Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Rynek mrożonych owoców morza w Polsce

  • rynekrybny.mprfish.com
  • Autor: Tomasz Kulikowski
  • Data: 18-01-2010, 10:12

Na tle konsumentów z Europy Zachodniej, Polacy nie gustują specjalnie w owocach morza. Dopiero kilka ostatnich lat otwiera polski rynek na różnego rodzaju skorupiaki i mięczaki, charakterystyczne jest przy tym, że znacznie lepiej akceptowane są skorupiaki - krewetki, które nie są już uznawane za "robaki" (jak to miało miejsce na początku lat 90.) oraz cieszące się estymą (lecz znane praktycznie wyłącznie z top-restauracji - langusty, homary, kraby).

Znacznie słabiej sprzedają się mięczaki, wśród których popularnością cieszą się głównie kalmary, i coraz częściej akceptowane małże.

Wśród importowanych mrożonek popularnością cieszą się mieszanki frutti di mare (pakowane i luzem) oraz mrożone krewetki (ostatnio coraz częściej oferowane są też krewetki świeże lub rozmrożone). Większość mrożonych krewetek importujemy za pośrednictwem innych krajów UE. W ramach dostaw wewnątrzwspólnotowych sprowadzamy mrożone krewetki o wartości blisko 9,5 mln euro.

Czołowym dostawcą skorupiaków spoza Europy na polski rynek są obecnie: Bangladesz (w 2008 r. dostawy z tego kraju miały wartość 418 tys. euro - import z tego kierunku rośnie bardzo dynamicznie od 3 lat), Indie (315 tys. euro - stabilizacja obrotów w ostatnich latach) i Wietnam (279 tys. euro - dziesięciokrotny wzrost importu w ciągu 3 lat). Nieregularne dostawy skorupiaków otrzymujemy też z: USA, Tajlandii, Indonezji, Kanady, Dubaju, Singapuru i Nigerii.

W imporcie różnych form mięczaków (świeżych, mrożonych, przetworzonych) także dominują dostawy wewnątrzwspólnotowe - głównie z: Niemiec, Hiszpanii, Belgii i Holandii. Spoza UE dostawy mięczaków realizowane są do Polski z: Peru (226 tys. euro), Tajlandii (203 tys. euro), Chin (191 tys. euro), w mniejszym stopniu z Argentyny, Wietnamu, Indonezji i Indii.

Jak widać na wykresie podsumowującym import mrożonych skorupiaków i mięczaków (dane Eurostat) po trzech latach rozwoju tego rynku (2005-2007), w roku ubiegłym zanotowano regres. W cenach z granicy wartość rynku mrożonych frutti di mare wynosi obecnie 12,5 mln euro (co odpowiada ok. 4500 ton).

Na rynku operuje kilkanastu dystrybutorów. Najbardziej widoczne są w handlu detalicznym mrożone owoce morza pod markami, należącymi do firm: Abramczyk, Wilbo, Nord Capital, Viciunai, BK-Food, Krymar, Frosta i Graal - potwierdza to panel Focus Research Polska. Głównym kanałem dystrybucji jest jednak sektor HoReCa (z mocnym udziałem spółki Kuchnie Świata). Wilbo, które należało do prekursorów rynku mrożonych owoców morza wprowadziło w 2008 r. na rynek około 500 ton frutti di mare, o wartości 8,8 mln zł. W pierwszym półroczu br. sprzedaż owoców morza przez Wilbo wyniosła 4,2 mln zł i była o 13% niższa niż w analogicznym okresie ub.r.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 606) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.