Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Badanie: dla 39,4 proc. małych i średnich firm najważniejsze przetrwanie

  • Autor: PAP
  • Data: 27-12-2011, 15:12

Dla 39,4 proc. małych i średnich firm najważniejsze jest utrzymanie się na rynku. Dopiero na następnych miejscach znalazły się cele dotyczące rozwoju firmy - wynika z badań przeprowadzonych przez Polską Konfederację Pracodawców Prywatnych Lewiatan.

Następne ważne cele to w kolejności: wzrost sprzedaży (20,4 proc.), wzrost zysku (14,7 proc.), zapewnienie pracy i dochodów właścicielowi i jego rodzinie (11,3 proc.), wzrost udziału w rynku (11 proc.), wzrost wartości rynkowej przedsiębiorstwa (2,5 proc.).

Dla porównania - tylko dla 19,3 proc. dużych firm (zatrudniających powyżej 250 pracowników) celem strategicznym jest przetrwanie na rynku. W tej grupie najważniejszy okazał się wzrost udziału w rynku (25,1 proc.); istotny jest także wzrost sprzedaży (21,6 proc.), zysku (17,3 proc.), wartości rynkowej (12,4 proc.). Na inne cele wskazało 4,3 proc. firm.

"To, że tak wiele małych i średnich firm jest głównie nastawionych na przetrwanie nie oznacza, że są one w złej kondycji. Chodzi o to, że wiele z nich działa na tzw. rynkach schyłkowych, które raczej nie będą się rozwijać. Mam tu na myśli usługi w tradycyjnym znaczeniu, np. krawieckie czy szewskie" - powiedziała PAP główna ekonomistka PKPP Lewiatan dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek.

Dodała, że tym kontekście nie powinno dziwić, że celem strategicznym tego typu firm może być zapewnienie pracy i dochodów właścicielowi i jego rodzinie, gdyż są to często małe rodzinne firmy, które po prostu chcą się utrzymać ze swojej działalności.

Z badań wynika, że na rynkach określonych jako zmniejszające się oraz ustabilizowane, na których popyt nie rośnie, działa najwięcej mikrofirm (zatrudniających do 9 pracowników) oraz małych firm (zatrudniających 10-49 pracowników). Średnie firmy (zatrudniające 50-249 pracowników) rozwijają się głównie na rosnących rynkach.

"Z naszych badań wynika, że im większa firma, tym silniej nastawiona jest na rozwój" - podkreśla Starczewska-Krzysztoszek.

Wzrost udziału w rynku jest celem strategicznym dla 29,6 proc. średnich firm, dla 17,7 proc. małych firm i tylko dla 9,9 proc. mikrofirm - wynika z przeprowadzonych badań.

Badanie zostało przygotowane przez PKPP Lewiatan w ramach projektu "Monitoring kondycji sektora MSP w latach 2010-2012", które było współfinansowane ze środków unijnych w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, a zrealizowane przez CBOS (15-19 sierpnia 2011 r.) na ogólnopolskiej próbie ponad 1500 aktywnych przedsiębiorstw prywatnych.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 386) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.