REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Wywiad z Julianem Pawlakiem, prezesem Krajowej Unii Producentów Soków

  • Autor: Paulina Mroziak, portalspozywczy.pl
  • Data: 09-09-2011, 11:35
Wywiad z Julianem Pawlakiem, prezesem Krajowej Unii Producentów Soków
Julian Pawlak, prezes KUPS

O stagnacji na rynku soków, podwyżkach cen oraz prognozach dla całego semgnetu soków, nektarów i napojów owocowych, rozmawiamy z Julianem Pawlakiem, prezesem Krajowej Unii Producentów Soków (KUPS).

REKLAMA
W ostatnim czasie rynek soków, nektarów oraz napojów owocowych (SNN) ostro wyhamował. Jak - Pana zdaniem - w najbliższym czasie będzie się zachowywał? Czy jest szansa na odbudowanie pozycji?

Rynek ten zaczął wyhamowywać w 2009 r. i trudno oszacować, jak dalej będzie się zachowywał. Chcielibyśmy, aby wrócił do stabilnego poziomu. Potencjał do rozwoju jest spory, co pokazały lata 2004-2009, w którym to okresie rynek wzrósł o około 40 proc. Pozostałe napoje poza wodą miały wtedy o wiele mniejsze wzrosty. Już pierwsza połowa 2011 r. daje nam nadzieję na stabilizację spożycia.

Jakie są przyczyny spadku tego segmentu?

Oprócz tak oczywistych jak niepokoje na rynkach finansowych, kryzysy dużych gospodarek czy ich bankructwa, przyczyną zahamowania segmentu soków, nektarów i napojów owocowych są: nasycenie rynku oraz cena - wyższa niż w przypadku innych napojów, która ma istotny wpływ na popyt.

Na wzrost cen wpływają niezależne od producentów czynniki. W ostatnim czasie borykają się oni z bardzo wysokim wzrostem kosztów, które spowodowane są głównie podwyżkami cen energii, opakowań, transportu, innych usług oraz surowców. W ubiegłym sezonie zbiory owoców i warzyw na świecie (głównie pomarańczy i jabłek) były o wiele słabsze niż dotychczas, co wywołało wzmożone zainteresowanie spekulantów i wzrost cen. Niestety w tym roku tendencja ta jest kontynuowana.

A jak będzie w najbliższym czasie zachowywać się cena soków, nektarów i napojów owocowych?

Producenci starają się odwlekać podwyżki, ale pracują na niezbyt wysokiej marży, więc są one nieuniknione. Niewielkie wzrosty cen już odnotowaliśmy, ale konsumenci powinni się spodziewać jeszcze kilkuprocentowych podwyżek do końca roku. Oczywiście, niektórzy producenci starają się odwrócić uwagę od ceny, modyfikując asortyment. Wtedy przechodzą np. z soków na nektary, wprowadzają innowacyjne produkty, mieszanki smakowe lub zmieniają opakowania.

Jakie inne segmenty napojowe zagrażają sokom, nektarom i napojom owocowym?

Moim zdaniem nastąpiło niewielkie przesunięcie na korzyść napojów niegazowanych "nie-sokowych", które są o wiele tańsze, a - niestety - nie wszyscy konsumenci czytają etykiety i dostrzegają różnice w składzie, wpływające na zdrowie i kondycję człowieka.

KOMENTARZE: (1)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • Taxi-gsm 26-09-2011, 10:49:
Panie Prezesie Pawlak, z sokami jak margaryną, telewizorami LCD, piwem itd, itp.wzrost kiedyś się kończy, a mówić o potencjale można, bo to taka mało kosztowna zabawa intelektualna.
p.s.
soki i nektary też nie zawsze są "zdrowe" !

Zobacz wszystkie komentarze (1)

REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (28 952) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 664)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH