Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu

Naukowcy: Siemię lniane pomaga walczyć z nadwagą

Fermentacja błonnika zawartego w siemieniu lnianym zmienia florę bakteryjną jelit, poprawiając zdrowie i chroniąc przed otyłością - wynika z badań opublikowanych przez "American Journal of Physiology-Endocrinology and Metabolism".

Naukowcy: Siemię lniane pomaga walczyć z nadwagą
fot. shutterstock

Naukowcy z Uniwersytetu Kopenhaskiego i Uniwersytetu w Göteborgu badali cztery grupy gryzoni - pierwsza spożywała standardowy pokarm zawierający 4,6 proc. błonnika sojowego (grupa kontrolna), druga - pokarm wysokotłuszczowy bez zawartości błonnika, trzecia - pokarm wysokotłuszczowy zawierający 10 proc. błonnika celulozowego, a czwarta - pokarm wysokotłuszczowy zawierający 10 proc. błonnika z siemienia lnianego.

Badacze mierzyli ilość wdychanego przez myszy tlenu, produkowanego dwutlenku węgla, a także ilość spożywanej karmy oraz wody i wydatkowanie energii. Pod koniec obserwacji przeprowadzono także testy tolerancji glukozy. Po upływie 12 tygodni pobrano próbki z jelita ślepego gryzoni, aby porównać skład mikrobiomu.

U gryzoni spożywających pokarm o wysokiej zawartości tłuszczu bez zawartości błonnika występowało mniej bakterii związanych z lepszym zdrowiem metabolicznym, mniej pożytecznych krótkołańcuchowych kwasów tłuszczowych oraz więcej bakterii związanych z podwyższonym ryzykiem otyłości. W grupach, których wysokotłuszczowe pożywienie było wzbogacone w błonnik (celulozowy i z siemienia lnianego) parametry te były znacznie korzystniejsze.

Grupa, w której karmie zawarty był błonnik z siemienia lnianego była bardziej aktywna fizycznie i mniej przybrała na wadze niż pozostałe myszy spożywające pokarm wysokotłuszczowy. W grupie tej wzrósł poziom pozytywnych bakterii Bifidobacterium i Akkermansia. Dodatek siemienia lnianego poprawiał także regulację poziomu glukozy oraz zwiększał ilość korzystnych kwasów tłuszczowych do poziomu porównywalnego z grupą kontrolną.

"Nasze wyniki sugerują, że spożywanie błonnika z siemienia lnianego wpływa na metabolizm poprzez zwiększenie wydatkowania energii i zmniejszanie ryzyka otyłości, a także poprzez poprawę tolerancji glukozy. Dalsze analizy powinny pomóc ustalić rolę poszczególnych bakterii oraz lepiej zrozumieć mechanizm działania błonnika z siemienia lnianego" - podsumowują autorzy.

więcej informacji:

siemię lniane RSS ALERT    /    żywność RSS ALERT    /    naukowcy RSS ALERT    /    otyłość RSS ALERT

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.172.234.236