Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

CBOS: Polacy najbardziej cenią zdrowie i szczęście rodzinne

  • Autor: PAP
  • Data: 09-07-2010, 15:08

Największymi wartościami dla Polaków są: zdrowie, szczęście rodzinne, uczciwe życie i szacunek innych ludzi - wynika z sondażu CBOS, którego wyniki PAP otrzymała w piątek. Największy wpływ na kształtowanie poglądów miały własne przemyślenia i rodzice.

Najważniejszą wartością dla respondentów jest zdrowie (za ważne uważa je 97 proc.), szczęście rodzinne (95 proc. respondentów). Istotne są dla nich także: uczciwość (95 proc.) i szacunek innych ludzi (94 proc.). Na następnych miejscach jest: spokój (ważny dla 91 proc. ankietowanych), pomyślność ojczyzny (84 proc.), przyjaciele (84 proc.).

Dla dwóch trzecich respondentów ważna jest wiara religijna (66 proc.), udział w demokratycznym życiu społeczno-politycznym (62 proc.) oraz kontakt z kulturą (61 proc.). Ponad połowa badanych (51 proc.) ceni wartości materialne: dobrobyt i bogactwo, a dwie piąte (41 proc.) życie pełne przygód i wrażeń. W sondażu można było wskazać więcej niż jedną wartość.

Kobiety częściej niż mężczyźni podkreślają znaczenie wiary, zdrowia i szczęścia rodzinnego. Mężczyźni częściej zwracają uwagę na spokój oraz grono przyjaciół. Najmłodsi ankietowani częściej podkreślają znaczenie wykształcenia, przyjaciół, dobrobytu oraz przygód i wrażeń. Do najważniejszych wartości zaliczają wolność głoszenia poglądów. Mieszkańcy wsi bardziej cenią wiarę religijną, szacunek innych ludzi oraz uczciwe życie. Mieszkańcy miast szczególnie podkreślają znaczenie zdrowia, spokoju, pracy zawodowej, przyjaciół oraz możliwości swobodnego głoszenia poglądów.

Wśród wartości cenionych w codziennym życiu ankietowani wymieniali uczciwość (76 proc.) i miłość rodzinną (72 proc.), pracowitość (61 proc.) oraz szacunek dla drugiego człowieka (53 proc.). Dla jednej trzeciej ankietowanych (34 proc.) bardzo ważna jest tolerancja, a nieco ponad jedna czwarta podkreśla znaczenie religijności (29 proc.), wierności partnerowi (25 proc.), przestrzegania prawa (23 proc.) oraz prawdomówności (22 proc.). Najrzadziej respondenci przypisują znaczenie patriotyzmowi (17 proc.), korzystaniu z życia (9 proc.), przebojowości (4 proc.) oraz sprytowi (4 proc.). Także w tym pytaniu można było wskazać więcej niż jedną wartość.

W porównaniu z rokiem 2005 respondenci rzadziej wskazywali na miłość rodzinną jako wartość dla nich najważniejszą i szacunek dla drugiego człowieka (spadek wskazań po 9 punktów procentowych), pracowitość (spadek o 8 punktów), religijność i prawdomówność (spadek po 5 punktów). Jedyną cechą, która zyskała na znaczeniu jest patriotyzm (wzrost o 3 punkty).

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (21 973) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 270)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH