REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Sondaż: Brak zaufania do polityki powodem absencji w eurowyborach

  • Autor: PAP
  • Data: 28-07-2009, 18:41

Absencja w eurowyborach wyniosła 57 proc. i była najwyższa od pierwszego powszechnego głosowania do PE w 1979 r.

REKLAMA

Brakiem zaufania albo niezadowoleniem polityką w ogóle uzasadniło swoją nieobecność przy urnach 28 proc. tych, którzy nie głosowali. Poczuciem, że ich głos nic nie zmieni - 17 proc., tyle samo - brakiem zainteresowania polityką.

Znacznie mniej (6-10 proc.) jako powody podało brak wiedzy o UE, PE albo eurowyborach, niezainteresowanie sprawami europejskimi, niezadowolenie z PE jako instytucji czy brak kampanii wyborczej.

Połowa z tych, którzy nie głosowali, zadeklarowała poparcie dla integracji europejskiej, co podaje w wątpliwość tezy niektórych polityków, że niska frekwencja jest znakiem sprzeciwu wobec UE albo dowodem jej oddalenia od obywateli. Choć oczywiście głosują raczej ci, którzy deklarują przywiązanie do UE (prawie połowa z nich), niż eurosceptycy (co trzeci).

Eurobarometr pokazuje też, że europejski wymiar głosowania wcale nie był argumentem dla tych, którzy wzięli w nim udział, więc ich głosu nie można traktować jako poparcia dla integracji. 47 proc. głosujących udział w wyborach uznaje za obywatelski obowiązek, zaś 40 proc. stwierdziło po prostu, że systematycznie głosuje we wszystkich wyborach.

Ledwie 19 proc. uznało, że ich głos w eurowyborach może mieć wpływ na bieg wydarzeń w UE, 16 proc. głosowało, bo jest za UE, 13 proc. zaś - bo uważa się za Europejczyków. 5 proc. podało, że do głosowania skłoniły ich informacje, jakie uzyskali dzięki kampanii wyborczej.

Z Eurobarometru wynika, że ta kampania w jakiejś formie dotarła do 67 proc. obywateli UE, w tym do 73 proc. głosujących. Nie wiadomo, czy dotyczy to kampanii europejskiej prowadzonej przez PE, czy też kampanii na poziomie krajowym. Jednak fakt, że z jakąś formą przedwyborczego przekazu zetknęło się 61 proc. tych, którzy nie głosowali, i tak stawia pod znakiem zapytania skuteczność tej kampanii. 70 proc. głosujących oświadczyło, że decyzję o udziale podjęło na wiele miesięcy przed wyborami.

Eurobarometr wskazuje, o jakich wyborców warto będzie powalczyć przed eurowyborami za pięć lat: tych, którzy zdecydowali się nie brać udziału dopiero w ostatniej chwili (stanowili jedną trzecią niegłosujących), oraz tę jedną trzecią aktywnych politycznie wyborców, głosujących w wyborach krajowych, która nie wzięła udziału w głosowaniu do PE.

Sondaż przeprowadzono w 27 krajach UE wśród 26,8 tys. osób z czynnym prawem wyborczym, w dniach 12 czerwca - 6 lipca br.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (28 535) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 664)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH