Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Polski rynek kawy ulega dynamicznym zmianom

  • Autor: Paulina Mroziak, portalspozywczy.pl
  • Data: 20-02-2013, 14:40
Polski rynek kawy ulega dynamicznym zmianom
Fot. Segafredo Zanetti Poland

Rosnący sektor kawiarniany, coraz większa sprzedaż ekspresów do kaw i rozwój sektora kawy w kapsułkach oraz innowacje czołowych producentów zmieniają polski rynek kawy. Zdaniem ekspertów, za 10-20 lat będzie on wyglądał zupełnie inaczej.

W Polsce kawa należy do grona najważniejszych produktów w koszyku zakupów. Zajmuje czwarte miejsce w rankingu kategorii spożywczych pod względem wartości rocznych obrotów. Wartość całej kategorii dynamicznie rośnie - w roku 2011 odnotowano wzrost o 12,9 proc. w porównaniu do roku poprzedniego. Na rynku kawy królują dwa segmenty: kawa mielona oraz rozpuszczalna. Na kawę mieloną wydawana jest co druga złotówka przeznaczona na zakup tej używki. Niewiele mniej ważna jest kawa rozpuszczalna, na którą przypada 35 proc. wydatków na tę kategorię, i której sprzedaż wciąż rośnie. Równolegle z obu segmentów korzysta ponad 40 proc. konsumentów. Jednak zmiana przyzwyczajeń konsumpcyjnych Polaków i nowe trendy celnie skierowane na rynek Polski, wkrótce mogą całkiem zmienić te statystyki. Zdaniem ekspertów, za 10 - góra 20 lat - krajowy rynek kawy będzie wyglądał zupełnie inaczej.

Euromonitor International szacuje, że w 2012 r. sprzedaż detaliczna kawy wyniesie 108,8 tys. ton, wobec 109,2 tys. ton przed rokiem. Do 2015 r. może spaść do 106,3 tys. ton. Co zatem zmienia branżę?

Kawa w tekturze

Jedną z przyczyn tych zmian jest silny wzrost sektora kawiarnianego. Jak wynika z piątej edycji badania Cafe Monitor ARC Rynek i Opinia, przeprowadzonego wiosną 2012 r., popularność kawiarni sieciowych rośnie - od trzech lat systematycznie przybywa im klientów, dodatkowo coraz więcej z nich deklaruje, że kawiarnie sieciowe to miejsce, w którym najczęściej piją kawę (tak odpowiedziało 63 proc. badanych). Ponadto w kwietniu 2012 r. na pytanie "czy w ciągu ostatniego miesiąca odwiedził(a) Pan/ Pani kawiarnię sieciową?" pozytywnie odpowiedziało 53 proc. ankietowanych Polaków, podczas gdy rok wcześniej było to 50 proc.; w 2010 roku - 48 proc., a w 2009 - 46 proc.

Badanie Cafe Monitor wykazało także, że do najczęściej odwiedzanych kawiarni sieciowych należą niezmiennie: Coffeehaeven, Tchibo, Empik Cafe, Starbucks i Grycan.

Eksperci rynku kawiarnianego twierdzą, że pomimo spowolnienia gospodarczego, w 2013 roku może powstać w Polsce rekordowa liczba sieciowych kawiarni. Do ofensywy przygotowują się Coffeeheaven wspólnie z Costa Coffee (nowy projekt Costa by Coffeeheaven), brytyjska Caffe Nerro we współpracy z Green Coffee (Green Caffe Nero), Empik Cafe pod skrzydłami HDS i Starbucks. Planowany wzrost rynku zachęca inne sieci do ekspansji na polskim rynku. Ponadto punkty z kawą na wynos wstawiane są do saloników prasowych, cukierni, sklepów piekarniczych, do supermarketów i sklepów spożywczych, a także na stacje paliw czy na dworce.

Skąd taka popularność sieciowych kawiarni? - Marże na kawie osiągają średnio około 300 proc. Polacy przyzwyczaili się do cen kawy w kawiarniach. W dużych miastach coraz częściej widzimy na ulicy ludzi z kubkiem kawy sygnowanym logo którejś z sieciowych kawiarni. Kupowanie markowej kawy staje się konwencją, stylem życia i konsumpcja rośnie. Skoro klienci płacą dość wysokie ceny, właściciele ich nie obniżają. Analizy opłacalności biznesu pokazują, że przy obecnym poziomie cen i marż inwestycja w otwarcie lokalu na poziomie 200-300 tysięcy złotych, może zwrócić się już po roku. Na koniec roku 2012 w Polsce ma być około 800 kawiarni. Czyli prawie o 13 proc. więcej niż w roku 2011- komentuje Jarosław Filipek, prezes Codes Strategie Marki.

CENY HURTOWE

KOMENTARZE: (2)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • Zioło 21-02-2013, 10:16:
Całkowita marginalizacja w artykule sprzedaży kawy na stacjach benzynowych, która wg. mojej subiektywnej oceny bije sprzedaż w kawiarniach z kawą na łeb! Badania rynku prowadzone ewidentnie na Marszałkowskiej. Przeprowadźcie je w Koziej Wólce :-), zobaczymy jakie będą wyniki!
  • teemen 21-02-2013, 09:30:
ja widzę spadek konsumpcji na rzecz herbaty, poza tym jakość kawy nie wytrzymuje konkurencji cenowej i jest ona niestety coraz niższa (podobny wpływ na jakość i efekt ma piwo - i od lat).

Zobacz wszystkie komentarze (2)

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (24 444) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 267)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH