Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Społecznie świadome znakowanie

  • Autor: Wojciech Rutkowski - Kwartalnik Źródło
  • Data: 06-01-2009, 21:44

W europejskich krajach wysoko rozwiniętych widoczna jest rosnąca presja wywierana przez różne gremia na producentów artykułów spożywczych i ich dystrybutorów dotycząca rzetelnego informowania konsumentów odnośnie efektów zdrowotnych i odżywczych produktów, ich wpływu na środowisko oraz ochronę zwierząt i warunki pracy.

Informacje tego typu czasami pojawiają się na opakowaniach w formie specjalnych etykiet, których celem jest podniesienie świadomości społecznej konsumenta. Tego typu etykiety odróżniają się wyraźnie od "etykiet jakościowych" (np. "różowa etykieta" na francuskiej wołowinie), ponieważ ich zadaniem jest zachęcanie indywidualnego konsumenta do dokonania wyboru przyjaznego dla społeczności (np. wybór towaru sprzyjającego ochronie środowiska naturalnego).

Pierwsze próby społecznie świadomego znakowania artykułów spożywczych podjęte zostały w Wielkiej Brytanii i koncentrowały się one głównie na uczciwej konkurencji i ochronie zwierząt. Ostatnio istotnie rozszerza się w różnych kręgach debata na temat ich stosowania. W szczególności w kontekście emisji gazów cieplarnianych przez gospodarstwa domowe, łańcucha dystrybucyjnego, bioróżnorodności, uczciwej konkurencji oraz zużycia wody. Niektórzy eksperci argumentują, że specyficzne znakowanie jest niezbędne na artykułach spożywczych, ponieważ informuje precyzyjnie konsumenta o społecznych i środowiskowych uwarunkowaniach całego łańcucha dystrybucyjnego (from farm to fork), co znalazło równie swoje odbicie w specjalnym opracowaniu Komisji Europejskiej w 2006 r.

Grupa dystrybutorów i producentów w Wielkiej Brytanii oraz dystrybutorów francuskich podjęła ostatnio inicjatywę mającą na celu informowanie konsumentów o poziomie emisji gazów cieplarnianych związanych z wytwarzaniem produktów spożywczych.

Implementacja takiego programu jest obecnie przedmiotem szerszej dyskusji. Niektórzy jego przeciwnicy uważają, że jednym aspektem jest informacja na ten temat, drugim zaś istniejące zaniedbania w rozwiązywaniu tego problemu. Jako alternatywę niektórzy eksperci proponują zmodyfikowany sposób znakowania - omni-normy dla żywności, czyli kompleksowy, zintegrowany system znakowania wszystkich dostępnych informacji w zakresie ochrony środowiska, zdrowia i społecznych elementów związanych z produkcją żywności.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

  • 10.

    JUBILEUSZOWA EDYCJA 14-16 maja 2018, Katowice • Spodek i MCK • Metropolia GZM

Pobierz aplikację EEC
WIĘCEJ

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 465) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.