Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Rynek mrożonych owoców morza w Polsce

  • rynekrybny.mprfish.com
  • Autor: Tomasz Kulikowski
  • Data: 18-01-2010, 10:12

Na tle konsumentów z Europy Zachodniej, Polacy nie gustują specjalnie w owocach morza. Dopiero kilka ostatnich lat otwiera polski rynek na różnego rodzaju skorupiaki i mięczaki, charakterystyczne jest przy tym, że znacznie lepiej akceptowane są skorupiaki - krewetki, które nie są już uznawane za "robaki" (jak to miało miejsce na początku lat 90.) oraz cieszące się estymą (lecz znane praktycznie wyłącznie z top-restauracji - langusty, homary, kraby).

Znacznie słabiej sprzedają się mięczaki, wśród których popularnością cieszą się głównie kalmary, i coraz częściej akceptowane małże.

Wśród importowanych mrożonek popularnością cieszą się mieszanki frutti di mare (pakowane i luzem) oraz mrożone krewetki (ostatnio coraz częściej oferowane są też krewetki świeże lub rozmrożone). Większość mrożonych krewetek importujemy za pośrednictwem innych krajów UE. W ramach dostaw wewnątrzwspólnotowych sprowadzamy mrożone krewetki o wartości blisko 9,5 mln euro.

Czołowym dostawcą skorupiaków spoza Europy na polski rynek są obecnie: Bangladesz (w 2008 r. dostawy z tego kraju miały wartość 418 tys. euro - import z tego kierunku rośnie bardzo dynamicznie od 3 lat), Indie (315 tys. euro - stabilizacja obrotów w ostatnich latach) i Wietnam (279 tys. euro - dziesięciokrotny wzrost importu w ciągu 3 lat). Nieregularne dostawy skorupiaków otrzymujemy też z: USA, Tajlandii, Indonezji, Kanady, Dubaju, Singapuru i Nigerii.

W imporcie różnych form mięczaków (świeżych, mrożonych, przetworzonych) także dominują dostawy wewnątrzwspólnotowe - głównie z: Niemiec, Hiszpanii, Belgii i Holandii. Spoza UE dostawy mięczaków realizowane są do Polski z: Peru (226 tys. euro), Tajlandii (203 tys. euro), Chin (191 tys. euro), w mniejszym stopniu z Argentyny, Wietnamu, Indonezji i Indii.

Jak widać na wykresie podsumowującym import mrożonych skorupiaków i mięczaków (dane Eurostat) po trzech latach rozwoju tego rynku (2005-2007), w roku ubiegłym zanotowano regres. W cenach z granicy wartość rynku mrożonych frutti di mare wynosi obecnie 12,5 mln euro (co odpowiada ok. 4500 ton).

Na rynku operuje kilkanastu dystrybutorów. Najbardziej widoczne są w handlu detalicznym mrożone owoce morza pod markami, należącymi do firm: Abramczyk, Wilbo, Nord Capital, Viciunai, BK-Food, Krymar, Frosta i Graal - potwierdza to panel Focus Research Polska. Głównym kanałem dystrybucji jest jednak sektor HoReCa (z mocnym udziałem spółki Kuchnie Świata). Wilbo, które należało do prekursorów rynku mrożonych owoców morza wprowadziło w 2008 r. na rynek około 500 ton frutti di mare, o wartości 8,8 mln zł. W pierwszym półroczu br. sprzedaż owoców morza przez Wilbo wyniosła 4,2 mln zł i była o 13% niższa niż w analogicznym okresie ub.r.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (23 793) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 267)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH