Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Sondaż: Brak zaufania do polityki powodem absencji w eurowyborach

  • Autor: PAP
  • Data: 28-07-2009, 18:41

Absencja w eurowyborach wyniosła 57 proc. i była najwyższa od pierwszego powszechnego głosowania do PE w 1979 r.

Brakiem zaufania albo niezadowoleniem polityką w ogóle uzasadniło swoją nieobecność przy urnach 28 proc. tych, którzy nie głosowali. Poczuciem, że ich głos nic nie zmieni - 17 proc., tyle samo - brakiem zainteresowania polityką.

Znacznie mniej (6-10 proc.) jako powody podało brak wiedzy o UE, PE albo eurowyborach, niezainteresowanie sprawami europejskimi, niezadowolenie z PE jako instytucji czy brak kampanii wyborczej.

Połowa z tych, którzy nie głosowali, zadeklarowała poparcie dla integracji europejskiej, co podaje w wątpliwość tezy niektórych polityków, że niska frekwencja jest znakiem sprzeciwu wobec UE albo dowodem jej oddalenia od obywateli. Choć oczywiście głosują raczej ci, którzy deklarują przywiązanie do UE (prawie połowa z nich), niż eurosceptycy (co trzeci).

Eurobarometr pokazuje też, że europejski wymiar głosowania wcale nie był argumentem dla tych, którzy wzięli w nim udział, więc ich głosu nie można traktować jako poparcia dla integracji. 47 proc. głosujących udział w wyborach uznaje za obywatelski obowiązek, zaś 40 proc. stwierdziło po prostu, że systematycznie głosuje we wszystkich wyborach.

Ledwie 19 proc. uznało, że ich głos w eurowyborach może mieć wpływ na bieg wydarzeń w UE, 16 proc. głosowało, bo jest za UE, 13 proc. zaś - bo uważa się za Europejczyków. 5 proc. podało, że do głosowania skłoniły ich informacje, jakie uzyskali dzięki kampanii wyborczej.

Z Eurobarometru wynika, że ta kampania w jakiejś formie dotarła do 67 proc. obywateli UE, w tym do 73 proc. głosujących. Nie wiadomo, czy dotyczy to kampanii europejskiej prowadzonej przez PE, czy też kampanii na poziomie krajowym. Jednak fakt, że z jakąś formą przedwyborczego przekazu zetknęło się 61 proc. tych, którzy nie głosowali, i tak stawia pod znakiem zapytania skuteczność tej kampanii. 70 proc. głosujących oświadczyło, że decyzję o udziale podjęło na wiele miesięcy przed wyborami.

Eurobarometr wskazuje, o jakich wyborców warto będzie powalczyć przed eurowyborami za pięć lat: tych, którzy zdecydowali się nie brać udziału dopiero w ostatniej chwili (stanowili jedną trzecią niegłosujących), oraz tę jedną trzecią aktywnych politycznie wyborców, głosujących w wyborach krajowych, która nie wzięła udziału w głosowaniu do PE.

Sondaż przeprowadzono w 27 krajach UE wśród 26,8 tys. osób z czynnym prawem wyborczym, w dniach 12 czerwca - 6 lipca br.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (23 190) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 270)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH