Naukowcy: Wino może być dobre dla zębów

• Data: 23-02-2018, 09:31
Naukowcy: Wino może być dobre dla zębów
Fot. shutterstock

Zawarte w czerwonym winie polifenole mogą chronić jamę ustną przed szkodliwymi bakteriami - informuje “Journal of Agricultural and Food Chemistry”.

Wyniki wcześniejszych badań sugerowały, że będące antyoksydantami polifenole między innymi obniżają ryzyko chorób serca oraz cukrzycy, ponieważ chronią organizm przed szkodliwymi wolnymi rodnikami. Pojawiły się też teorie, zgodnie z którymi ich dobroczynne działanie wynika z wpływu na "dobre" bakterie w jelicie.

Nowe badania sugerują, że polifenole z wina zawierają również substancje zapobiegające próchnicy oraz chorobom dziąseł. Naukowcy z Madrytu i Walencji porównali wpływ dwóch polifenoli występujących w czerwonym winie z ekstraktami z pestek winogron oraz czerwonego wina na szkodliwe bakterie: Porphyromonas gingivalis, Fusobacterium nucleatum i Streptococcus mutans. Bakterie te przywierają do zębów i dziąseł, przyczyniając się do powstawania płytki nazębnej, ubytków oraz chorób dziąseł.

Jak się okazało, zarówno polifenole z wina, jak i ekstrakty zmniejszyły zdolność bakterii do przywierania do ludzkich komórek (fibroblastów), jednak polifenole - kwas kawowy oraz kwas p-kumarowy - okazały się skuteczniejsze. Jeszcze większa skuteczność przeciwko szkodliwym bakteriom wykazywały w połączeniu ze Streptococcus dentisani - probiotycznymi bakteriami, obecnymi w jamie ustnej.

Autorzy zastrzegają, że ich odkrycie bynajmniej nie jest argumentem za piciem większych ilości czerwonego wina. Nadmierne spożycie alkoholu raczej zwiększa bowiem ryzyko chorób. Naukowcy zdają też sobie sprawę z ograniczeń własnych badań - dotyczą one wpływu na hodowane poza organizmem ludzkie komórki, symulujące tkankę dziąsła. Trzeba też ustalić, w jaki sposób hamowany jest rozwój bakterii - być może odgrywają tu rolę produkty rozpadu polifenoli.

Oprócz wina, rozmaite polifenole można znaleźć także w kawie, zielonej i czarnej herbacie, sokach owocowych, fasoli i wielu owocach.

KOMENTARZE: (1)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

• ores 23-02-2018, 16:47:
Pomóżmy odrodzić się Browarowi Fuhrmann w Połczynie-Zdroju !!! Sprawmy aby legendarne Piwo Połczyńskie powróciło na Pomorze.
Do dnia dzisiejszego czeski nabywca spółki - Browary Lobkovicz nie podały oficjalnego powodu odstąpienia od transakcji przejęcia Browaru Fuhrmann.
Skutki były tragiczne i doprowadziły do rocznej przerwy w produkcji piwa w połczyńskim browarze.
Naraziły też na straty wielu dostawców i wpędziły w nędzę wielu pracowników.

Zobacz wszystkie komentarze (1)