REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Państwo planuje wesprzeć eksport sektora MŚP

  • wnp.pl
  • Autor: wnp.pl
  • Data: 18-11-2014, 18:44

Ministerstwo Skarbu Państwa i Bank Gospodarstwa Krajowego pracują nad powołaniem Funduszu Ekspansji Zagranicznej, który będzie wspierał inwestycje polskich małych i średnich firm poza granicami kraju. Na początku na wsparcie zostanie przeznaczone 100 mln zł, a w perspektywie siedmiu lat kapitał funduszu może wzrosnąć do 1,5 mld zł.

REKLAMA

Kryzys za wschodnią granicą to problem wielu polskich firm - z Ukrainą handlowało 12 tys. firm z Rosją 9 tys. Dziś, nie tylko na skutek sankcji, ale przede wszystkim załamania gospodarek w tamtych krajach, przeżywają one poważne problemy. Co ciekawe, w statystykach tego kryzysu nie widać. We wrześniu eksport wzrósł o 5,5 proc., osiągając 14 251 mln euro, czyli poziom najwyższy od października 2013 r. - Polscy eksporterzy poradzili sobie z embargiem i dywersyfikują kierunki handlu - twierdzi Wiktor Wojciechowski, główny ekonomista Plus Banku.

Nie zmienia to jedna faktu, że resort gospodarki szuka nowych rynków zbytu, zwłaszcza dla polskiej żywności bo to ta branża najbardziej ucierpiała na zamieszaniu za wschodnią granicą. W nowym programie ministerstwa celowniku znalazło się dziesięć krajów: sześć azjatyckich i cztery europejskie, które resort uznał za szczególnie obiecujące. Są to: Azerbejdżan, Indie, Indonezja, Mongolia, Wietnam, Malezja, Turkmenistan oraz Chorwacja, Serbia, Bośnia i Hercegowina i Macedonia. - Musimy dywersyfikować kierunki naszego eksportu, bo zaburzenia w handlu z Rosją mogą potrwać przez jakiś czas - stwierdziła wiceminister gospodarki Ilona Antoniszyn-Klik.

Można to uznać za działanie doraźne, ale to element większej, proeksportowej strategii. - Chcemy by do 2020 roku liczba eksportujących firm zwiększyła się dwukrotnie, a udział eksportu w PKB wzrósł do 60 proc. - zapowiedział wicepremier i minister gospodarki Janusz Piechociński. Stąd takie jak najnowszy programy promocji polskich produktów na zagranicznych rynkach. Stąd wielkie programy GoChina i GoAfrica. - Wymyśliliśmy programy Go China i Go Africa, bo uznaliśmy, że długofalowo polskie firmy powinny wyjść z wygodnego europejskiego gniazdka, w którym czują się dobrze i rozejrzały się po innych rynkach zbytu - twierdzi Sławomir Majman, prezes PAIiIZ.

Te działania już przynoszą rezultaty - polscy przedsiębiorcy zdobywają nowe rynki - np. w 2013 eksport do Afryki wzrósł o 30 proc. (do Angoli się podwoił), polskie firmy podbijają również rynki za Oceanem - eksport do USA i Argentyny wzrósł o 21 proc., do Chile o 34 proc. Coraz ważniejszym rynkiem staje się również odległa Nowa Zelandia (wzrost eksportu o 32 proc.). Pamiętajmy jednak, że w przypadku nowych rynków działa efekt niskiej bazy - w przypadku stałych partnerów handlowych Polski eksport również wprawdzie wyraźnie rośnie, ale już nie tak imponująco - do Niemiec i Rosji po 6 proc., do Czech 4 proc.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (25 614) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 663)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH