Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

UOKiK: potrzebne zmiany prawne chroniące prawa konsumentów-seniorów

  • Autor: PAP
  • Data: 01-10-2017, 11:44

Konsumenci-seniorzy są często oszukiwani i namawiani do kupna kosztownych sprzętów; potrzebne są zmiany prawne, które będą temu przeciwdziałać - wskazują: UOKiK, MRPiPS oraz IH. Rozważany jest obowiązek nagrywania pokazów połączonych ze sprzedażą, na które zapraszane są osoby starsze.

W niedzielę przypada Międzynarodowy Dzień Osób Starszych. Z tej okazji UOKiK, Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz Inspekcja Handlowa przypominają o prawach konsumentów-seniorów.

Jak podkreśla UOKiK, osoby starsze niechętnie składają reklamację, nie walczą o swoje prawa, wierzą w zapewnienia sprzedawcy, a wykorzystują to nieuczciwi przedsiębiorcy.

"Konsumenci-seniorzy są często oszukiwani i namawiani do kupna kosztownych sprzętów. Sprzedawcy wykorzystują ich ufność. Edukacja to jedno, ale na pewno potrzebne są zmiany prawne, które zapewnią większe bezpieczeństwo tej grupie konsumentów. Zasługują oni na największą troskę ze strony państwa" - podkreśla prezes UOKiK Marek Niechciał.

Urząd poinformował PAP, że rozważa m.in. wprowadzenie obowiązku nagrywania pokazów, na które zapraszane są osoby starsze, czy określenie limitu kwotowego przy kupowaniu produktów poza lokalem przedsiębiorcy.

Jak podkreśla minister rodziny, pracy i polityki społecznej Elżbieta Rafalska, seniorzy to rosnąca grupa konsumentów, która często nie zna praw jakie jej przysługują.

"To prosta droga do tego, aby stali się ofiarami oszustów. Akcja, taka jak ta, prowadzona we współpracy kilku instytucji, pozwala dotrzeć szeroko z informacją zarówno do osób starszych, jak i bliskich. Dzięki niej dowiedzą się na co uważać i przede wszystkim - gdzie znaleźć pomoc" - powiedziała Rafalska.

Jak przypomina UOKiK, osoby starsze powinny pamiętać, że mają prawo powiedzieć "nie". Seniorzy powinni też zwracać szczególną uwagę, gdy dzwoni osoba, która przedstawia się jako pracownik gazowni, elektrowni, operatora telefonii i twierdzi, że ma lepszą ofertę. W takim przypadku należy odłożyć słuchawkę, zadzwonić do swojego dotychczasowego sprzedawcy prądu, gazu lub operatora i upewnić się, że rzeczywiście wprowadza lepsze stawki.

Należy być także czujnym w przypadku organizowanych przez niektóre firmy pokazów ze "specjalnymi" nagrodami. UOKiK radzi, by w takich sytuacjach zostawić dowód osobisty i odcinek emerytury w domu.

W przeciwnym razie - przestrzega UOKiK - sprzedawca "pomoże" zaciągnąć kredyt na produkty, których kupujący niekoniecznie potrzebuje. "Zaproszenie na +bezpłatne badania+, +odbiór nagrody+, +pokaz kulinarny+, może oznaczać sprzedaż kosztownych produktów" - podkreśla Urząd.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (26 045) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 267)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH