągu ostatnich lat. Dlatego trzeba zastanowić się, jak w tym momencie poradzą sobie lokalne browary...

Jeżeli małe browary zdołają zbudować marki, które pozwolą im zarządzać ceną w taki sposób, aby utrzymać przyzwoity poziom rentowności, to sądzę, że one mogą znaleźć sobie swoje miejsce na rynku. Nie będzie to jednak znacząca część rynku, ponieważ regionalne browary nie mogą się rozrosnąć, gdyż wtedy stracą swój podstawowy atut - swoją lokalność. Jeżeli jakiś gracz nie zdoła zbudować marki i będzie zmuszony w większym stopniu operować ceną pozostając bardzo zależnym od partnerów handlowych, to nie wróżę mu sukcesu.

Lokalne browary nie są obecnie w łatwej sytuacji. Mają przed sobą dużo wyzwań.

Ile procent rynku mogą realnie zgarnąć lokalne browary?

Na tym rynku jest kilka rodzajów małych graczy. Są to np. browary, które produkują lokalne tanie piwa, są ci, którzy próbują budować marki mainstreamowe i ponadregionalne oraz ci, którzy specjalizują się w produkcji określonych rodzajów piw, a także tacy, którzy produkują marki własne dla sieci. Ciężko jest zatem określić, ile udziałów rynkowych mogą zgarnąć lokalne browary.

Kompania Piwowarska nieznacznie podniosła ceny piw pod koniec lata ub.r. Jak będzie wyglądała sytuacja cenowa na rynku w 2013 r.?


Niestety nie mogę zdradzić naszych planów związanych z politykę cenową. Fakt jest jednak taki, że koszty produkcji całej branży rosną, a poziom rentowności nie jest przecież historycznie najwyższy. Te czynniki wskazują jakiś trend. Nie mogę jednoznacznie powiedzieć czy i ewentualnie o ile podniesiemy ceny.

Czy zgadza się Pan z teorią, że polski rynek piwa będzie się kurczył?

Zastanawia mnie ta teza, która od jakiegoś czasu pojawia się w mediach, ponieważ nie widzę powodów, by rynek piwa w Polsce miał się kurczyć. Oczywiście jesteśmy na dość wysokim poziomie jeśli chodzi o spożycie na jednego mieszkańca, ale to nie jest poziom, któryby stanowił wysycenie. Jeżeli jako branża będziemy w stanie zainteresować konsumentów naszymi produktami i zaangażować ich w świat piwa w interesujący sposób, to wzrost jeszcze nastąpi.

Z drugiej strony, jeżeli branża pozwoliłaby na to, by zostać zdominowaną przez promocje cenowe czy walkę na ceny, to wtedy poważnie musiałaby się zmierzyć z ryzykiem kurczenia się rynku, które moim zdaniem byłoby następstwem stopniowej "komodytyzacji". I wtedy naszemu rynkowi byłoby bardzo trudno rozwijać konsumpcję na jednego mieszkańca.

Możemy rosnąć, ale musimy tę branżą porządnie zarządzać i stale ją budować oraz rozwijać!

Czy browary staną się firmami napojowymi? Czy dołączenie napojów do portfolio produktów oferowanych przez firmy piwowarskie jest dobrym rozwiązaniem na rozwój firm piwowarskich?

W branży piwowarskiej koszty wejścia na rynek są dość wysokie, ponieważ trzeba zainwestować w zakład. Jeżeli wykorzystanie mocy produkcyjnych browaru jest wysokie to inwestycja jest rentowna, natomiast jeżeli nie - to koszty utrzymania są wysokie. Myślę, że jest mało prawdopodobne, aby rynkowi gracze podjęli ryzyko uruchomiania nowych mocy produkcyjnych potrzebnych do wytwarzania zupełnie innych produktów. Moim zdaniem bardziej prawdopodobne jest, że browary będą szukały pomysłów na to, jak produkować zupełnie inne produkty na bazie istniejących mocy produkcyjnych.

Na świecie są produkty, które są wytwarzane w oparciu o technologie browarnicze a nie są piwem (np. smakowe piwa bezalkoholowe). To jest możliwe także w naszym kraju, ale nie sądzę, aby tymi napojami były np. napoje gazowane lub soki.

Istnieje także druga strona tematu wejścia browarów na rynek napojowych. Działamy na rynku napojów alkoholowych, czyli branży, która musi działać w sposób niezwykle odpowiedzialny. Pewnych rzeczy nie powinniśmy robić, ponieważ może to być poczytane jako próby dotarcia do takich grup konsumentów, do których nie powinniśmy kierować naszej komunikacji, czyli np. do małoletnich. Jeżeli browar zacząłby produkować napoje gazowane, to do kogo miałby je kierować? Do dzieci?! Wtedy w tym samych rękach skupiałyby się np. badania konsumentów napojów alkoholowych oraz dzieci, a to jest ryzykowne. Mamy wewnętrzną politykę badań, która pozwala nam badać tylko osoby pełnoletnie, które są już konsumentami alkoholu.

Prowadzenie takiego biznesu, który by był zarówno w segmencie alkoholi, jak i napojów bezalkoholowych, stwarza wiele wyzwań w zakresie odpowiedzialności społecznej. Nie jest to niemożliwe, jednak trzeba byłoby wyraźnie oddzielić oba segmenty działalności firmy.

Czy za 10 lat Polacy będą pić inne, lżejsze piwa?

Moim zdaniem - tak. Na światowych rynkach można zaobserwować, że najpopularniejsze piwa stają się bardziej lżejszymi, nie tylko w zakresie zawartości alkoholu, ale także ekstraktu, goryczki, itp. W Stanach Zjednoczonych to jest moda trwająca dziesięciolecia i doprowadziła już do dominacji profilu piwa bardzo lekkiego i "łatwo pijalnego". Tak też się dzieje w innych krajach, więc takie zachowania przyjdą i do nas. Tym bardziej, że na całym rynku spożywczym obserwujemy ekspansję produktów light. I nie jest to tylko fenomen dotyczący wyłącznie obniżonej kaloryczności czy mniejszej zawartości tłuszczu, ale także delikatności smaku. Uważam, że wiąże się to z ewolucją nawyków żywieniowych.
I tak na polskim rynku tracą swą pozycję piwa mocne. W latach 90. XX w. udział piw mocnych w branży osiągał rekordowe poziomy. Dziś cały ten segment ostro traci. A zyskują radlery, które mają o połowę niższą zawartość alkoholu i piwa smakowe, które mają smak pozbawiony goryczki.

Browary przez lata kierowały swą komunikację do mężczyzn... A czy to nie kobiety podsycają modę na lżejsze piwa?

Uważam, że moda na lżejsze piwa to trend niezależny od płci. Świat konsumpcji kobiet i mężczyzn nie jest tak podzielony jak jeszcze 20 lat temu. Teraz dominuje np. model imprezy, podczas których mężczyźni i kobiety spędzają czas razem, a nie obok siebie. Nawyki konsumpcyjne są więc zbliżone.

Czy cydr - nowy pomysł branży sadowniczej i winiarskiej - może zaszkodzić rynkowi piwa w Polsce?

Uważam, że cydr nie może nam zaszkodzić, a nawet może być szansą dla rozwoju branży piwowarskiej. Browary mogą produkować cydr - mają takie moce/instalacje. Cydr jest jednak droższy w produkcji niż piwo, jest obłożony innymi podatkami i podlega dalej idącym ograniczeniom w zakresie reklamy i promocji.

Ten napój alkoholowy pewnie wkrótce pojawi się szeroko na rynku, ale będzie na pewno droższy niż piwo. Istnieje jeszcze przeszkoda w budowaniu świadomości tej kategorii, ponieważ - tak jak inne alkohole - cydru nie można reklamować. A przeciętny Polak raczej nie wie co to jest cydr, więc nawet budowanie świadomości poprzez tzw. "pocztę pantoflową" będzie trudne.

Obecnie cydr można kupić, ale ciężko określić go nowym segmentem, ponieważ jest trudnodostępny, a ceny są bardzo wysokie.

Czy Tyskie z tanka - nowy pomysł KP w gastronomii - jest początkiem ofensywy na segment HoReCa?

To na pewno jest dowód na to, że rozwój gastronomii leży nam na sercu. Gastronomia jest naturalnym środowiskiem dla piwa i podczas serwowania piwa w lokalach, mamy większe możliwości wpływania na to, aby nasz produkt docierał do konsumenta w optymalnych warunkach - w takich jak my byśmy go serwowali.

Puby i restauracje są też takimi miejscami, gdzie możemy "opowiedzieć" konsumentowi o swoich piwach - umieścić na stole lub w lokalu materiały promocyjne czy przeprowadzić akcję marketingową.

Zależy nam na tym, aby gastronomia była istotnym elementem polskiego rynku piwa, ponieważ buduje świadomość marek i kategorii.
Przez ostatnie lata gastronomia w Polsce uczyniła krok wstecz patrząc na jakość lokali z niższej półki.

Co ciekawe, w ciągu ostatnich lat uległy poprawie średnie warunki życia przeciętnego Polaka - mamy choćby większe i lepiej urządzone mieszkania. A więc gastronomia tzw. mainstreamowa wcale nie jest atrakcyjnym miejscem do spędzania czasu w porównania do domu i mieszkania niż choćby 20 lat temu. I to jest obecnie wyzwanie dla gastronomii!

Czy zgadza się Pan z prognozami o wzroście segmentu usług gastronomicznych w Polsce?

Tak, jak najbardziej. Dla nas to jednak nie ma tak dużego znaczenia, ponieważ sprzedaż piwa choćby w lokalach typu fast-food to znikomy procent dochodów firm piwowarskich. Nie jest to miejsce, gdzie możemy w istotny sposób budować nasze marki.

A jak się ma rynek pubów w Polsce?

Udział tego segmentu gastronomii w rynku piwa spadł w ostatnich latach. Polacy coraz chętniej piją w domu piwo, które kupili do okazyjnych cenach w sieciach handlowych i dyskontach. Częściej też spotykają się na imprezach towarzyskich niż w domu.

Dziękuję za rozmowę.

KOMENTARZE: (9)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • lola 24-03-2013, 18:48:
Lenin wiecznie żywy....naprawdę nie ma innych browarów?
  • Ktos z niemiec 23-03-2013, 09:41:
Proponuję wprowadzić do obrotu piwo "chemiczny ali", kp ma ogromne doświadczenie w produkowaniu wyrobów piwopodobnych, które prawdziwego procesu warzenia nie widziały od bardzo wielu lat.
  • lola 20-03-2013, 12:34:
zmieńcie wreszcie ten tekst.nie macie o czym pisać, czy lenistwo redaktorów?

Zobacz wszystkie komentarze (9)

REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (26 202) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 664)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH