Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Komisja zbada metodologię sondaży przedwyborczych

  • Autor: PAP
  • Data: 28-07-2010, 15:59

Okoliczności powstania dużych rozbieżności w sondażach w ostatnich wyborach prezydenckich zbada komisja ds. oceny metodologii badań przedwyborczych. Komisję, której przewodniczy prof. Henryk Domański z PAN, powołała Organizacja Firm Badania Opinii i Rynku.

W pierwszej turze wyborów prezydenckich widzowie poszczególnych stacji telewizyjnych otrzymali znacząco różne wyniki sondażowe. Podawana różnica między Bronisławem Komorowskim a Jarosławem Kaczyńskim wynosiła od ponad 5 do ponad 12 punktów procentowych. Najbliższy prawdziwym wynikom wyborów sondaż TNS OBOP dla TVP dawał Komorowskiemu 41,2 proc. głosów, a Kaczyńskiemu - 35,8 proc. Z kolei z sondażu MB SMG/KRC dla TVN wynikało, że Komorowski uzyskał 45,7 proc. głosów, a Kaczyński 33,2 proc. Zgodnie z sondażem Homo Homini dla Polsatu Komorowski otrzymał 44,5 proc. głosów, a Kaczyński 34,3 proc. Oficjalne wyniki pierwszej tury wyborów były następujące: Bronisław Komorowski uzyskał 41,54 proc. głosów, a Jarosław Kaczyński - 36,46 proc.

"W związku z klimatem, który powstał wokół sondaży wyborczych w wyborach prezydenckich 2010 r., Organizacja Firm Badania Opinii i Rynku (OFBOR) zainspirowała powołanie niezależnej komisji do spraw oceny metodologii badań przedwyborczych" - napisano w komunikacie rozesłanym w środę do mediów.

Komisji przewodniczyć będzie prof. dr hab. Henryk Domański - dyrektor Instytutu Filozofii i Socjologii Polskiej Akademii Nauk (IFIS PAN). Pokieruje on pracą kilkuosobowej grupy ekspertów Instytutu, która działać będzie we współpracy z wykonawcami sondaży przedwyborczych zrzeszonych w OFBOR. "Komisja została powołana we wtorek, ale jej dokładny skład osobowy znany będzie za kilka dni. Przedstawicielem OFBOR w Komisji będzie Łukasz Mazurkiewicz, prezes zarządu OFBOR w latach 2005 - 2009. Pozostałymi członkami komisji będą pracownicy Instytutu Filozofii i Socjologii PAN" - powiedział PAP Tomasz Sławiński z OFBOR.

Komisja prześledzi wszystkie informacje dotyczące przebiegu i rezultatów sondaży realizowanych przed wyborami prezydenckimi 2010 r., które są dostępne publicznie m.in. na stronie internetowej poświęconej prezentacji wyników badań przedwyborczych prowadzonych przez firmy należące do OFBOR (http://www.wybory2010.ofbor.pl/wyniki-sondazy-przedwyborczych/), a także informacje ujawnione na prośbę ekspertów przez firmy wykonujące sondaże. Komisja stawia sobie za zadanie postawienie hipotez dotyczących źródeł błędów w oszacowaniu poparcia kandydatów w wyborach prezydenckich 2010 r.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 294) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.