Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

15 marca obchodzony jest Światowy Dzień Konsumenta

  • Autor: PAP
  • Data: 13-03-2015, 12:26

Prawo do informacji, wyboru, bezpieczeństwa i reprezentacji - to cztery prawa konsumentów sformułowane w 1962 r. przez Johna F. Kennedy'ego. W rocznicę jego przemówienia obchodzony jest Światowy Dzień Konsumenta.

Skuteczna ochrona konsumentów jest jednym z istotnych zadań realizowanych przez UOKiK. Prowadzone analizy, postępowania, wydawane decyzje, wezwania do zaniechania naruszeń oraz monitoring produktów czy usług mają na celu zwiększenie ochrony klientów. Zrozumiałe, czytelne i jednoznaczne - takie powinny być reklamy i oferty produktów finansowych, w tym kredytów konsumenckich. W Światowy Dzień Konsumenta UOKiK przypomina o standardach w reklamowaniu usług finansowych.

Punktem wyjścia do dyskusji są wstępne wyniki badań reklam usług finansowych, które UOKiK przeprowadził pod koniec 2014 roku. Z analizy reklam 28 instytucji finansowych: banków, firm pożyczkowych, SKOK-ów, pośredników wynika, że nie zawsze przekazy jasno i rzetelnie informują o warunkach oferty. Powtarzającym się problemem jest ich nieczytelność - zrozumienie warunków oferty utrudnia m.in. zbyt mała czcionka, którą są napisane istotne informacje m.in. o kosztach kredytu i krótki czas ich wyświetlania. Ponadto, w reklamach brakowało informacji o oprocentowaniu, o rzeczywistej rocznej stopie oprocentowania, o kosztach kredytu. W związku z tym, UOKiK ma zastrzeżenia do tego, czy konsument oglądający reklamę jest w stanie zapoznać się z rzeczywistą treścią oferty i czy po jej obejrzeniu wie, jakie koszty będzie musiał ponieść.

Obecnie UOKiK przygląda się także reklamom polis z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym (UFK) stosowanym przez 19 przedsiębiorców. Zastrzeżenia wzbudza m.in. brak informacji o ryzyku finansowym, a co za tym idzie możliwości utraty oszczędności, brak danych o opłatach, a podkreślanie wyłącznie korzyści z zawarcia umowy.

Z okazji Światowego Dnia Konsumenta UOKiK chciałby także przypomnieć instytucjom finansowym o potrzebie samoregulacji w zakresie przekazów reklamowych - opracowania kodeksu dobrych praktyk, który byłby przestrzegany przez wszystkich przedsiębiorców z branży. W taki sposób standardy w reklamowaniu usług finansowych byłyby zachowane, co ułatwiłoby konsumentom porównanie ofert.

Światowy Dzień Konsumenta obchodzony jest 15 marca, ponieważ tego dnia w 1962 roku miało miejsce przełomowe orędzie Johna F. Kennedy'ego, w którym prezydent USA sformułował cztery podstawowe prawa konsumentów do: informacji, wyboru, bezpieczeństwa i reprezentacji. Co roku UOKiK, Inspekcja Handlowa, organizacje pozarządowe, rzecznicy konsumentów włączają się w jego organizację. Zapraszamy do obejrzenia transmisji z debaty organizowanej w UOKiK. Porady dla konsumentów

WIĘCEJ INFORMACJI

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (22 015) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 271)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH