Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

CBOS: Społeczne zaangażowanie wykazuje jedynie 36 proc. Polaków

  • Autor: PAP
  • Data: 05-03-2010, 18:05

Wśród Polaków wzrasta przekonanie o potrzebie wspólnego działania na rzecz społeczności lokalnych i osób potrzebujących, jednak społeczne zaangażowanie wykazuje jedynie nieco ponad jedna trzecia dorosłych Polaków - wynika z badania CBOS.

Sondaż CBOS miał ocenić poziom zaufania Polaków w życiu prywatnym i sferze publicznej oraz zbadać, w jakim stopniu sprzyja ono otwartości na problemy innych oraz gotowości do wspólnego działania.

Z badań CBOS wynika, że zaufanie jest na ogół tym powszechniejsze i silniejsze, im bliższe relacje wiążą badanych z omawianymi grupami. Najczęściej obdarzana jest nim najbliższa rodzina (96 proc.), a potem znajomi (90 proc.), dalsi krewni (87 proc.), współpracownicy (84 proc.) oraz sąsiedzi (74 proc.), proboszcz parafii (69 proc.) i lokalni społecznicy (60 proc.).

Respondenci opowiadają się raczej za zachowaniem ostrożności w stosunkach z innymi ludźmi (72 proc.) niż za zbytnią otwartością na nieznajomych. O tym, że większości ludzi można ufać, jest przekonany obecnie tylko co czwarty ankietowany (26 proc.).

Zdaniem CBOS, filozofia ograniczonego zaufania w relacjach z innymi w coraz większym stopniu dotyczy również instytucji i organizacji funkcjonujących w społeczeństwie. Zaufanie w sferze publicznej jest wprawdzie wciąż dość wysokie, jednak istotnie niższe niż jeszcze dwa lata temu. W porównaniu z sytuacją z 2008 roku najwięcej straciły w tym wymiarze takie instytucje jak rząd (spadek o 25 punktów), telewizja (spadek o 20 punktów), parlament (spadek o 18), gazety (spadek o 17), sądy (spadek o 15), partie polityczne (spadek o 14), a także Unia Europejska, władze lokalne oraz związki zawodowe (po 13).

Szczególnie dużym zaufaniem Polaków cieszą się niezmiennie organizacje charytatywne. Zdecydowana większość badanych ufa Wielkiej Orkiestrze Świątecznej Pomocy (88 proc.), Caritasowi (82 proc.) i PCK (78 proc.).

Z badań przeprowadzonych przez CBOS wynika, że trudno jeszcze mówić o silnym społeczeństwie obywatelskim w Polsce. Społeczne zaangażowanie - w ramach organizacji obywatelskich lub poza nimi - wykazuje jedynie nieco ponad jedna trzecia dorosłych Polaków (36 proc.).

Jak wynika z badań, im chętniej respondenci angażują się w różne formy pomocy potrzebującym, tym większą cechują się otwartością na innych ludzi oraz na różnego rodzaju instytucje działające w społeczeństwie. CBOS zwraca jednak uwagę, że trudno przesądzić o kierunku tych zależności - a więc czy to społeczne zaangażowanie wpływa na zwiększony poziom zaufania, czy też większa otwartość w sferze prywatnej i publicznej sprzyja podejmowaniu działań na rzecz własnej społeczności oraz osób potrzebujących.

Badanie "zaufanie społeczne" przeprowadzono w dniach 7-13 stycznia na reprezentatywnej losowej próbie 1052 dorosłych mieszkańców Polski.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 606) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.